Busser > Busproducenter

    

    

Bustypeoversigt:

Albion Motor Car Co., Scotstown (GB)

 

Nationalitet: Skotland

Koncern: -

Firmaet grundlagt: 1899

Produktion 19??: -

Internetadresse: www.

Firmaets postadresse: Albion Motors, Scotstown, Skotland (GB)

 

 

 

Albion Motors fra Scotstoun, Glasgow er en af Storbritaniens ældste producenter af busser og lastvogne. Firmaet oprettedes i Glasgow i begyndelsen af det 20. århundrede. I sine velmagts dage produceredes der chassiser i alle længder til opbygning af både single- og dobbeldækkere. De betydeligste aftagere af buschassiser (med karrosseri) var "Glasgow Corporation" og "White of Chepstow". Selvom Albion havde en trofast (skotsk-) britisk kundekreds, var hovedafsætningsmarkederne dog ofte fjerntliggende lande i Asien, Østafrika, Australien, Indien og Sydafrika.

Albion busser var for det meste simple adaptioner af tilsvarende lastvognschassiser. Imidlertid var de altid velgennemtænkte konstruktioner med en - efter datidens forhold - meget høj driftssikkerhed. Firmaet motto var derfor ikke ubegrundet: "As sure as the sunrise" - hvilket også gik igen i firmaets logo! Hver Albion busmodel fik oprindelig et navn begyndende med "V". Modellerne var: Victor, Valiant, Viking, Valkyrie, og dobbeldækkeren Venturer. De havde alle en stående frontmotor. Gardner motorer kunne monteres i stedet for Albion's egne i de tungere modeller frem til 2. Verdenskrig. Alle motorer monteredes fra 1936 i flexible motorophæng.

I 1951 overtog Leyland Motors Limited imidlertid denne veletablerede virksomhed. Straks indledte Leyland og Albion's design teams samarbejde omkring udvikling af firmaernes produkter. Leyland motorer dukkede op i Albion's køretøjer og Albion gearkasser og aksler fandt vej til Leyland lastbiler og busser. Leyland-Albion's "radiator-badge" var baseret på det kendte "Royal Tiger" design. Den springende tiger var imidlertid erstattet af  "The St Andrew's Cross" fra Albion med Leyland model navnet skrevet hen over.

Efter at "British Leyland Motors Corporation" var dannet i 1968, udfasede Leyland gradvis de mindre populære Albion models. I 1970 var der således kun "Clydesdale" og "Viking" modellerne tilbage. Motormæssigt stod valget mellem Leyland 401, 600 og 680 motorer. Prefixet 'E' begyndte tillige at dukke op på exportmodellerne, således at "Viking VK55"-er exporteret til Hong Kong nu fik betegnelsen EVK55. (Kilde: Anthony Lui)

Årgang:

Type:

1923-1980

Alle modeller

1923-1924

 - Model 24 - First purpose built Albion bus chassis.

1924-1932

 - Viking 24 - Various wheelbases from 10 feet 9 inches to 16 feet 3 inches. Front wheel brakes from 1927. Six cylinder engines available in Viking Sixes.

1930-1938

 - Valkyrie - Forward control. 5 litre engine, 6.1 litre from 1933, 7.8 litre optional from 1935. Mainly sold as coaches.

1930-1939

 - Victor - Normal or forward control. 20 or 24 seater.

1931-1936

 - Valiant - Mainly sold to the caoch market.

1932-1939

 - Venturer - Albions first double decker. 51, later 55 seats. 3 axle version, the Valorous made in 1932, only one produced.

1937-1950

 - Valkyrie CX - Engine and gearbox in-unit.

1937-1951

 - Venturer CX - Double decker.

1947-1959

 - Victor FT - Lightweight single decker.

1948-1951

 - Valiant CX - Mostly sold to coach operators.

1948-1952

 - Viking CX - Mainly sold to the export market.

1955-1963

 - Nimbus - Underfloor engined.

1957-1960

 - Aberdonian - Underfloor engined.

1959-1966

 - Victor VT - Front engined.

1959-1978

 - Clydesdale - Export model built on truck chassis.

1961-1966

 - Lowlander - Double decker. 18 feet 6 inch wheelbase. LR5 and LR7 had air suspension.

1963-1983?

 - Viking VK - Mainly exported - EVK55. Leyland O.370/O.400 engine. VK43 model was rear engined.

Albion Badge

 

Foto:

Modelkarakteristika:

XX.

Chassis

årg. ?? - ??.

XX.

Chassis

årg. ?? - ??.

XX.

Chassis

årg. ?? - ??.

XX.

Chassis

årg. ?? - ??.

Albion Badge