DFDS    

    

 

foto: Esbjerg, © Kai W. Mosgaard ©

        M/S Winston Churchill

Færgerute og operatør:
Esbjerg - Harwich Parkeston Quai
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: Esbjerg

Kaldesignal: OVOD

Hoveddata: 

Længde over alt:

140,65 m

Length p p:

m

Bredde:

20,53 m

Dybgang:

5,59 m

Bruttotonnage:

8.857 rt

Nettotonnage:

4.487 rt

TDW:

1.790 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Fragtkapacitet:

t

Bil kapacitet:

ca. 180 biler


Passagerpladser m.m.:

1. kl. Spisesalon:

pl.

1. kl. Rygesalon:

pl.

2. kl. Salon:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

køjepladser ialt:

390 pl.

Passagerpladser ialt:

462 pl.

 

Konstruktionsværft:
Cantieri Navali Tirreno e Riuniti Spa. Riva Trigosi, Genova, I (#277)

Byggeår:

1967

Køl lagt:

15-01-1966

Søsat:

25-04-1967

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

19-05-1967

Indsat:

02-06-1967

Ombygningsår:

1989

Sidste tur:

1996

Ophugget:

2004

Levetid:

37 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 1050-VT2BF-110

14.000 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

21 knob

Max. passagerer:

462


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Winston Churchill:

1967-1996

Mayan Empress:

1996 -


Historie:
Leveret som M/S WINSTON CHURCHILL den 19. maj 1967 til Rederiet DFDS, Køben-havn
02-06-1967: Indsat på ruten Esbjerg - -Harwich.
1971: Passagerkapaciteten udvidet til 590 på Helsingør Værft.
04-06-1978: Indsat hovedsagelig på ruten Esbjerg - Newcastle, og i som-mersæsonen også Göteborg - New-castle.
1979: Afløserskib hvert år i maj på ruten Esbjerg - Harwich indtil 1983.
26-08-1979: Grundstødt ud for Vinga fyr på rejse Göteborg - Newcastle. Trukket fri af grunden og slæbt ind til Lindholmens Værft, Göteborg for inspektion. Senere repareret på Frederikshavn Værft A/S.
24-03-1980: Afgik fra Esbjerg til New-castle på første rejse efter reparatio-nen.
03-1980 - 09-1981: Indsat på ruten Esbjerg - Newcastle.
1980: Tillige indsat på ruten Göteborg - Newcastle i sommersæsonen.
1981: Tillige indsat på ruten Esbjerg - Thorshavn i sommersæsonen.
1982 - 1983 og 1985 - 1991: Hovedsa-gelig i sommersæsonen indsat på ruterne  Esbjerg - Newcastle/ Thorshavn.
16-06 - 17-08-1984: Indsat på ruten   København - Thorshavn.
25-07-1984: Anløb Esbjerg i stedet for København pga. motorproblemer.
08-1985: Udchartret til Haahr Bunker Oil A/S for en rejse Esbjerg - Vejle - København.
26-12-1985: Solgt til Mols-Linien A/S, Esbjerg.

30-12-1985: Overtaget af de nye ejere.
27-08-1986: Gensolgt til DFDS, Esbjerg.

01-09-1986: Overtaget af DFDS.
01-10-1986 - 01-1987: Beboelsesskib for flygtninge i København.
05-1987: Tre krydstogter Esbjerg - Vest-kysten af Norge/Nord Kap.
18-08 - 09-1987: Fire krydstogter Es-bjerg - Vestkysten af Norge/Nord Kap.
05 - 17-06-1988: Fire krydstogter Es-bjerg - Vestkysten af Norge/Nord Kap.
1988: Registreret i Dansk Internatio-nalt Skibsregister (DIS).
20-08 - 09-1988: Fire krydstogter Es-bjerg - Vestkysten af Norge/Nord Kap.
24 - 28-09-1988: Krydstogt Kiel - Visby - Stockholm - Rønne - Kiel.
28-09 - 03-10-1988: Krydstogt Kiel - Stettin - Warnemünde - Kiel.
06-01 - 28-03-1989: Ombygget i Rendsburg.
05 og 15-08 - 08-09-1989: Krydstogter Esbjerg - Vestkysten af Norge/Nord Kap.
10-09-1989: Afgik fra København for fire Baltic Cruises: Stockholm - Lenin-grad - Helsinki - Visby - Travemünde.
15-10-1989: Ankomst til Malmö. Chart-ret af den svenske regering som be-boelses skib for flygtninge.
05-05-1990: Returneret til DFDS.
11-05 - 12-06, 21-08 - 29-08-1990, 26-04 - 11-06 og 21-08 - 05-09-1991: Krydstog-ter Esbjerg - Vestkysten af Norge/ Nord Kap.
29-08 - 07-09-1990: Krydstogt Esbjerg - Hamburg - Plymouth - Dublin - Stor-noway - Invergordon - Leith - Esbjerg - Hamburg.
08 - 29-09-1990: Tre krydstogter   Tra-wemünde - København - Stockholm - Leningrad - Helsinki - Visby - Trawe-münde.
09-09 - 13-10-1990 og 07-09 - 05-10-1991: Krydstogter Travemünde - Gdy-nia - Stockholm - Helsinki - Leningrad - Tallinn - Visby - Travemünde.
1996: Under bunkring udbrød der brand i skibets hjælpemaskinrum, som bliver hårdt beskadiget. Efter diskussion med forsikringsselskabet, bliver parterne enige om, at udbyde skibet til slag i stedet for reparation.
08-07-1996: Solgt til Emerald Empress Holding Ltd. Kingstown, Saint Wins-tent. Omdøbt til MAYAN EMPRESS.
21-07-1996: Ankomst til Westcon Ship-yard, Vikebygd, Norge under bugse-ring for reparation.
1997: Efter en del reparationer på ski-bet, bliver rederiet erklæret konkurs, da der ikke bliver betalt for arbejder udført ombord.  
2002: Udbudt til salg efter alle retstvis-ter var klarlagt.
2002: Flyttet til Westcon Shipyard, Ôlen, Norge.
11-2003: Solgt til Weesham Shipping, Dubai.
19-12-2003: Afgik fra Ôlen-Skudefjord kl. 11.30 mod Indien.
2004: Solgt til Indiske ophuggere.
22-01-2004: Ankomst til Alang, Indien.

search this site the web

search engine by freefind