Jernbane                                                                                                                                

    

    

Danske Privatbaner

 foto: HP 14 - Hirtshals Havn - Kai W. Mosgaard ©


Hjørring Privatbaner - HP

...var samdrift mellem en række privatbaner i Vendsyssel, generelt med udspring i Hjørring. Banerne havde i Hjørring forbindelse med statsbanenettet og i Åbybro, Vodskov og Hørby med Aalborg Privatbaner.

Efter de store privatbanenedlæggelser i især 60'erne var kun Hirtshalsbanen (HB) tilbage under navnet Hjørring Privatbaner. Banen havde i flere samdrift med Skagensbanen. Fra 1. juli 2001 blev de to selskaber slået sammen i Nordjyske Jernbaner. Åbning (og lukning) af de enkelte delstrækningner skete således:

Hjørring-Løkken-Åbybro (HLA) 5. juli 1913 - 28. september 1963

  • Længde: 55,0 km, Sporvidde: 1435 mm
  • Stationer: Hjørring Vest [0], Sønderlev[7], Lønstrup[11], Jelstrup[15], Gjølstrup[17], Vittrup[20] ,Løkken[25], Vrensted[30], Ingstrup[34], Hjermitslev[37], Saltum[40], Pandrup[46], Kås [49], Ryå[53], Åbybro[55]

Hjørring-Hørby (HH) 8. november 1913 - 15. marts 1953

  • Længde: 35,0 km, Sporvidde: 1435 mm
  • Stationer: Hjørring Vest [0], Ilbro[7], Lørslev[9], Bøjholm[12], Tårs[14], Tranget[18], Sæsing[21], Øster Vrå[25], Thorshøj[30], Hørby[35]

Hjørring-Hirtshals Banen (HB) 19. december 1924

  • Længde: 16,5 km, Sporvidde: 1435 mm
  • Stationer: Hjørring, Kvægtorvet, Teglgårdsvej, Herregårdsparken, Vellingshøj, Vidstrup, Sønderby, Tornby, Horne, Emmersbæk, Lilleheden/ Nordsømuseét, Color Line, Hirtshals

Vodskov-Østervrå (VØ) 21. maj 1924 - 15. marts 1950

  • Længde: 37,0 km, Sporvidde: 1435 mm
  • Stationer: Vodskov[0], Uggerhalne[5], Lyngdrup[7], Hjallerup[11], Bjørnholm[14], Klokkerholm[18], Røgelhede[20], Hellum[25], Kirkholt[29], Mylund[30], Villestrup[32], Øster Vrå[37]

(kilde: Wikipedia)

 

Hirtshalsbanen's Driftsmateriel:

Driftsmateriel:

Karakteristika:

Benzinmotorvogn - DWK "Spitzmaus"

HLA M1, 2, HH M11 (20, 24, 23)

årg. 1922, 100 hk, v. 1.200 o/min (M), 60 km/t, 37 pladser.

Diesellokomotiv - Frichs

10, 11 (117, 116)

årg. 1932, 300 hk, v. 650 o/min (E), 70 km/t, post- & rejsegodsrum.

Diesellokomotiv - Frichs

12 (152)

årg. 1933, 300 hk, v. 650 o/min (E), 80 km/t, rejsegodsrum.

Diesellokomotiv - MaK type 650D.

13 (600153)

årg. 1958, 650 hk, v. 750 o/min (H), 70 km/t.

Diesellokomotiv - Frichs "½-marcipanbrød"

14 (476)

årg. 1953, 375 hk, v. 1.000 o/min (E), 60 km/t, anskaffet brugt fra TFJ ML4 - 1969.

Diesellokomotiv - Frichs

15 (251)

årg. 1936, 410 hk, v. 650 o/min (E), 80 km/t, anskaffet brugt fra AHB ML3202 - 1970.

Diesellokomotiv - Henschel type DHG 1200

16 (31949)

årg. 1976, 1.160 hk, v. 2.100 o/min (H), 75 km/t.

Benzolmotorvogn - Scandia

M 20 ( - )

årg. 1925, 150 hk, v. 1.400 o/min (M), 70 km/t, 58/68 pladser, rejsegodsrum, anskaffet brugt fra SKRJ M1 - 1930.

Benzolmotorvogn - Scandia

M 21 ( - )

årg. 1928, 150 hk, v. 1.400 o/min (M), 70 km/t, 46 pladser, rejsegodsrum.

Benzolmotorvogn - Triangel

M 22 ( - )

årg. 1932, 145 hk, v. 1.600 o/min (M), 70 km/t, 32+4 pladser, rejsegodsrum.

Benzolmotorvogn - Scandia

M 23 ( - )

årg. 1927, 150 hk, v. 1.400 o/min (M), 70 km/t, 46 pladser, rejsegodsrum.

Diesel rangertraktor - Frichs

M 40 (200)

årg. 1934, 115 hk, v. 1.200 o/min (E), 40 km/t .

Diesel rangertraktor - Breuer

M 41¹ (2107)

årg. 1930, 60 hk, v. 1.300 o/min (M), ?? km/t .

Diesel rangertraktor - Fowler

M 41² (4160012)

årg. 1952, 107 hk, v. 1.700 o/min (M), 18 km/t .

Diesel rangertraktor - Frichs

T 12 (635)

årg. 1959, 167 hk, v. 1.000 o/min (M), 60 km/t, anskaffet brugt fra DSB 146 - 1986.

Dieselmotorvogn -  Uerdingen "Y-tog".

YM 32, 33, 34 (72973, 72974, 80879)

årg. 1968/74, 2 x 180 hk, v. 2.000 o/min (HM), 80 km/t, 40 pladser, rejsegodsrum.

Dieselmotorvogn -  Duewag/Scandia "Y-tog".

YM 35 (86335/29864)

årg. 1983, 2 x 180 hk, v. 2.100 o/min (HM), 80 km/t, 40 pladser, rejsegodsrum.