Færgerute(r)
og operatør:
Gedser
- Travemünde
GT-Link, Nassau,
Bahamas Hjemsted:
Nassau
Kaldesignal:
C6DX3 - 74.0026.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
133,46
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
20,27
m |
Dybgang: |
5,80
m |
Bruttotonnage: |
4.263
rt |
Nettotonnage: |
1.291
rt |
TDW: |
3.949
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
58
lastbiltog/
1.000
m |
Bil
kapacitet: |
400
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
52 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.100 pl. |
Forhistorie:
20-12-1974:
Søsat som
EUROPEAN EXPRESS.
04-06-1975: Leveret
til Townsend Car
Ferries Ltd., Dover,
England, som EUROPEAN GATEWAY.
09-06-1975:
Indsat i Townsend
Thoresen trafik
på ruten Felixstove
- Europort (Rotterdam).
17-03-1980: Indsat
på ruten Cairnryan
- Larne. 09-1980:
Forlænget
med 15,7 m. ved
Werft Amsterdamsche
Droogdok Mij., Amsterdam.,
Holland. 1980:
Atter indsat på
ruten Cairnryan
- Larne. 11-1980:
Indsat på
ruten Felixstove
- Europort.
19-12-1982: Kollideret
med "Speedlink
Vanguard".
Skibet tog hurtigt
vand ind og sank
efter nogen tid
med styr- bord side
nedad. Havde 35
passage- rer og
35 besætningsmedlemmer
med ombord. 6 personer
omkom. 26-02-1983:
Bjærget af
det hollandske selskab
Wijsmuller BV. Bugseret
ind til Felixstove.
03-05-1983: Solgt
til Clorinda Naviga-
tion Co, Limassol,
Cypern som lod færgen
bugsere til Alliance
Naviga- tion S.A.
værft i Perama,
Grækenland
for genopbygning.
08-1984: Omdøbt
til FLAVIA.
Indsat for Anco
Ferries på
ruten Ancona - Igou-
menitsa - Patras.
1987: Rederiet erklæret
konkurs. Færgen
oplagt.
|
|
Konstruktionsværft:
Schichau-Unterweser,
Bremen, BRD (#2256)
Byggeår: |
1975 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
20-12-1974 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
04-06-1975 |
Indsat: |
27-11-1988 |
Ombygningsår: |
1983 |
Sidste
tur: |
30-12-1999 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Stork-Werkspoor
9TM410
RR diesel |
8.385
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
18½
knob |
Max.
passagerer: |
1.100 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
European
Express: |
1974-1975 |
European
Gateway: |
1975-1984 |
Flavia: |
1984-1988 |
Trawemünde
Link: |
1988-1992 |
Rostock
Link: |
1992-1999 |
Kalundborg
Link: |
1999-2000 |
Penelope
A: |
2000-2005 |
Penelope: |
2005
- |
Historie:
06-1988:
Solgt til GT-Link,
Nassau, Ba- hamas
(Rederi Sea Link
Ab, Nacka). Omdøbt
til TRAVEMÜNDE LINK
I.
06-1988: Ankomst
til Nakskov Skibs-
værft for
ombygning. 27-11-1988:
Omdøbt til
TRAVEMÜNDE LINK.
Indsat på
ruten Gedser - Trawe-
münde.
23-12-1990: Sidste
tur på ruten.
Op- lagt fra 05-01-1991
i Nakskov. 1992:
Solgt til R-L Shipping
Ltd, Doug- las,
Isle Of Man. (R-L
shipping = Rostock
Link).
1992: Indsat for
Europa Linien A/S
06-02-1992: Omdøbt
ROSTOCK LINK.
Indsat på
ruten Gedser - Rostock.
08 - 11-02-1993:
Indsat som fragtfær-
ge på ruten
Gedser - Travemünde.
12-02-1993: Atter
indsat på
ruten Gedser - Rostock.
16-02-1996: Grundstødt
på en sand-
banke ud for Gedser
med 874 pas- sagerer
ombord. 17-02-1996:
Med hjælp
fra bugser- både,
lykkedes det at
få færgen
fri af grunden.
Slæbt til
Kværner
War- now-Werft,
Rostock for reparation.
02-03-1996:
Atter indsat på
ruten Gedser - Rostock.
01-06-1996: Europa-Linien
overtaget af DSB
Rederi A/S. Udchartret
til DSB Rederi A/S.
01-01-1997: DSB
Rederi A/S ændret
til Scandlines A/S.
26-03-1998: Sidste
tur på ruten.
Derefter oplagt
i Nakskov. 05-1998:
Indsat for Scandlines
Baltic A/S (Amber
Line) som fragtfærge
på ruten Aarhus
- Liepaja. 1999:
Ombygget ved Bladt
Industries, Aalborg.
1999: Udchartret
til Mols Linien
A/S. 14-06-1999:
Indsat på
ruten Århus
- Kalundborg. Markedsført
under navnet KALUNDBORG LINK.
30-12-1999: Sidste
tur på ruten.
2000: Solgt til
Agoudimos Lines,
Pi- ræus,
Grækenland.
(Registeret for
Okeanos Naf. Trading
SA, Nassau, Bahamas).
02-01-2000: Oplagt
i Nakskov. 12-01-2000:
Overtaget af de
nye ejere. Omdøbt
til PENELOPE
A.
01-03-2000: Indsat
for Agoudimos Lines
på ruten Igoumenitsa
- Brindisi.
07-2005: Omdøbt
til PENELOPE. (Over-
ført til
græsk flag).
07 - 15-09-2005:
Indsat på
indenrigs- ruter
i Det græske
Øhav.
|