Færgerute(r)
og operatør:
Aarhus
- Kalundborg
Rostock - Ljepeja/Ventspils
Scandlines Danmark
A/S, København
Hjemsted: Kalundborg
Kaldesignal:
OUYL2 - 78.2685.5
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
171,10
m |
Length
p p: |
160,50
m |
Bredde: |
20,20
m |
Dybgang: |
5,27
m |
Bruttotonnage: |
13.144
t |
Nettotonnage: |
3.943
t |
TDW: |
6.235
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
6,00
m |
Frihøjde
nederste
dæk: |
4,33
m |
Frihøjde
øverste
dæk: |
5,00
m |
Sporantal: |
0 |
Lastbilkapacitet: |
1.396,80
m |
Løstrailerkapacitet: |
1.498,00
m |
Bil
kapacitet: |
291
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
94
pl. |
Cafeteria: |
37
pl. |
Hall
lounge: |
23
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
43 stk. |
Køjepladser ialt: |
105 pl. |
Passagerpladser ialt: |
186 pl. |
Forhistorie:
Leveret
som "Easy
Rider"
i juni 1981 til Hellas Shipping Co,
Piræus, Græken-
land. Opr. mål:
150,81/20,22/ 6,01/
11.030/3.309/6.235. Opr.
Maskineri: MVM TBD511V12
11.999 HK. 1985:
Solgt til Sealink
UK Line, Hamil-
ton, Bermuda. Omdøbt
til "Seafright
Highway".
06-1990:
Solgt til Nordström
& Thulin, Stockholm.
Færgen skulle
have væ- ret
omdøbt til
"Nord
Neptunes"
men under sejlads
til de nye ejere,
fik skibet et stort
maskinhavari og
måtte søge
nødhavn i
Setubal. Da
det tog en rum tid
at udbedre skaderne,
nåede det
nye navn aldrig
at blive påmalet.
11-1990: Solgt til
K/S Arka Marine
II, År- hus,
Danmark. Omdøbt
til "Aktiv
Marine".
Ankom til det polske
værft Seabow/Dora,
Gdynia for ombygning
til passagerfærge
1991: Udchartret
til DSB's Rederi.
Om- døbt
til "Urd".
Fra foråret
indsat på
ruten Århus
- Kalundborg.
1998: Nyt hovedmaskineri,
bestående
af 2 stk. Wärtsila-Vasa
12V32E på
i alt 13.380 hk.
installeret under
ophold på
Århus Flydedok
A/S
|
|
Konstruktionsværft:
Nuovi
Cantieri Aquania
S.P.A., Marina de
Carraca, I (#2119)
Byggeår: |
06-1981 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
06-1981 |
Indsat: |
1991 |
Ombygningsår: |
1991/1998/2001 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Wärtsilä/Vasa
NSD 12V32 diesel |
9.840
kW |
Max.
hastighed: |
18
knob |
Servicefart: |
14
knob |
Max.
passagerer: |
186 |
Ramper/Porte:
Siderampens
bredde: |
6,52
m |
Agterrampens
bredde: |
13,20
m |
Andre
navne/ejere:
Easy
Rider: |
1981-1985 |
Seafreight
Highway: |
1985-1988 |
Boyana: |
1988-1990 |
Nord
Neptunia: |
1990 |
Aktiv
Marine: |
1990-1991 |
Urd: |
1991
- |
Historie:
01-01-1997:
Solgt til Scandlines
A/S, København.
31-05-1999: Færgen
sejlede sidste tur
på ruten for
Scandlines. Ruten
blev fra 01-06 overtaget
af datterselska-
bet "Mols-Linien
A/S". 01
- 11-06-1999: Chartret
af Mols-Linien til
sejlads på
samme rute.
11-06-1999: Absolut
sidste tur på
over- farten Århus
- Kalundborg. Afsejlet
til dokning i Svendborg,
derefter lagt op
i Nakskov. 08-1999:
Indsat på
ruten Aarhus - Åbenrå
- Klaipeda.
29-09 - 08-12-2001:
Ombygget og
for- længet
på Remotowa
værftet, Gdansk,
Polen. Ny længde:
171,05 m. Bredde:
23,50 m. Dybgang:
5,27 m. 19-12-2001:
Efter ombygningen
indsat på
ruten Rostock -
Liepeja.
11-01-2005: Indsat
på ruten Rostock
- Ventspils.
01-01 - 15-01-2006:
Indsat på
ruten Aarhus - Aabenraa
- Klaipeda.
16-01 - 30-01-2006:
Indsat på
et antal tute Ventspils
- Nynäshamn/
Ventspils - Karlshamn.
|