DE DANSKE STATSBANER |
|
DSB Færger |
|
Historie Den første egentlige færgeoverfart i Danmark var forbindelsen over Lillebælt, der blev indviet i 1872. Derefter fulgte overfarten over Storebælt. Disse 2 ruter blev toneangivende for de andre ruter, som De danske Statsbaner fik andel i. Bl.a. sørgede man for, at skibene havde standarddimensioner, så de pas-sede ind i de færgelejer, der blev anlagt i andre færgehavne. Færgerne kunne derved flyttes rundt imellem ruterne efter behov.
|
DSB's færgeruter til udlandet blev normalt drevet i samar-bejde med det jernbaneselskab som overfarten gik til. Dog var Helsingør - Helsingborg en ren DSB-rute, indtil rutens organisation blev om-lagt i 1991. Herefter lagdes (næsten) alle færgeaktiviteterne på øresund sammen med det svenske selskab SweFerry i det samarbejde, der dannede grundlaget for etableringen af Scandlines. Her anskaffedes 2 nye kombi-nerede jernbane- & bilfærger med en helt ny form. I 1995 blev færgedriften ud-skilt i et selvstændigt DSB rederi A/S og i 1997 ændre-des navnet på rederiet til Scandlines A/S. Andre færgerederier har og-så medtaget jernbanevogne på ruter i og til/fra Danmark. |
Færger og skibe i listen nedenfor står i tidsmæssig orden efter hvornår de blev indsat på rederiet ruter. Der er også medtaget navne, som rederiet skibe havde under charterkontrakter:
Foto |
Skibet's Navn: |
(1872 - 1922) |
|
(1877 - 1922) |
|
(1883 - 1935) |
|
(1883 - 1935) |
|
(1883 - 1923) |
|
(1883 - 1927) |
|
(1886 - 1938) |
|
(1887 - 1934) |
|
(1889 - 1935) |
|
(1890 - 1935) |
|
(1891 - 1933) |
|
(1892 - 1935) |
|
(1893 - 19??) |
|
(1894 - 19??) |
|
(1895 - 1933) |
|
(1898 - 1938) |
|
(1900 - 1938) |
|
(1901 - 1935) |
|
(1902 - 1946) |
|
(1903 - 1955) |
|
(1903 - 1935) |
|
(1908 - 1964) |
|
(1910 - 1947) |
|
(1916 - 1950) |
|
(1919 - 1937) |
|
(1921 - 1974) |
|
(1922 - 1968) |
|
(1927 - 1980) |
|
(1930 - 1975) |
|
(1931 - 1979) |
|
(1931 - 1966) |
|
(1933 - 1978) |
|
(1933 - 19??) |
|
(1933 - 1966) |
|
(1933 - 19??) |
|
(1935 - 1972) |
|
(1936 - 1975) |
|
(1937 - 1979) |
|
(1939 - 1982) |
|
(1942 - 1974) |
|
(1946 - 1965) |
|
(1947 - 1985) |
|
(1950 - 1970) |
|
(1951 - 1979) |
|
(1952 - 1966) |
|
(1954 - 1997) |
|
(1955 - 1987) |
|
(1956 - 1989) |
|
(1956, 1957, chartret) |
|
(1959 - 1988) |
|
(1960 - 1987) |
|
(1960 - 1997) |
|
(1961 - 1997) |
|
(1962 - 1997) |
|
(1963 - 1997) |
|
(1964 - 1997) |
|
(1964 - 1989) |
|
(1965 - 1997) |
|
(1966 - 1992) |
|
(1967 - 1998) |
|
(1968 - 1997) |
|
(1970) |
|
(1970 - 1993) |
|
(1973 - 1997) |
|
(1973 - 1993) |
|
(1973 - 1997) |
|
(1974 - 1997) |
|
(1976 - 1997) |
|
(1977 - 1997) |
|
(1977 - 1997) |
|
(1977 - 1997) |
|
(1979 - 1985) |
|
(1980 - 1997) |
|
(1980 - 1997) |
|
(1981 - 1997) |
|
(1985 - 1991) |
|
(1986 - 1991) |
|
(1986 - 1997) |
|
(1988 - 1997) |
|
(1988 - 1997) |
|
(1989 - 1997) |
|
(1991 - 1997) |
|
(1991 - 1997) |
|
(1992, chartret) |
|
(1993 - 1996) |
|
(1996 - 1997) |
|
(1996 - 1997) |
|
(1996 - 1997) |