Færgerute(r)
og operatør:
Div. charterkontrakter m.m.
DFDS Lys-Line Rederi A/S, Oslo
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal: OZZE2 - 91.2959.8
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
183,30 m |
Length
p p: |
166,40 m |
Bredde: |
25,20 m |
Dybgang: |
7,80 m |
Bruttotonnage: |
18.469 t |
Nettotonnage: |
5.540 t |
Dwt: |
13.500 t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
2.308 m |
Bil
kapacitet: |
?? biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
12 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
12 pl. |

Forhistorie: Leveret som M/S DANA FUTURA den 4. juni 1996 til DFDS Italia S.r.l.,
Bari, Italien. 13-06-1996: Indsat på ruten Esbjerg -
Harwich. 1997: Indsat på ruten Esbjerg - Immingham. 04-04-2000: Under en stormfuld overfart Immingham - Esbjerg, faldt nogle løstrailere overbord. Afgik til Rotterdam for
reparation. 01 - 29-12-2000: Ophold ved Blohm + Voss, Hamburg
for ombygning. (Flume-tanke monteredes).
|

|
Konstruktionsværft:
C.N. di Visentini Francesco & Co, Donada - ITA
(#179)
Byggeår: |
05-1996 |
Køl
lagt: |
04-07-1995 |
Søsat: |
13-10-1995 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
04-06-1996 |
Indsat: |
13-06-1996 |
Ombygningsår: |
2000 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
MAN/B&W 8L58/64
diesel |
11.120 kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
19,7 knob |
Max.
passagerer: |
- |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Dana Futura: |
1997-2000 |
Tor Futura: |
2000 - |
: |
- |
Historie: 14-12-2000: Overført til DFDS Tor Line, Oslo, Norge.
Omdøbt til TOR FUTURA. 20-04-2001: Overført til DIS (Dansk international
Skibsregister). 15-04-2002: Solgt til DFDS Tor Line A/S, Esbjerg. 03-2004: Udchartret til Toll Shipping, Melbourne,
Australien. 23-03-2004: Ny hjemmehavn: Douglas, Isle Of
Man. 03 - 08-2004: Indsat på ruten Melbourne -
Burnie. 06-08-2004: Ny hjemmehavn: Esbjerg. 11-2004 - 01-2005: Udchartret til COTUNAV,
Tunesien. 27-11-2004: Ankomst til Genova, og indsat på ruten Genua - Rades. 29-01 - 11-02-2005: Udchartret til Co-belfret, og indsat på ruten
Zeebrugge - Purfleet. 2005: Udchartret til Incor Ship for to måneder.
Afgik mod Sydamerika. 2005: Udchartret til den danske marine under særlige betingelser. (hvis marinen ikke havde brug for skibet, kunne DFDS Tor Line sætte det i
almindelig linietrafik). 01-2006: Indsat på ruten Fredericia - Klaipeda. 02-2006: Solgt til DFDS Lys Line Rederi A/S, Oslo,
Norge. (optaget i DIS med hjemmehavn: Esbjerg).
|