 







Jernbanesiderne:













|
|
Baureihe 260/261
|

|
Stemningsbillede
fra Puttgarden - April 1976 - Kai W. Mosgaard |
Bauart: C
Länge über Puffer: 10459 mm
Nennleistung: 650 PS
Höchstgeschwindigkeit 60 km/h
Das erste Neubau-Typenprogramm der Deutschen Bundesbahn sah für den leichten und mittleren Verschiebedienst eine drei achsige Diesellokomotive mit Blindwellen und Kuppelstangen vor. Ab 1955 wurden die Maschinen dieser Bauart in zwei verschieden schweren Varianten als V 60 an die DB geliefert. Seit 1968 werden die 623 Lokomotiven mit einer Reibungslast von 48-49,5 Mp als Baureihe 260 und die 318 Maschinen der schwereren Spielart als Reihe 261 geführt. Die Fahrzeuge sind mit einer Rangierfunkanlage ausgerüstet, einige sogar mit einer Funkfernsteuerung.
|
|
Månedens foto:

|
Jernbaneemnerne omfatter iøvrigt følgende:
|
|

|
Damplokomotiver viser eksempler på
damplokomotiver, som jeg har set i Danmark og udlandet.
|

|
Diesellokomotiver omtaler vidt forskellige
typer af diesellokomotiver, dieselmotorvogne og rangertraktorer,
jeg finder bemærkelsesværdige af den ene
eller anden grund. Jeg omtaler både danske og
udenlandske typer og modeller.
|

|
Elektriske lokomotiver omtaler primært
elektriske lokomotiver; men da danske eksempler herpå
hurtigt er oversete, omtaler jeg tillige elektriske
motorvogne - herunder S-tog.
|

|
De
danske Statsbaner omtaler allehånde
emner vedrørende strækninger og materiel
fra DSB.
|

|
Danske
privatbaner
omtaler allehånde emner vedrørende strækninger
og materiel fra et antal danske privatbaner, som jeg
har haft mulighed for at stifte bekendskab med.
|

|
Veteranbaner omtaler veteranbaner af
forskellig observans i ind- og udland.
|
|