Bustype:
Frontmotorbus |
|||
Albion Motor Car Co., Scotstown,(GB) |
|||
|
|||
Albion Viking EVK55 - The photograph above were taken at KMB Shatin Depot on 28 March 1999. L297 has been preserved by Kowloon Motor Bus Co. since 1992, alle fotos: Anthony Lui © |
Albion Viking EVK55 - Blandt de mere end 2.500 Albion "Viking"-er, der blev solgt mellem 1969 og 1979, var VK55 den mest populære type. "Nai'lert Bus Company" i Thailand anskaffede 316, "Singapore Bus Services" 252. Australske private busselskaber aftog 238. "Hong Kong" bestilte ialt 132, mens "Kowloon Motor Bus Company" købte 100 rutebiler og 30 bybusser. Bybusserne fik karrosserier fra det lokale firme "Union Auto Body Builders". Resten fik "Dominant" karrosserier fra Duple (C42F/C46F/C38F). Nogle af disse udgjorde den første indsats af air-conditionerede lufthavnsbusser I Territoriet. De øvrige anvendtes på andre air-conditionerede busruter I Kowloon i 1975. Disse air-conditionerede busser afløste på lufthavnsruten af Dennis Falcon-er. De sidste af typen blev udrangeret i 1990. De sidste ikke-airconditionerede eksemplarer blev udrangeret i 1992. Nogle af disse blev ombygget til lastvogne!. De sidste to EVK55CY-er til "China Motor Bus Company" havde en akselafstand på kun 3.785 mm. De fik monteret et 7,62 m langt og 2,29 m bredt "Duple Dominant" karrosseri (C26F). Det var meningen, at de skulle bruges til "executive commuter" opgaver på stejle ruter. (Anthony Lui)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specification: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|