Færgerute(r)
og operatør:
København
- Helsingborg "DanLink"
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: København
Kaldesignal:
OXCS2 - 77.2733.4
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
198,51
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
22,35
m |
Dybgang: |
5,05
m |
Bruttotonnage: |
15.195
t |
Nettotonnage: |
4.558
t |
Dwt: |
6.260
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
5 |
Sporlængde: |
815
m |
antal
jernbaneenheder: |
ca.
70 gsv. |
Lastkapacitet: |
2.030
m |
Passagerpladser
m.m.:
Køjepladser |
12
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
12 pl. |
Forhistorie:
Leveret som M/S MILORA
i 1979 til Milora
A/S, Tønsberg,
Norge. Indsat i
trafik mellem Nordeuropa
og Afrika. Opr.
data: Lgd: 162m,
Brd: 20,2m, Dyb:
4,5m. 09-10-1983:
Udchartret til DFDS
A/S, Kø-
benhavn. Indsat
på ruten Felixstowe/
Immingham - København
- Helsing- borg.
1983: Solgt til
Salénia Ab,
Stockholm. Omdøbt
till SCANDIC
WASA. Indsat
mellan Nordeuropa
og Afrika. 1984:
Solgt til Stockholm
Chartering AB, Stockholm.
|
|
Konstruktionsværft:
Ankerløkken
Værft, Florø,
N (#110)
Byggeår: |
1979 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
01-01-1986 |
Indsat: |
22-12-1986 |
Ombygningsår: |
1986 |
Sidste
tur: |
30-06-2000 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Lindholmen-Pielstick
16PC2V
diesel |
11.769
kW |
Max.
hastighed: |
19,0
knob |
Servicefart: |
16,9
knob |
Max.
passagerer: |
12 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
ingen |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Milora: |
1979-1983 |
Scandic
Wasa: |
1983-1986 |
Trekroner: |
1986-2004 |
Erdeniz: |
2004
- |
Historie:
1985:
Solgt til DSB, København.
01-01-1986: Overtaget
af DSB. 25-03-1986:
Ankomst til Nakskov
Skibsværft
for ombygning til
jernba- nefærge,
bl.a. forlængedes
færgen med
36 meter. Samtidig
tilføjedes
de to karakteristiske
"kindposer"
for at få
plads til de 3 jernbanespor.
06-10-1986: Omdøbet
til TREKRONER.
22-12-1986: Indsat
i "DanLink"
trafik på
ruten København
- Helsingborg.
01-01-1997: Overført
till Scandlines
Danmark A/S.
30-06-2000: Sidste
dag i trafik på
ruten København
- Helsingborg.
01-07-2000: Oplagt
i Nakskov. 02-02-2004:
Solgt til Turkeys
Alyans Chartering
& Shipping,
Tyrkiet. 07-2004:
Omdøbt til
ERDENIZ.
2004: Indsat som
jernbanefærge
på ruten Erdemir
- Zonguldak.
|