Færgerute(r)
og operatør:
Gedser
- Travemünde
Moltzau Line A/S,
Gedser Hjemsted:
Gedser
Kaldesignal:
OZKK - 64.1122.5
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
93,22
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
16,21
m |
Dybgang: |
4,17
m |
Bruttotonnage: |
2.498
rt |
Nettotonnage: |
1.231
rt |
TDW: |
503
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
antal
jernbaneenheder: |
0
gsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
125
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
72 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.000 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
O&K
Lübecker Machinenbau,
BRD (#596)
Byggeår: |
1964 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
20-02-1964 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
28-05-1964 |
Indsat: |
29-05-1964 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1970 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
MVM
TRH345A
8-Cyl. |
8.000
HK |
Max.
hastighed: |
19
knob |
Servicefart: |
18½
knob |
Max.
passagerer: |
1.000 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Trawemünde: |
1964-1970 |
Europafärjan
II: |
1970-1976 |
Corsica
Nova: |
1976-1988 |
Girne
Sultani: |
1988-1990 |
Apollonia
II: |
1990
- |
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/F TRAWEMÜNDE den 28. maj
1964 til Moltzau
Line A/S, Gedser,
Danmark.
29-05-1964: Indsat
på ruten Gedser
- Travemünde.
18-11 - 07-12-1968:
Udchartret til Burns
& Laird Line
(Coast Lines) Ltd,
Glas- gow, Skotland.
Indsat på
ruten Ardrossan
- Belfast. 08-12-1968:
Atter indsat på
ruten Gedser – Travemünde.
20-11 - 19-12-1969:
Udchartret til Å-
landsfärjan
Ab, Mariehamn, Finland.
Indsat i Viking
Lines trafik Kapellskär
- Mariehamn - Nådendal.
20-12-1969: Atter
indsat på
ruten Gedser – Travemünde.
03-1970: Udchartret
til Lion Ferry Ab,
Halmstad. Indsat
på ruten Grenå
- Varberg under
de ordinære
færgers værftseftersyn.
03-1970: Udchartret
til Stena Line AB.
10-1970: Solgt til
Lion Ferry AB, Halmstad.
09-10-1970: Overtaget
i Nakskov. Omdøbt
til "Europafärjan
II".
Indsat på
ruten Grenå
- Varberg. 08-1974
- 07-03-1976: Oplagt
som beboelsesskib
i Stavanger, Norge.
Senere flyttet til
Hillevåg,
Norge. 03-1976:
Solgt til Tourship
Co S.A. Pa- nama.
Omdøbt til
"Corsica
Nova".
1976: Indsat i Corsica
Ferries trafik på
ruten San Remo -
Genua - Livorno
- Bastia - Calvi
- Livorno - Bastia.
21-05
- 03-09-1983: Indsat
på ruten Bonifacio
- Palau. 1985:
Oplagt i La Spezia.
1988: Solgt til
Wallem Shipmanage-
ment Ltd. Panama.
Omdøbt til
"Girne
Sultani".
Indsat for Fergun
Shipping Co, Mersin,
Tyrkiet. 1990:
Solgt til Mariana
Worldwide Holding
S.A., Panama. Omdøbt
til "Apollonia".
1990: Solgt til
Halifax Shipping
SA, Panama. (Hellenic
Mediterranen Ltd,
Piræus, Grækenland).
Omdøbt til
"Apollonia
II".
Indsat på
ruten Patras - Brindisi.
1991: Indsat på
ruten Igoumenitsa
- Brindisi.
12-1991: Registreret
for Silkeway Mari-
ne Ltd., Limassol,
Cypern. Indsat på
ruten Brindisi -
Paxos - Korfu -
Igou- menitsa -
Kefalonia - Patras.
1997: Udchartret
til Pastel Holding,
Panama, Indsat på
ruten Trebisonda
- Sochi. 10-1997:
Solgt til Sari Denzcilik,
Tyrkiet.
|