Færgerute(r)
og operatør:
Fredericia - Strib
(Lillebælt)
Oddesund Nord - Oddesund
Syd DSB Færger,
København
Hjemsted: Fredericia
Kaldesignal:
NTSP - OXXS
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
43,89
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
13,11
m |
Dybgang: |
2,87
m |
Bruttotonnage: |
348
t |
Nettotonnage: |
140
t |
Dwt: |
- t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
41,90
m |
Lastkapacitet: |
6
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Burmeister
& Wain, København,
DK (#???)
Byggeår: |
1886 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
10-04-1886 |
Indsat: |
1886 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1938 |
Ophugget: |
1959 |
Sidste
tur: |
73 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
2-Cyl.
dampmaskine |
575
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
10
knob |
Max.
passagerer: |
500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
10-04-1886:
Leveret som D/F VALDE-MAR til De danske Statsbaner og indsat
på Lillebæltsoverfarten.
Den havde - ligesom de tilsvarende
hjulfærger
- næsten
hele apteringen
under vogndækket.
Adgangen hertil
skete ad 4 kahytsnedgange
fra vogndækket,
hvor de var anbragt
langskibs på
hver side af det
gennemgående
jernbanespor. Endvidere
var der - ligesom
på hjulfærgerne
- vingehuse i begge
sider, her kunne
de dog udnyttes
i deres fulde længde,
idet der jo ikke
skulle være
plads til drivhjulkasserne.
I vingehusene fandtes
forskellige lukaf-er
og toiletter, stirrids,
post- og andre tjenesterum.
Over vogndækket,
båret af et
spinkelt jernskelet,
var kommando- broen
med styrehus, hvis
udseende mindede
meget om de tilsvarende
styrehuse på
hjulfærgerne.
Færgens
skrog afveg dog
fra hjul- færgernes,
fordi VALDEMAR især
var beregnet til
sejlads i is, og
derfor havde en
isbryders stærke
skrog og mere specielle
facon. Dette blev
senere årsag
til, at færgen
fik en usædvanlig
lang levetid.
1890: Færgen
overført
til Oddesund- overfarten
som reservefærge
(bl. a. med henblik
på at sikre
overfartens opretholdelse
i vintersæsonen).
1893: Færgen
overført
til Masned-sundoverfarten.
1905: Færgen
var nu tilbage på
Lillebæltsoverfarten.
1919: Færgen
kom atter til Odde-sundoverfarten,
hvor den var statio-neret
til overfartens
nedlæggelse
i 1938. 01-07-1938:
Færgen overgået
til Han-delsministeriet
og anvendtes af
Sta-tens Istjeneste
helt frem til 1959.
1959: Færgen
ophugget i Randers.
|