DFDS    

    

 

foto: © DFDS ©

        M/F Trekroner

Færgerute(r) og operatør:
København - Aalborg
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: København

Kaldesignal: OUYF - 70.1536.5

Hoveddata: 

Længde over alt:

124,85 m

Length p p:

m

Bredde:

19,31 m

Dybgang:

5,21 m

Bruttotonnage:

7.697 rt

Nettotonnage:

3.890 rt

TDW:

1.021 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

m

Bil kapacitet:

120 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Køjepladser ialt:

506 pl.

Passagerpladser ialt:

718 pl.

 

Konstruktionsværft:
Cantieri Navali Tirreno e Riuniti Spa. Riva Trigosi, I (#281)

Byggeår:

1970

Køl lagt:

05-1967

Søsat:

27-03-1970

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

30-04-1970

Indsat:

10-05-1970

Ombygningsår:

1970

Sidste tur:

11-1982

Forlist:

1994

Levetid:

24 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 1242-VT2BF-90

12.000 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

21 knob

Max. passagerer:

718


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Trekroner:

1970-1971

Dana Corona:

1971-1979

Dana Sirena:

1979-1982

Al Quamar Al Saudi II:

1982-1988

Al Quamar Al Saudi:

1988-1994


Historie:
Leveret som
TREKRONER 20. April 1970 til Rederiet DFDS, København
10--05 - 01-10-1970: Indsat på ruten København - Aalborg, hvorefter ruten blev nedlagt!
1970: Afgik fra København til Marse- illes for ombygning ved Societé des Anciens Etabblissement Groignard S.A.
04-06-1971: Omdøbt
DANA CORONA.
18-06-1971: Afgik fra Marseilles efter ombygning med ankomst til Geno- va næste dag.
25-06-1971: Indsat på ruten Genova- Tunis/ Alicanta.
01-11-1971: Indsat på ruten Genova- Tunis/ Malaga.

1972: Indsat på rute Genova-Tunis/ Palma/Malaga/Tanger/Patras.
1972: Indsat på rute Genova-Tunis/ Malaga.
10-01 - 10-03-1973: Oplagt i Malaga.
16-03-1973: Indsat på rute Genova- Tunis/Malaga.
02-04-1973: Indsat på rute Genova- Palma/Malaga/Tanger/Tunis/Patras.
04-04 - 20-09-1973: I perioden tillige indsat på rute Patras - Bari.
07-12-1973: Indsat påp rute Genova- Tunis/Malaga.
03-1974: Indsat på rute Genova-Tunis /Palma/ Malaga.
03 - 04-09-1974: I perioden tillige indsat på rute Genova - Patras.
06-05-1974: Tillige indsat på rute Genova - Alicante/Tanger.
04-11 -13-12-1974: Oplagt og dokket i Genova.
13-12-1974: Indsat på rute Genova- Tunis/Alicante-Malaga.
1975: Indsat på rute Genova-Tunis/ Malaga.
15-03 - 01-11-1976: og 14-03 - 21-10- 1977: I perioderne anløb skibet igen Alicante.
06-03 - 03-12-1978: Indsat på rute Genova - Tunis/Ibiza - Malaga.
25-11-1978 - 03-03-1979: I perioden ingen anløb af Ibiza.
19-11-1979: Omdøbt
DANA SIRENA.
14-12-1979: Indsat på rute Ancona- Patras-Iraklion-Alexandria.
25-11-1981: Afgik fra Iraklion til Geno- va, hvor skibet blev oplagt.
22-02-1982: Indsat på rute Genova - Tunis.
03 - 11-1982: Indsat på rute Ancona - Patras - Iraklion - Alexandria.
06-12-1982: Ankomst til København fra Genova for oplægning.
07-02-1983: Solgt til Al Sabah Mariti- me Services Co. Ltd., Jeddah.
1983: Overtaget af de nye ejere i Landskrona og omdøbt til "
Al Qa- mar Al Saudi II". Indsat på rute Suez - Aqaba - Jeddah.
1988: Solgt til Khaled Ali Fouda, Alex- andria og omdøbt til "
Al Qamar Al Saudi".
1989: Omdøbt til "
Al Qamar Al Saudi Al Misri"
18-05-1994: Ramt af krumtapeksplo- sion under overfart Suez - Jeddah. Branden bredte sig til hele skibet og 21 personer mistede livet.
19-05-1994: Sunket!

search this site the web

search engine by freefind