Scandlines AG |
|
Historie Scandlines AG blev stiftet den 21. august 1998 gennem sammenlægningen af Scandlines A/S i Danmark og Deutsche Fährgesellschaft Ostsee GmbH (DFO) i Tyskland. Scandlines drev i 2004 17 færgeruter mellem 23 havne i Trianglen Danmark, Tysk-land og Sverige, på danske indenrigsruter samt til de bal-tiske lande og Finland. Kon-cernen ejes med hver 50% af Transportministeriet i Dan-mark og Deutsche Bahn AG. Scandlines er et af verdens mest højfrekvente rederier. Fordelt på næsten 150.000 afgange transporteres hvert år ca. 20 mio. passagerer, 4 mio. biler, 107.000 jernbane-vogne og ca. 900.000 last-biler med rederiets færger. Scandlines historie går helt tilbage til 1872, hvor De dan-ske Statsbaner åbnede en færgerute mellem Fyn og Jylland. Kort efter fulgte eta-bleringen af en jernbanefor-bindelse over Storebælt, og i 1957 åbnedes en decideret bil-færgeforbindelse over Storebælt. Som operationel enhed duk-kede navnet Scandlines første op i 1992, da de sven-ske og danske jernbaners færgetrafik over Øresund samledets under markeds-føringsnavnet Scandlines. Den danske del indgik fra 1. januar 1997 i Scandlines A/S, mens den svenske del med rederibetegnelsen SweFerry senere solgtes til Stena Line som et datter-selskab med navnet Scandlines AB. I 1998 blev færgetrafikken over Storebælt afviklet, da den nye faste forbindelse blev taget i brug. Med den-ne faste forbindelse mellem Øst- og Vestdanmark for-svandt også statens strate-giske interesse i færgedriften, og rederiet var derfor allere-de i 1995 blevet udskilt fra DSB og etableret som et selvstændigt aktieselskab under navnet DSB Rederi A/S med det danske Trafikmini-sterium som eneaktionær. I 1997 ændrede DSB Rederi A/S navn til Scandlines A/S.
|
Det tyske DFO blev først stif-tet i 1993 gennem sammen-lægningen af Deutsche Bun-desbahns rederi og Deutsche Reichsbahns rederi som en følge af genforeningen af de to Tysklandes statslige jern-baneselskaber i Deutsche Bahn AG. Samtidig blev re-deriet etableret som et selv-stændigt GmbH med Deut-sche Bahn som ene-ejer, hvor færgetrafikken hidtil havde været integreret i jernbaneselskaberne. Det tyske jernbaneselskabs færgehistorie kan dog føres helt tilbage til 1903, da den første jernbanefærgeforbin-delse mellem Gedser og Warnemünde blev åbnet. Siden kom den betydnings-fulde Sassnitz-Trelleborg rute til i 1909. Samarbejdet mellem de to rederier i Danmark og Tysk-land kom for alvor i stand, da man i 1963 åbnede den fælles færgetrafik på Fugle-flugtslinien mellem Rødby og Puttgarden. Den rute er si-den blevet drevet som et succesrigt samarbejde mel-lem de to rederier, og så sent som i 1997 foretog man en fælles investering på to mia. kroner i en total moder-nisering af færgelejer samt i fire ens dobbeltendede fær-ger, der har gjort Rødby-Putt-gardenoverfarten til en af verdens mest effektive fær-geforbindelser, næsten uden ventetid, med høj kapacitet og kort overfartstid. Baggrunden for den fælles investering Rødby-Puttgar-den var ønsket om at kunne konkurrere med den faste forbindelse over Storebælt. Det samme ønske om kon-kurrencedygtighed var også baggrunden for fusionen af de to selskaber til Scandlines AG. Gennem fusionen har selskabet således fået den fulde fordel af de to selska-bers rutenet, der komple-menterer hinanden godt. Man har fået mulighed for at indrette fælles bookingsyste-mer, ens serviceniveau samt mulighed for omkostningsre-duktioner og større finansiel slagkraft, så selskabet har bedre muligheder for at eta-blere nye forretninger, pri-mært i den sydøstlige del af Østersøen, som erstatning for den nedgang i omsætnin-gen, som afviklingen af det toldfrie salg i 1999 og åbnin-gen af den faste forbindelse over Øresund har medført. Scandlines AG beskæftiger i dag (2004) ca. 2.600 medarbejdere. |
Færger og skibe i listen nedenfor står i tidsmæssig orden efter hvornår de blev indsat på rederiets ruter. Der er også medtaget navne, som rederiet skibe havde under charterkontrakter:
Foto |
Skibet's Navn: |
(1991 - ) |
|
(1992 -) |
|
((1960 - )1992 - 1998) |
|
((1964 - )1992 - 1998) |
|
(1992 - 1997) |
|
(1992 - 1997) |
|
(1994 - 2000, chartret) |
|
(1996 - 1999) |
|
(1996 - 1999) |
|
(1996 - 2002) |
|
((1961 - )1997) |
|
((1962 - )1997 - 2000) |
|
((1963 - )1997 - 2000) |
|
((1965 - )1997) |
|
((1967 - )1997 - 1998) |
|
((1968 - )1997 - 1999) |
|
((1973 - )1997 - 1999) |
|
((1973 - )1997 - 2005) |
|
((1974 - )1997 - 1999) |
|
((1976 - )1997 -) |
|
((1977 - )1997) |
|
((1977 - )1997) |
|
((1977 - )1997 -) |
|
((1980 - )1997 - 1999) |
|
((1980 - )1997 -) |
|
((1981 - )1997 -) |
|
((1986 - )1997 - 2004) |
|
((1988 - )1997 - 1999) |
|
((1988 - )1997 - 1999) |
|
((1989 - )1997 - 1998, chartret) |
|
((1991 - )1997 - ) |
|
((1991 - )1997 -) |
|
((1996 - )1997 - 1998) |
|
((1996 - )1997 - 1999) |
|
((1996 - )1997 - 1999) |
|
(1997 - ) |
|
(1997 -) |
|
(1997, chartret) |
|
(1997 -) |
|
(1997 -) |
|
(1972 -)1997 -) |
|
((1981 -)1997 -) |
|
((1986 -)1997 - 2000, chartret) |
|
((1986 -)1998 - 2000) |
|
((1997 -)1998 -) |
|
((1997 -)1998 - ) |
|
((1996 -)1998 -) |
|
(1998 - 1999) |
|
(1998 - 1999) |
|
((1990 -)1998 - 2001) |
|
((1990 -)1998 - 2002) |
|
((1991 -)1998 - 2002) |
|
((1991 -)1998 - 2001) |
|
(1972 -)1998 - 2000) |
|
(1977 -)1998 - 1999) |
|
(1989 -)1998 - ) |
|
(1998 - ) |
|
(1999 - , chartret) |
|
(2001 - 2006, chartret) |
|
(2001, chartret) |
|
(2001 - , chartret) |
|
(2002, 2003, chartret) |
|
(2002, chartret) |
|
(2002 - 2004, chartret) |
|
(2003, chartret) |
|
(2004 - 2005, chartret) |
|
(2007 - , chartret) |
|
(2007, chartret) |
|
(2007 -, chartret) |
|
(2007 -, chartret) |