Færgerute
og operatør:
Juelsminde
- Kalundborg
Juelsminde - Kalundborg
Linien A/S, Kalundborg
Hjemsted: Kalundborg
Kaldesignal:
OUDP - 71.0508.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
105,87
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
16,03
m |
Dybgang: |
4,90
m |
Bruttotonnage: |
1.599
rt |
Nettotonnage: |
627
rt |
TDW: |
2.600
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
140
TEUs
/ 45
lastvognstog |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
12
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
12
pl. |
Forhistorie:
27-02-1971:
Søsat under
navnet "Stena
Trailer".
12-06-1971: Leveret
til Stena Ab, Göteborg.
12-06-1971: Udchartret
til British Rail-
ways Board, London.
Omdøbt
til "Dalriada".
24-06-1971
- 10-08-1978: Indsat
på ruten Stranraer
- Larne. 1978:
Fra efteråret
indsat på
ruten Holyhead -
Dun Laoghaire.
11-1978: Indsat
på ruten Heysham
– Belfast. 09-11
- 03-12-1979: Indsat
for Sealink Manx
Line på ruten
Heysham - Douglas.
1980: Udchartret
til Townsend - Thore-
sen, European Ferries,
Portsmouth. Omdøbt
til "Viking
Trader".
Indsat på
ruten Southampton
- Cherbourg.
07-07-1981: Udchartret
til Sealink UK Ltd.
Indsat på
ruten Portsmouth
- Jersey - Guernsey.
31-10-1981: Tilbageleveret
til Stena Line.
Atter omdøbt
til "Stena
Trader".
1981: Solgt til
Finska Företagsfinans
Ab, Hangö,
Finland. (Oy Hangö
Ships- owners Ab
Managers). 08
- 23-02-1982: Udchartret
til North Sea Ferries
B.V., Rozenburg.
Indsat på
ruten Rotterdam
- Hull.
19 - 23-04-1982:
Udchartret til North
Sea Ferries B.V.,
Rozenburg. Indsat
på ruten Zeebrügge
- Hull. 1982
- 15-09-1983: Indsat
for Stena Line på
ruten Göteborg
- Travemünde.
09-1983 - 21-04-1984:
Udchartret til Norfolk
Line, Scheveningen.
Indsat på
ruten Scheveningen
- Great Yarmouth.
1984: Overført
til Oy Bore Line
Ab, Stockholm.
|
|
Konstruktionsværft:
SBrdr.
Lothes Skibsverft
A/S, N (#31)
Byggeår: |
1971 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
27-02-1971 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
12-06-1971 |
Indsat: |
1985 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
26-11-1990 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Bergen-Nordmo
diesel |
4.590
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
17,4
knob |
Max.
passagerer: |
12 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Stena
Trailer: |
1971 |
Dalraida: |
1971-1980 |
Viking
Trader: |
1980-1981 |
Stena
Trader: |
1981-1985 |
Trader: |
1985 |
Trailer: |
1985-1991 |
Sarmacja: |
1991-1992 |
Wolin: |
1992-1993 |
Mesuji: |
1993-1994 |
Lampung: |
1994
- |
: |
- |
Historie:
15-11-1985:
Solgt til Vognmand
Bent Orla Jørgensen,
Kalundborg. Om-
døbt til
"Trader".
Herefter i
charter til Juelsminde
- Kalundborg Linien
A/S. Senere i fart
for Trailer ruten
A/S. 1985: Omdøbt
til "Trailer".
1985: Indsat for
Trailer Ruten A/S
på ruten Juelsminde
- Kalundborg.
30-10-1990: Sidste
tur på ruten.
Gods- ruten forsøgtes
videreført
under nav- net Godsruten
Kalundborg – Frederi-
cia Aps., med Fredericia
som jysk anløbshavn
- i stedet for Juelsminde.
Dette blev dog ingen
succes og alle-
rede 26-11 blev
trafikken helt indstil-
let. Herefter oplagt
i Kalundborg.
08-1991: Solgt til
Polska Skandyna-
wia, Swinoujscie,
Polen. (Registreret
hos C.I. Vance Investment
Ltd), Omdøbt
til "Sarmacja".
09-1991: Indsat
på ruten Szczecin
- Malmø -
Karlshamn - Køge
- Rønne.
09-1992: Solgt til
Difko, Danmark.
Omdøbt til
"Wolin"
under polsk regi-
strering. Indsat
for Pol-Dan Shipping
på ruten Nyborg
- Swinoujscie.
03-1993: Udchartret
til DSB. Indsat
for Let-Line A/S
på ruten Tuborg
Havn - Karlskrona
- Riga. 06 -
10-1993: Indsat
på ruten Køge
- Karlskrona - Riga.
09-1993: Solgt til
P.T. Jemla Ferry,
Djarkarta, Indonesien.
09-11-1993: Omdøbt
til "Mesuji".
1994: Omdøbt
til "Lampung".
|