Færgerute(r)
og operatør:
København
- Aalborg Rederiet
DFDS, København
Hjemsted: København
Kaldesignal:
OUYF - 70.1536.5
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
124,85
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
19,31
m |
Dybgang: |
5,21
m |
Bruttotonnage: |
7.697
rt |
Nettotonnage: |
3.890
rt |
TDW: |
1.021
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
120
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser
ialt: |
506 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
718 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Cantieri
Navali Tirreno e
Riuniti Spa. Riva
Trigosi, I (#281)
Byggeår: |
1970 |
Køl
lagt: |
05-1967 |
Søsat: |
27-03-1970 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
30-04-1970 |
Indsat: |
10-05-1970 |
Ombygningsår: |
1970 |
Sidste
tur: |
11-1982 |
Forlist: |
1994 |
Levetid: |
24 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
1242-VT2BF-90 |
12.000
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
21
knob |
Max.
passagerer: |
718 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Trekroner: |
1970-1971 |
Dana
Corona: |
1971-1979 |
Dana
Sirena: |
1979-1982 |
Al
Quamar
Al Saudi
II: |
1982-1988 |
Al
Quamar
Al Saudi: |
1988-1994 |
Historie:
Leveret som TREKRONER
20. April 1970 til
Rederiet DFDS, København
10--05 - 01-10-1970: Indsat
på ruten København
- Aalborg, hvorefter
ruten blev nedlagt!
1970: Afgik fra
København
til Marse- illes
for ombygning ved
Societé des
Anciens Etabblissement
Groignard S.A.
04-06-1971: Omdøbt
DANA CORONA.
18-06-1971: Afgik
fra Marseilles efter
ombygning med ankomst
til Geno- va næste
dag. 25-06-1971:
Indsat på
ruten Genova- Tunis/
Alicanta. 01-11-1971:
Indsat på
ruten Genova- Tunis/
Malaga.
1972:
Indsat på
rute Genova-Tunis/
Palma/Malaga/Tanger/Patras.
1972: Indsat på
rute Genova-Tunis/
Malaga. 10-01
- 10-03-1973: Oplagt
i Malaga. 16-03-1973:
Indsat på
rute Genova- Tunis/Malaga.
02-04-1973: Indsat
på rute Genova-
Palma/Malaga/Tanger/Tunis/Patras.
04-04 - 20-09-1973:
I perioden tillige
indsat på
rute Patras - Bari.
07-12-1973: Indsat
påp rute Genova-
Tunis/Malaga.
03-1974: Indsat
på rute Genova-Tunis
/Palma/ Malaga.
03 - 04-09-1974:
I perioden tillige
indsat på
rute Genova - Patras.
06-05-1974: Tillige
indsat på
rute Genova - Alicante/Tanger.
04-11 -13-12-1974:
Oplagt og dokket
i Genova. 13-12-1974:
Indsat på
rute Genova- Tunis/Alicante-Malaga.
1975: Indsat på
rute Genova-Tunis/
Malaga. 15-03
- 01-11-1976: og
14-03 - 21-10- 1977: I
perioderne anløb
skibet igen Alicante.
06-03 - 03-12-1978:
Indsat på
rute Genova - Tunis/Ibiza
- Malaga. 25-11-1978
- 03-03-1979: I
perioden ingen anløb
af Ibiza. 19-11-1979:
Omdøbt DANA SIRENA.
14-12-1979: Indsat
på rute Ancona-
Patras-Iraklion-Alexandria.
25-11-1981: Afgik
fra Iraklion til
Geno- va, hvor skibet
blev oplagt.
22-02-1982: Indsat
på rute Genova
- Tunis. 03
- 11-1982: Indsat
på rute Ancona
- Patras - Iraklion
- Alexandria.
06-12-1982: Ankomst
til København
fra Genova for oplægning.
07-02-1983: Solgt
til Al Sabah Mariti-
me Services Co.
Ltd., Jeddah.
1983: Overtaget
af de nye ejere
i Landskrona og
omdøbt til
"Al
Qa- mar Al Saudi
II".
Indsat på
rute Suez - Aqaba
- Jeddah. 1988:
Solgt til Khaled
Ali Fouda, Alex-
andria og omdøbt
til "Al
Qamar Al Saudi".
1989: Omdøbt
til "Al
Qamar Al Saudi Al
Misri"
18-05-1994: Ramt
af krumtapeksplo-
sion under overfart
Suez - Jeddah. Branden
bredte sig til hele
skibet og 21 personer
mistede livet.
19-05-1994: Sunket!
|