Færgerute
og operatør:
Esbjerg
- Harwich Parkeston
Quai Rederiet
DFDS, København
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OVOD
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
140,65
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
20,53
m |
Dybgang: |
5,59
m |
Bruttotonnage: |
8.857
rt |
Nettotonnage: |
4.487
rt |
TDW: |
1.790
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Fragtkapacitet: |
t |
Bil
kapacitet: |
ca.
180
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
kl.
Spisesalon: |
pl. |
1.
kl.
Rygesalon: |
pl. |
2.
kl.
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
?? stk. |
køjepladser
ialt: |
390
pl. |
Passagerpladser ialt: |
462 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Cantieri
Navali Tirreno e
Riuniti Spa. Riva
Trigosi, Genova,
I (#277)
Byggeår: |
1967 |
Køl
lagt: |
15-01-1966 |
Søsat: |
25-04-1967 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
19-05-1967 |
Indsat: |
02-06-1967 |
Ombygningsår: |
1989 |
Sidste
tur: |
1996 |
Ophugget: |
2004 |
Levetid: |
37 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
1050-VT2BF-110 |
14.000
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
21
knob |
Max.
passagerer: |
462 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Winston Churchill: |
1967-1996
|
Mayan
Empress: |
1996
- |
Historie:
Leveret som M/S WINSTON CHURCHILL den 19. maj 1967 til Rederiet DFDS, Køben-havn 02-06-1967: Indsat på ruten
Esbjerg - -Harwich.
1971: Passagerkapaciteten
udvidet til 590
på Helsingør
Værft. 04-06-1978: Indsat
hovedsagelig
på ruten Esbjerg
- Newcastle, og
i som-mersæsonen
også Göteborg
- New-castle.
1979: Afløserskib
hvert år i
maj på ruten
Esbjerg - Harwich
indtil 1983.
26-08-1979: Grundstødt
ud for Vinga
fyr på rejse
Göteborg -
Newcastle. Trukket
fri af grunden og
slæbt ind
til Lindholmens
Værft, Göteborg
for inspektion.
Senere repareret
på Frederikshavn
Værft A/S.
24-03-1980: Afgik
fra Esbjerg
til New-castle på
første rejse
efter reparatio-nen.
03-1980 - 09-1981: Indsat på ruten
Esbjerg
- Newcastle.
1980: Tillige indsat på ruten
Göteborg - Newcastle i sommersæsonen.
1981: Tillige indsat på ruten
Esbjerg -
Thorshavn i sommersæsonen.
1982 - 1983
og 1985 -
1991: Hovedsa-gelig
i sommersæsonen
indsat på ruterne Esbjerg - Newcastle/ Thorshavn.
16-06 - 17-08-1984: Indsat på ruten
København
- Thorshavn.
25-07-1984: Anløb
Esbjerg i
stedet for København
pga. motorproblemer.
08-1985: Udchartret til
Haahr Bunker
Oil A/S for en rejse
Esbjerg - Vejle
- København.
26-12-1985: Solgt
til Mols-Linien A/S, Esbjerg.
30-12-1985: Overtaget af de
nye ejere. 27-08-1986:
Gensolgt til DFDS, Esbjerg.
01-09-1986: Overtaget
af DFDS. 01-10-1986 - 01-1987:
Beboelsesskib
for flygtninge i
København.
05-1987: Tre
krydstogter Esbjerg
- Vest-kysten af
Norge/Nord Kap.
18-08 - 09-1987: Fire
krydstogter
Es-bjerg -
Vestkysten af Norge/Nord
Kap. 05 - 17-06-1988: Fire
krydstogter
Es-bjerg -
Vestkysten af Norge/Nord
Kap. 1988: Registreret
i Dansk Internatio-nalt
Skibsregister (DIS).
20-08 - 09-1988: Fire
krydstogter
Es-bjerg -
Vestkysten af Norge/Nord
Kap. 24 - 28-09-1988: Krydstogt
Kiel - Visby - Stockholm
- Rønne -
Kiel. 28-09 - 03-10-1988:
Krydstogt
Kiel - Stettin -
Warnemünde
- Kiel. 06-01 - 28-03-1989:
Ombygget
i Rendsburg.
05 og 15-08 - 08-09-1989: Krydstogter
Esbjerg -
Vestkysten af Norge/Nord
Kap. 10-09-1989: Afgik
fra København
for fire Baltic
Cruises: Stockholm
- Lenin-grad - Helsinki
- Visby - Travemünde.
15-10-1989: Ankomst
til Malmö.
Chart-ret af den
svenske regering
som be-boelses skib
for flygtninge.
05-05-1990: Returneret
til DFDS.
11-05 - 12-06, 21-08 - 29-08-1990, 26-04 - 11-06 og 21-08 - 05-09-1991: Krydstog-ter
Esbjerg - Vestkysten
af Norge/ Nord
Kap. 29-08 - 07-09-1990: Krydstogt
Esbjerg - Hamburg
- Plymouth - Dublin
- Stor-noway - Invergordon
- Leith - Esbjerg
- Hamburg. 08 - 29-09-1990:
Tre krydstogter
Tra-wemünde
- København
- Stockholm - Leningrad
- Helsinki - Visby
- Trawe-münde.
09-09 - 13-10-1990 og 07-09 - 05-10-1991: Krydstogter
Travemünde
- Gdy-nia - Stockholm
- Helsinki - Leningrad
- Tallinn - Visby
- Travemünde.
1996: Under
bunkring udbrød
der brand i skibets
hjælpemaskinrum,
som bliver hårdt
beskadiget. Efter
diskussion med forsikringsselskabet,
bliver parterne
enige om, at udbyde
skibet til slag
i stedet for reparation.
08-07-1996: Solgt
til Emerald
Empress Holding
Ltd. Kingstown,
Saint Wins-tent.
Omdøbt til
MAYAN EMPRESS.
21-07-1996: Ankomst
til Westcon
Ship-yard, Vikebygd,
Norge under bugse-ring
for reparation.
1997: Efter
en del reparationer
på ski-bet,
bliver rederiet
erklæret konkurs,
da der ikke bliver
betalt for arbejder
udført ombord.
2002:
Udbudt til
salg efter alle
retstvis-ter var klarlagt.
2002: Flyttet
til Westcon Shipyard,
Ôlen, Norge.
11-2003: Solgt
til Weesham Shipping,
Dubai. 19-12-2003:
Afgik fra
Ôlen-Skudefjord
kl. 11.30 mod Indien.
2004: Solgt
til Indiske ophuggere.
22-01-2004: Ankomst
til Alang,
Indien.
|