Færgerute(r)
og operatør:
Helsingør
- Helsingborg
H-H Ferries A/S,
Helsingør
Hjemsted: København
Kaldesignal:
OVSK2 - 86.1162.3
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
95,80
m |
Length
p p: |
89,70 m |
Bredde: |
15,00
m |
Dybgang: |
3,61
m |
Bruttotonnage: |
4.296
t |
Nettotonnage: |
1.288
t |
Dwt: |
1.300
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
øverste
dæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Lastlængde: |
687
m |
Lastkapacitet: |
16
lastbiler
+ 85
biler |
Bil
kapacitet: |
170
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Lounge: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
pl. |
Forhistorie:
12-10-1987:
leveret som
"Superflex
Bravo"
til Molarco Shipping
A/S, Nyborg (PZ
Trading), Danmark
og afgik fra værftet
mod Korsør.
01-12-1987: Indsat
for "Vognmands-
ruten" Korsør
- Nyborg. 1989:
Ombygget på
Fredericia Værft
A/S, Fredericia.
06-1990:
Indsat på
ruten Tuborg Havn
- Helsingborg.
03-1991: Ruten
ændret til
Tuborg Havn - Landskrona.
01-06-1993: Udchartret
til Scarlett Line
af 1993 (Niels Erik
Lund), Landskrona.
Omdøbt til
SVEA
SCARLETT. Indsat
mellem Tuborg Havn
og Landskrona.
10-1993: Scarlett
Line går konkurs
og færgen
oplægges i
Tuborg Havn.
|

|
Konstruktionsværft:
North
East Shipbuilders
Ltd. Sunderland,
GB (#3002)
Superflex
Type: |
III |
Byggeår: |
10-1987 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
10-08-1987 |
Prøvetur: |
06-09-1987 |
Leveret
til
ejer: |
12-10-1987 |
Indsat: |
01-12-1987 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1989 |
Ophugget: |
- |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
10 x
Cummins
NTA 855-G2 diesel |
2.950 kW
|
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
14
knob |
Max.
passagerer: |
385 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Superflex
Bravo: |
1987-1993 |
Svea
Scarlett: |
1993-1996 |
Mercandia
VIII: |
1996
- |
: |
- |
: |
- |
Historie:
06-1996:
Solgt til
Mercandia Liniere
I/S, København.
Omdøbt til
MERCANDIA
VIII. Afgik
mod Fredericia for
modernisering.
23-06-1996: Indsat
på "Sundbroen"
mellem Helsingør
og Helsingborg.
15-04-1997: Udchartret
til HH-Ferries,
Helsingborg for
fortsat trafik mellem
Helsingør
og Helsingborg.
03-1999: Solgt til
HH-Ferries, Danmark.
2001: HH-Ferries,
Danmark, solgt til
et datterselskab
af rederiet Stena
Line.
29-03-2007: Kolliderede med molen i Helsingborg og fik skader på den ene bovport. Til reparation brugte man en fra den oplagte GITTE 3.
04-04-2007: Atter i trafik.
16-03-2008: Kolliderede med bølgebryderen i Helsingør i tæt tåge. Man blev tvunget til at gå tillbage til Helsingborg for at losse biler og passagerer, eftersom der var opstået skader på bovporten. Færgen var dog atter i trafik i løbet af aftenen.
|