foto: Helsingør - 09-06-2008 - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Mercandia VIII

Færgerute(r) og operatør:
Helsingør - Helsingborg
H-H Ferries A/S, Helsingør
Hjemsted: København

Kaldesignal: OVSK2 - 86.1162.3

Hoveddata: 

Længde over alt:

95,80 m

Length p p:

89,70 m

Bredde:

15,00 m

Dybgang:

3,61 m

Bruttotonnage:

4.296 t

Nettotonnage:

1.288 t

Dwt:

1.300 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde øverste dæk:

m

Sporantal:

0

Lastlængde:

687 m

Lastkapacitet:

16 lastbiler + 85 biler

Bil kapacitet:

170 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Lounge:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

Passagerpladser ialt:

pl.



 

Forhistorie:
12-10-
1987:  leveret som "Superflex Bravo" til Molarco Shipping A/S, Nyborg (PZ Trading), Danmark og afgik fra værftet mod Korsør.
01-12-1987:  Indsat for "Vognmands- ruten" Korsør - Nyborg.
1989:  Ombygget på Fredericia Værft A/S, Fredericia.
06-1990:   Indsat på ruten Tuborg Havn - Helsingborg.
03-1991:  Ruten ændret til Tuborg Havn - Landskrona.
01-06-1993:  Udchartret til Scarlett Line af 1993 (Niels Erik Lund), Landskrona. Omdøbt til
SVEA SCARLETT. Indsat mellem Tuborg Havn og Landskrona.
10-1993:  Scarlett Line går konkurs og færgen oplægges i Tuborg Havn.

Konstruktionsværft:
North East Shipbuilders Ltd. Sunderland, GB (#3002)

Superflex Type:

III

Byggeår:

10-1987

Køl lagt:

-

Søsat:

10-08-1987

Prøvetur:

06-09-1987

Leveret til ejer:

12-10-1987

Indsat:

01-12-1987

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1989

Ophugget:

-


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 10 x Cummins NTA 855-G2 diesel

2.950 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

14 knob

Max. passagerer:

385


Ramper/Porte:
 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Superflex Bravo:

1987-1993

Svea Scarlett:

1993-1996

Mercandia VIII:

 1996 -

:

-

:

-


Historie:
06-
1996:  Solgt til Mercandia Liniere I/S, København. Omdøbt til MERCANDIA VIII. Afgik mod Fredericia for modernisering.
23-06-1996:  Indsat på "Sundbroen" mellem Helsingør og Helsingborg.
15-04-1997:  Udchartret til HH-Ferries, Helsingborg for fortsat trafik mellem Helsingør og Helsingborg.
03-1999: Solgt til HH-Ferries, Danmark.

2001: HH-Ferries, Danmark, solgt til et datterselskab af rederiet Stena Line.
29-03-2007: Kolliderede med molen i Helsingborg og fik skader på den ene bovport. Til reparation brugte man en fra den oplagte GITTE 3.

04-04-2007: Atter i trafik.
16-03-2008: Kolliderede med bølgebryderen i Helsingør i tæt tåge. Man blev tvunget til at  gå tillbage til Helsingborg for at losse biler og passagerer, eftersom der var opstået skader på bovporten. Færgen var dog atter i trafik i løbet af aftenen.

 

 

BILLEDGALLERIER


Interessante links

   Myldretid.dk

   Larsbudtz.dk

   Færgehistorisk Selskab

   Færgejournalen.dk

   Ferry-site.dk

   Danske færger

   Forlaget Nautilus.dk

   Fartygsinfo

   Ferryguide

   Fotoflite.com

   Flere links

 

Site search Web search

powered by
FreeFind