Færgerute(r)
og operatør:
Göteborg
- Amsterdam/Felixstowe
DFDS Seaways A/S,
København
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OWEN
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
182,35
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
23,63
m |
Dybgang: |
6,30
m |
Bruttotonnage: |
14.893
rt |
Nettotonnage: |
7.964
rt |
TDW: |
3.335
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
910
m |
Bil
kapacitet: |
440
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
1.234
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.357
pl. |
Forhistorie:
Leveret som M/S TOR SCANDINAVIA den 12. april 1976 til: Rederi A/B Salénia 1/3, Salénrederierna A/B 1/3 og Rederi A/B Transatlantic 1/3 (Sven Christer Salén), Göteborg.
Indsat på ruterne
Göte-borg - Felixstowe og Göteborg - Amsterdam.
1976: Salénrederierna A/B ændrer navn til: Saléninvest A/B. 1976: Driften overtaget af Tor Line AB. 1980: Rederi A/B Salénia ændrer navn til Salënia A/B. 1981: A/B Transatlantic`s andele solgt til de to andre ejere.
|
|
Konstruktionsværft:
Flender
Werft AG, Lübeck,
BRD (#608)
Byggeår: |
1976 |
Køl
lagt: |
02-04-1975 |
Søsat: |
04-11-1975 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
12-04-1976 |
Indsat: |
10-12-1981 |
Ombygningsår: |
1991/1998 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Pielstick
12PC3V
diesel |
45.600
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
24½
knob |
Max.
passagerer: |
1.357
|
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
-
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Tor
Scandinavia: |
1976-1982 |
World
Wide
Expo: |
1982-1983 |
Tor
Scandinavia: |
1983-1991 |
Princess
of Scandinavia: |
1991
- |
: |
|
Historie:
01-12-1981: Solgt til DFDS, Esbjerg. 10-12-1981: Overtaget
af DFDS.
10-12-1981: Indsat på ruten
Göteborg - Felixstowe.
25-10-1982 - 25-02-1983: Omdøbt til "World Wide Expo" mens den var i charter til den hollandske organisati-on af samme navn. Sejlede på havne i østen som udstillingsskib for forskel-lige europæiske selskaber. 03-03-1983: Indsat på ruten Göteborg - Felixstowe - Amsterdam.
01-04-1983: Anløb ændret til
Harwich
i stedet for Felixstowe.
24-09-1983: Anløb af Amsterdam indstillet. 19-12-1983: Solgt til K/S Difko XXXIII Esbjerg. I bareboat charter til DFDS for en 15 års perioden med købs option efter 5 år.
01-09-1988: Overføret
til DIS (Dansk Internationalt Skibsregister).
25-09-1989: Under overfart Göteborg - Harwich blev skibet ramt af en brand, der opstod i et linned-rum. To passa-gerer omkom af røgforgiftning. An-kom senere samme dag til Esbjerg for egen kraft. Repareret på HDW-Nobis-krug GmbH, Rendsburg, Tyskland.
14-01-1991: Tilbagekøbet
fra Difko af DFDS, København.
17-01 - 11-03-1991: Ombygget
på Blom & Voss værft, Hamburg, Tyskland. Ny Brt Nrt/ Tdw.: 15.730/ 8.119/ 2.427. Antal passagerer: 1.543. Antal biler: 375 personbiler.
22-02-1991: Omdøbt til "Princess of Scandinavia". 1991: Anløb nu Ijmuiden i stedet for Amsterdam.
1994: Indsat på ruten Kristiansand - Ijmuiden.
06-1994: Fik problemer med den ene propeller-aksel, så skibet sejlede ef-terfølgende med max. 15 knob.
30-06-1994: Ved dokning på Skibs-dokk Sör, Kristianssand, Norge, kæn-trede skibet i dokken med betydelige skader til følge.
1998: Indsat på ruterne
Göteborg - Harwich, Göteborg - København (Ikke i sommersæsonen), Göteborg - Newcastle (Kun i sommersæsonen)
1998: Ombygget på Gdansk Shipre-pairyard, Polen med bl.a. nye spon-son-tanke for at opfylde de nye SOLAS (Safety Of Life At Sea) krav om lægstabilitet.
09-1999: Ankomst
til Frederikshavn Værft, hvor hovedmotorerne reno-veredes.
02-2000: Indsat på ruten
Göteborg - Kristiansand - Newcastle. 17-05-2002: Under overfart
Newcastle - Kristiansand med 758 passagerer og 126 besætningsmedlemmer ombord, udbryød der kl. 22.30 brand i maskin-rum og skorsten. Branden blev dog hurtigt bekæmpet af besætningen og skibet kunne fortsætte mod Kristiansand, for nedsat fart. Efterføl-gende forsejlet til Fredericia Værft for reparation.
|