Busser > Busproducenter
Bustypeoversigt: |
Albion Motor Car Co., Scotstown (GB) |
Nationalitet: Koncern: - Firmaet grundlagt: 1899 Produktion 19??: - Internetadresse: www. Firmaets postadresse: Albion Motors, Scotstown, Skotland (GB) |
|
|
|
Albion Motors fra Scotstoun, Glasgow er en af Storbritaniens ældste producenter af busser og lastvogne. Firmaet oprettedes i Glasgow i begyndelsen af det 20. århundrede. I sine velmagts dage produceredes der chassiser i alle længder til opbygning af både single- og dobbeldækkere. De betydeligste aftagere af buschassiser (med karrosseri) var "Glasgow Corporation" og "White of Chepstow". Selvom Albion havde en trofast (skotsk-) britisk kundekreds, var hovedafsætningsmarkederne dog ofte fjerntliggende lande i Asien, Østafrika, Australien, Indien og Sydafrika. Albion busser var for det meste simple adaptioner af tilsvarende lastvognschassiser. Imidlertid var de altid velgennemtænkte konstruktioner med en - efter datidens forhold - meget høj driftssikkerhed. Firmaet motto var derfor ikke ubegrundet: "As sure as the sunrise" - hvilket også gik igen i firmaets logo! Hver Albion busmodel fik oprindelig et navn begyndende med "V". Modellerne var: Victor, Valiant, Viking, Valkyrie, og dobbeldækkeren Venturer. De havde alle en stående frontmotor. Gardner motorer kunne monteres i stedet for Albion's egne i de tungere modeller frem til 2. Verdenskrig. Alle motorer monteredes fra 1936 i flexible motorophæng. I 1951 overtog Leyland Motors Limited imidlertid denne veletablerede virksomhed. Straks indledte Leyland og Albion's design teams samarbejde omkring udvikling af firmaernes produkter. Leyland motorer dukkede op i Albion's køretøjer og Albion gearkasser og aksler fandt vej til Leyland lastbiler og busser. Leyland-Albion's "radiator-badge" var baseret på det kendte "Royal Tiger" design. Den springende tiger var imidlertid erstattet af "The St Andrew's Cross" fra Albion med Leyland model navnet skrevet hen over. Efter at "British Leyland Motors Corporation" var dannet i 1968, udfasede Leyland gradvis de mindre populære Albion models. I 1970 var der således kun "Clydesdale" og "Viking" modellerne tilbage. Motormæssigt stod valget mellem Leyland 401, 600 og 680 motorer. Prefixet 'E' begyndte tillige at dukke op på exportmodellerne, således at "Viking VK55"-er exporteret til Hong Kong nu fik betegnelsen EVK55. (Kilde: Anthony Lui)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
---|