 







Jernbanesiderne:













|
|
|

|
Stemningsbillede
fra Puttgarden - April 1976 - Kai W. Mosgaard |
|
Den første tyske jernbane var den nu nedlagte forstadsbane mellem Nürnberg og Fürth, der blev indviet 7. december 1835. Den første tyske jernbane til at forbinde to byer
var strækningen Leipzig-Dresden fra 1837.
Det tyske jernbanenet administreres i dag hovedsagelig af Deutsche Bahn og omfatter efter en del
nedlæggelser ca. 38.000 km skinner. Der foregår store investeringer i jernbanenettet,
der især går til udvidelse og forbedring af de mest befarede strækninger mellem
storbyerne. ICE-3 er det hurtigste tyske tog med ca. 250 km i timen, der gør det
muligt at køre turen fra Hamborg til
Frankfurt am
Main på 3 timer og 19 minutter. (kilde: Wikipedia)
|
Månedens foto:

|
Jernbaneemnerne omfatter iøvrigt følgende:
|
|

|
Damplokomotiver viser eksempler på
damplokomotiver, som jeg har set i Danmark og udlandet.
|

|
Diesellokomotiver omtaler vidt forskellige
typer af diesellokomotiver, dieselmotorvogne og rangertraktorer,
jeg finder bemærkelsesværdige af den ene
eller anden grund. Jeg omtaler både danske og
udenlandske typer og modeller.
|

|
Elektriske lokomotiver omtaler primært
elektriske lokomotiver; men da danske eksempler herpå
hurtigt er oversete, omtaler jeg tillige elektriske
motorvogne - herunder S-tog.
|

|
De
danske Statsbaner omtaler allehånde
emner vedrørende strækninger og materiel
fra DSB.
|

|
Danske
privatbaner
omtaler allehånde emner vedrørende strækninger
og materiel fra et antal danske privatbaner, som jeg
har haft mulighed for at stifte bekendskab med.
|

|
Veteranbaner omtaler veteranbaner af
forskellig observans i ind- og udland.
|
|