Færgerute(r)
og operatør:
Gedser-Travemünde
Moltzau Line A/S,
Gedser Hjemsted:
Gedser
Kaldesignal:
OVZN - 71.0444.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
118,01
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
18,50
m |
Dybgang: |
5,70
m |
Bruttotonnage: |
3.999
rt |
Nettotonnage: |
1.979
rt |
TDW: |
1.524
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
antal
jernbaneenheder: |
0
gsv. |
Bil
kapacitet: |
350
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
300 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Schiffbau
AG Unterweser, BRD
(#478)
Byggeår: |
1971 |
Køl
lagt: |
17-11-1970 |
Søsat: |
09-03-1971 |
Prøvetur: |
18-05-1971 |
Leveret
til
ejer: |
19-05-1971 |
Indsat: |
25-05-1971 |
Ombygningsår: |
1987/1995 |
Sidste
tur: |
1981 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
M.A.N.
4SA
12V40/54A |
13.400
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
18½
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Trawemünde: |
1971-1981 |
Njegos: |
1981-1985 |
Tregastel: |
1985-1991 |
Treg: |
1991 |
St.
Clair: |
1991-2002 |
Barakat: |
2002
- |
Historie:
Leveret
som M/F TRAWEMÜNDE den 19. maj
1971 til Moltzau
Line A/S, Gedser.
20-05-1971:
Under overfart fra
værftet till
Travemünde
fik færgen
problemer med motorstyringen,
repareret ved Werft
Nobiskrug, Rendsburg.
22-05-1971:
Ankomst til Travemünde.
25-05-1971:
Indsat på
ruten Gedser - Travemünde.
1976:
Overtaget
af Gedser - Trave-
münde Ruten
A/S, Gedser. Navn
og rutefart uændret.
05-1980: 34% af
aktierne i selskabet
overtaget af DFDS
v/ A/S Borøy,
Norge. 31-12-1980:
Solgt til Prekookeanska
Plovidba, Bar, Jugoslavien.
Tilbage- chartret
af Gedser - Travemünde
Ruten A/S., indtil
15-06-1981, hvor
den nye færge
"Travemünde"
skulle blive afleveret.
Omdøbt til
NJEGOS.
1981: Afleveret
til det Jugoslaviske
rederi. Indsat på
ruten Bar - Bari.
05-1984: Udchartret
til Brittany Ferries.
Indsat på
ruten Portsmouth
- St.Malo. 03-06-1984:
Udchartret til Sally
Line. Indsat på
ruten Ramsgate -
Dunkirk. 06-10-1984:
Oplagt i Dunkirk.
1985: I 3
års charter
til Brittany Ferries.
Omdøbt til
TREGASTEL.
Indsat på
ruten Plymouth -
Roscoff. 1987:
Solgt til Finouest
(B.A.I.S.A., Brittany
Ferries (Bretagne
– Angleterre - Irlande)),
Morlaix. Navn uændret.
Ombygget v/ Howaldswerke,
Kiel. Fragtfart
i vintersæsonen
18-07 - 29-09-1989:
Overført
til Truck- line
Ferries. I fart:
Poole - Cherbourg.
10 - 12-1991: Indsat
som reserveskib
på Brittany
Ferries' ruter.
03-01-1991: Solgt
til P&O Steam
Navi- gation Co.
London. Omdøbt
til TREG.
04-01-1991: Ankomst
til Lloyd-Werft
GmbH, Bremerhaven
for ombygning.
06-03-1991: Overført
til P&O Scottish
Ferries, Aberdeen,
Skotland. Omdøbt
til ST. CLAIR.
11-03-1991:
Indsat på
ruten Aberdeen –
Lerwick, og i sommersæsonen
på ruten Lerwick
- Bergen. 1995:
Ombygget med sidesponsons
hvilket øgede
skibets dødvægtston-
nage med over 100
ton. 04-1995:
Atter i rutefart.
01-10-2002: Sidste
tur på ruten
Aberdeen - Lerwick.
Solgt til ukendt
Saudi Arabisk rederi.
Ankomst 27-10
til Rotterdam. Omdøbt
til BARAKAT.
01-11-2002: Afsejlet
fra Rotterdam mod
Saudi Arabien.
|