Danske Privatbaner

 foto: GDS L1 - Hillerød Station - 1976 - Kai W. Mosgaard ©


Gribskovbanens Driftsselskab (GDS)

i daglig tale Gribskovbanen, er en nordsjællandsk privatbane, der fra 2002 har været en del af Lokalbanen A/S. Samtidig er infrastrukturen skilt ud i et særligt infrastruktur-selskab, Hovedstadens Lokalbaner A/S. Åbning af de enkelte delstrækningner skete således:

Hillerød - Græsted - 20. januar 1880.

  • Længde: 19,7 km, sporvidde: 1435 mm

Græsted - Gilleleje  -14. maj 1896.

  • Længde: 6,2 km, sporvidde: 1435 mm

Kagerup - Helsinge - 16. juni 1897.

  • Længde: 6,0 km, sporvidde: 1435 mm

Helsinge - Tisvildeleje - 18. juli 1924.

  • Længde: 10,1 km ,sporvidde: 1435 mm (kilde: Wikipedia)

 

Gribskovbanen's Driftsmateriel:

Driftsmateriel:

Karakteristika:

Diesellokomotiv - Frichs "Marcipanbrød"

Nr. L1 (473)

årg. 1952, 2 x 375 hk v. 1.000 o/min (E), 75 km/t.

Diesellokomotiv - MaK type 650D.

Nr. L2 (500020)

årg. 1956, 650 hk v. 750 o/min (H), 75 km/t, anskaffet brugt I 1958.

Benzinmotorvogn - Triangel .

M 1 - 2 (1091, 1092 )

årg. 1927, 100 hk v. 2.000 o/min (M), 70 km/t, 37+7 pladser.

Benzinmotorvogn - Triangel .

M 3 - 5 (1341 - 1343 )

årg. 1932, 145 hk v. 1.600 o/min (M), 70 km/t, 36+8 pladser, dobbeltrettet.

Dieselmotortrolje - Triangel .

MT 5 (1343 )

årg. 1932, 135 hk v. 2.000 o/min (M), 70 km/t, ombygget til motortrolje m. kran 1964.

Dieselmotorvogn - Scandia "Skinnebus".

S 1 - 3 (19357 - 19359)

årg. 1947, 160 hk v. 2.000 o/min (M), 70 km/t, 48 pladser.

Dieselmotorvogn - Scandia "Skinnebus".

Sm 4 - 5 (20748, 20754)

årg. 1951-52, 160 hk v. 2.000 o/min (M), 75 km/t, 48 pladser, Sm 5 anskaffet brugt 1961.

Dieselmotorvogn - Uerdingen "Y-tog".

Ym 1 - 3 (71867 - 71869)

årg. 1965, 2 x 180 hk v. 2.000 o/min (HM), 80 km/t, 40 pladser, rejsegodsrum.

Dieselmotorvogn - Uerdingen "Y-tog".

Ym 9 -10 (74325, 74326)

årg. 1970, 2 x 180 hk v. 2.000 o/min (HM), 80 km/t, 40 pladser, rejsegodsrum.

Dieselmotorvogn - Duewag/Scandia "Y-tog".

Ym 13, 15 (86329/29860, 87172/29896)

årg. 1983-84, 2 x 264 kW v. 2.000 o/min (HM), 80 km/t, 40 pladser, rejsegodsrum.

Dieselmotorvogn - Adtranz Scandia "IC2-tog".

MF 1041 - 1043 (31890, 31901, 31891) fast sammenkoblet med FS 1141 - 1143

årg. 1997, 2 x 310 kW v. 2.100 o/min (M), 140 km/t, 112+12 pladser (togsæt), flexrum.

Personvogn - .

Nr. ( )

årg. ?? .

 

 

Privatbanernes dieselmateriel

Danske Privatbaner

CFL Cargo DK

BILLEDGALLERIER


Interessante links

   Myldretid.dk

   Larsbudtz.dk

   Flere links

  Site search Web search

powered by
FreeFind