Færgerute(r)
og operatør:
Helsingør
- Helsingborg
Scandlines Danmark
A/S, København
Hjemsted: Helsingør
Kaldesignal:
OVIC2 - 90.0711.6
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
111,20
m |
Length
p p: |
102,80
m |
Bredde: |
28,20
m |
Dybgang: |
5,30
m |
Bruttotonnage: |
11.148
t |
Nettotonnage: |
3.344
t |
Dwt: |
3.060
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
5,30/2,90
m |
Frihøjde
hængedæk: |
2,10
m |
Sporantal: |
(3)* |
Sporlængde: |
(259,9
m)* |
Lastbil
kapacitet: |
539
m |
Bil
kapacitet: |
238
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Central
Café: |
63
pl. |
Restaurant: |
236
pl. |
Bar
du Nord: |
40
pl. |
Truck
stop
Café: |
24
pl. |
Shopping
Hall: |
pl. |
Dækspladser: |
- |
Passagerpladser ialt: |
1.250 pl. |
* - ikke længere I brug
|
|
Konstruktionsværft:
Langsten
Slip & Båtbyggeri
- N (#156)
Byggeår: |
09-1991 |
Køl
lagt: |
07-09-1990 |
Søsat: |
19-01-1991 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
10-10-1991 |
Indsat: |
04-11-1991 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Wärtsilä/Vasa
6R32E |
9.840
kW |
Max.
hastighed: |
14,9
knob |
Servicefart: |
13,5
knob |
Max.
passagerer: |
1.250 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
11,80
m |
Agterportens
bredde: |
11,80
m |
Andre
navne/ejere:
Historie: Leveret
som M/F TYCHO
BRAHE den 10. oktober 1991 till DSB
Rederi, Helsingør.
10-1991:
Under prøveture
med fær- gen
viste der sig visse
fejl og mangler
i manøvredygtigheden. 30-10-1991:
Endnu en "Tycho
Brahes dag"
for færgen.
Landgangen i Hel-
singør beskadiget. 03-11-1991:
Kollideret med bølgebry-
deren i Helsingborg.
Der opstod hel-
digvis kun små
skader på
færgen. 04-11-1991:
Færgen døbt
af HKH Dronning
Margrethe II af
Danmark - i Helsingør. 05-11-1991:
Indsat i Scandlines
trafik på
ruten Helsingborg
- Helsingør. 06-11-1991:
Færgen afgik
med 325 passagerer
fra Helsingborg
mod Hel- singør;
men da hun nærmede
sig færgeklappen
i Helsingør
holdt hun stadig
en fart af ca. 8
knob og slog ind
i klappen så
hun kiledes fast.
Porcelæn og
glas fløj
omkring på
fartøjet.
Passagererne kastedes
også omkuld
for de stod jo beredte
til at gå
i land og der blev
slået storalarm
i Helsingør.
55 personer blev
bragt til sygehuse
i nærheden.
Ingen kom dog alvorligt
til skade; men mange
blev naturligvis
chokerede. 17-12-1991:
Færgen atter
sat i trafik igen,
men fik øgenavnet
"Psycho Brahe"
af visse personer. 1995:
Registreret for
DSB Rederi A/S,
København
(Hjemmehavn: Helsingør).
01-01-1998: Registreret
for Scandlines A/S,
Helsingør.
25-03-2007: Kortslutning
i det elektriske
systemet med "blackout"
til følge.
Færgen drev
derfor omkring i
havne- indløbet
til Helsingborg
indtil bugser- både
fik hende ind til
kaj. Taget ud af
drift for reparation.
02-04-2007: Atter
i trafik.
|