Færgerute(r)
og operatør:
Gedser
- Grossenbrode Kai
Gedser - Warnemünde
Halsskov - Knudshoved
Korsør -
Nyborg (afløserfærge)
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: Nyborg
Kaldesignal:
OYYO (OXBE - 51.9261.4)
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
114,25
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
17,70
m |
Dybgang: |
4,70
m |
Bruttotonnage: |
6.592
t |
Nettotonnage: |
1.977
t |
TDW: |
1.336
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
5,00
m |
Sporantal: |
3 |
Sporlængde: |
250
m |
antal
jernbaneenheder: |
30gv./10pv. |
Lastkapacitet: |
258
m |
Bil
kapacitet: |
ca.
115
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Rygersalon: |
pl. |
Ikke-rygersalon: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
28
pl. |
Kahytter: |
15
stk. |
Passagerpladser ialt: |
1.200 - 1.500 pl.
|
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft,
DK (#320)
Byggeår: |
1954 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
19-08-1954 |
Prøvetur: |
13-12-1954 |
Leveret
til
ejer: |
16-12-1954 |
Indsat: |
18-12-1954 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
09-1998 |
Ophugget: |
2005 |
Levetid: |
51 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W/HV
1050-VF-90
|
9.200
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
16,0
knob |
Max.
passagerer: |
1.200(Østersøen)/
1.500
(øvrige) |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kong
Frederik
IX: |
1954-2005 |
Frederik:
|
2005 |
Riky: |
2005 |
Historie: Leveret som M/F KONG FREDERIK IX 16. december 1954 til
De danske Statsbaner, København 18-12-1954 -
13-05-1963: Indsat
på ruten Gedser
- Grossenbrode Kai.
14-05-1963: Indsat
på overfarten
Rødby – Puttgarden
indtil efteråret
1968. Også
indsat her som ekstra-
færge i perioden
1968 – 1996.
1968 - 05-1993:
Indsat fra efteråret
på ruten Gedser
– Warnemünde,
plus perioder (fortrinsvis
i vinterhalvåret).
1970 - 1996: Periodisk
indsat på
ruten t Halsskov
– Knudshoved.
1976 - 1986: Indsat
fra efteråret
på ruten Rødby
– Warnemünde
frem til sommeren
1986. 1981 -
1995: Periodisk
indsat som godsfærge
på ruten Korsør
– Nyborg. 15-06
- 02-09-1984: Indsat
på ruten Korsør/Halsskov
- Kiel, plus sommeren
1990 og igen fra
sommeren 1993 til
12-1995. 1975
- 1996: Periodisk
indsat på
ruten Århus
– Kalundborg.
08-1994: Indsat
på ruten Grenå
– Hundested.
1996: Oplagt i Nykøbing
Falster. 1996:
Indsat som godsfærge
på ruten Århus
– Kalundborg.
1996 - 03-1997:
Oplagt i Århus
fra efteråret.
03-03-1997: Afgik
fra Århus
til Korsør.
06-03-1997: Afgik
fra Korsør
til Nyborg.
11-03-1997: Overdraget
til Danmarks Færgemuseum.
07-05-2001: Dansk
Færgemuseum
i betalingsstandsning.
Senere erklæret
konkurs. 16-10-2002:
Solgt af konkursboet
til Hou-Chi Ho,
Gentofte. Han meddelte
herefter, at færgen
skulle slæbes
til Polen for at
blive indrettet
til restaurationsskib,
hvorefter den skulle
sejles til Kina.
11-2002: Kulturministeriet
forsøgte
at tilbagekøbe
færgen til
danske inter- esser.
Forsøget
mislykkes, da ingen
var interesserede
i at støtte
projektet økonomisk.
06-03-2003: Solgt
til Rib Investments,
Nicosia, Cypern.
04-2003: Solgt 04
til en række
danske investorer.
Bag selskabet "MF
Kong Frederik IX
A/S" stod bl.a.
direktør
Tommy Rossbach Kofod.
Meningen med færgen,
som 14-04 blev bugseret
fra Nyborg til Halsskov
var, at den skulle
indrettes som "oplevelses
og kulturcenter". 29-12-2004: Foranmedtdt som solgt til Jupiter
Shipmanagement, Bombay, Indien.
07-02-2005: Overtaget af de nye ejere samt afregistreret
i det danske skibsregister.
03-2005: Registreret på St Vincent, hjwmmwhavn:
Kingstown. Omdøbt til FREDERIK.
16-03-2005: Afgik fra Halskov med kurs mod Alang,
Indien.
11-04-2005: Passerede Suez kanalen.
04-2005: Omdøbt til RIKY.
22-04-2005: Ankomst til Alang, Indien.
22-04-2005: Solgt til Shreeji Shipping Agency, Alang,
Indien for ophugning.
04-2005: Ophugningen afbrudt efter protester fra danske politikere.
11-07-2005: Den indiske regering gav klarsignal til at færgen kunne ophugges under de givne betingelser.
|