Bustype: Frontmotorbus

Albion Motor Car Co., Scotstown,(GB)

Type:

Viking - EVK55

Årgang 1963 - 198?

Albion Viking EVK55  - The photograph above were taken at KMB Shatin Depot on 28 March 1999. L297 has been preserved by Kowloon Motor Bus Co. since 1992, alle fotos: Anthony Lui ©

 

Albion Viking EVK55 - Blandt de mere end 2.500 Albion "Viking"-er, der blev solgt mellem 1969 og 1979, var VK55 den mest populære type. "Nai'lert Bus Company" i Thailand anskaffede 316, "Singapore Bus Services" 252. Australske private busselskaber aftog 238. "Hong Kong" bestilte ialt 132, mens "Kowloon Motor Bus Company" købte 100 rutebiler og 30 bybusser. Bybusserne fik karrosserier fra det lokale firme "Union Auto Body Builders". Resten fik "Dominant" karrosserier fra Duple (C42F/C46F/C38F). Nogle af disse udgjorde den første indsats af air-conditionerede lufthavnsbusser I Territoriet. De øvrige anvendtes på andre air-conditionerede busruter I Kowloon i 1975. Disse air-conditionerede busser afløste på lufthavnsruten af Dennis Falcon-er. De sidste af typen blev udrangeret i 1990. De sidste ikke-airconditionerede eksemplarer blev udrangeret i 1992. Nogle af disse blev ombygget til lastvogne!.

De sidste to EVK55CY-er til "China Motor Bus Company" havde en akselafstand på kun 3.785 mm. De fik monteret et 7,62 m langt og 2,29 m bredt "Duple Dominant" karrosseri (C26F). Det var meningen, at de skulle bruges til "executive commuter" opgaver på stejle ruter. (Anthony Lui)

 

Specification:

Tekniske Data:    Albion Viking - EVK55 - produktion: - stk.

Chassis:

EVK55CL

EVK55CL

EVK55CY

Længde (mm):

9.588

9.650

7.6

Bredde (mm):

2.440

2.500

2.3

Højde (mm)

3.120

3.200

3.1

Vægt (tom) (kg)

6.401

6.985

-

Totalvægt (kg)

10.699

10.674

-

Akselafstand (mm):

4.902

4.902

3.785

Karrosseri:

Union Auto

Duple

Duple

Model:

Dominant II

Dominant II

Vinduestype:

skydevinuer

skydevinduer

skydevinduer

Bremser:

2-kreds luft

2-kreds luft

2-kreds luft

Indvendig belysning:

Glødelamper

Lysstofrør

Lysstofrør

Motortype:

Leyland O.401

Leyland O.401

Leyland O.401

Motorplacering:

Front stående

Front stående

Front stående

Motorydelse: (kW) ved (O/M)

98,47/2600

98,47/2600

98,47/2600

Motortype:

Leyland O.401

Leyland O.401

Leyland O.401

Gearkassetype:

Leyland GB277 5-trins "constant mesh"

Leyland GB277 eller GB281, 5-trins "constant mesh"

"Constant mesh"

Passagercapacitet:

B43D+27

C46F/C42F/C38F

C26F

Karrosseri:

Union-Auto

Duple Dominant

Duple Dominant

L297 (51750L) was registered on 16 September, 1976 as BL5039. It is not known why Kowloon Motor Bus has put the name plate of BM248 (L308, 51728A) on to the bus. From the postcard issued by the operator, the bus was wearing the name plate of BL5039. Anyway, L297 was photographed at Victoria Park, Causeway Bay, on 10 April 1993. It was bodied by a Hong Kong bodybuilder, Union-Auto.

Albion Badge