Færgerute(r)
og operatør:
Göteborg
- Amsterdam/Felixstowe
DFDS Seaways A/S,
København
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OVRY
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
182,35
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
23,63
m |
Dybgang: |
6,30
m |
Bruttotonnage: |
14.905
rt |
Nettotonnage: |
7.933
rt |
TDW: |
3.335
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
440
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Lounge: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
|
pl. |
Køjepladser
ialt: |
1.234
pl. |
Forhistorie:
Leveret som M/S TOR BRITANNIA den 16. maj 1975 til Rederi AB Salénia 1/3, Salénre-derierna AB 1/3 og Rederi AB Transat-lantic 1/3 (Sven Christer Salén), Göte-borg. Indsat på ruterne Gøteborg -Amsterdam og Gøteborg-Felixstowe.
1975: Salénrederierna AB ændrer navn til Saléninvest AB. 1976: Driften overtaget af Tor Line AB. 1980: Rederi AB Salénia ændrer navn til Salénia AB. 1981: Rederi AB Transatlantic´s anpar-ter solgt i lige store andele til de to andre ejere. 02-11-1981: Solgt til Scandinavian Sea-ways (Bahamas) Ltd. (DFDS), Nassau. Omdøbt til SCANDINAVIAN STAR.
10-11-1981: Overtaget af de nye ejere efter bundinspektion ved Ålborg Værft. Interiøret ombygget. Indsat på ruten
Freeport - Florida. 07-01-1982: Afgik
fra Aalborg til Køben-havn, hvor skibet lagdes op indtil 12-03-1982.
|
|
Konstruktionsværft:
Flender
Werft AG, Lübeck,
BRD (#607)
Byggeår: |
1975 |
Køl
lagt: |
21-01-1974 |
Søsat: |
10-10-1974 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
16-05-1975 |
Indsat: |
29-03-1982 |
Ombygningsår: |
1990/1997 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Pielstick
12PC3V
diesel |
45.600
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
24½
knob |
Max.
passagerer: |
1.357
|
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Tor
Britannia: |
1975-1981 |
Scandinavian
Star: |
1981-1982 |
Tor
Britannia: |
1982-1990 |
Prince
of Scandinavia: |
1990-2003 |
Moby
Drea: |
2003
- |
Historie:
26-03-1982: Solgt til DFDS, Esbjerg (fra 20-11-1990: København). Atter om-døbt til TOR BRITANNIA.
29-03-1982: Atter indsat på ruterne
Gö-teborg - Amsterdam/Felixstowe (Fra 01-04-1983: Harwich i stedet for Felixstowe).
01-10-1983: Anløbene af Amsterdam indstillet. 10-1983: Tillige indsat på ruten Esbjerg - Harwich.
23-06-1988: Overført til Dansk Interna-tionalt Skibsregister (D.I.S.). 08-11 - 07-12-1988
og 07-11 - 14-12-1989: Indsat på ruten København - Göteborg.
02-10-1989: Atter indsat på ruten Gö-teborg - Amsterdam.
23-12-1989 - 15-03-1990: Anvendt som hotelskib for flygtninge i Malmö.
08-11-1990 - 11-01-1991: Ombygget ved Blohm & Voss, Hamburg. Ny Brt/ Nrt/ Tdw: 15.730/ 8.119/ 2.459. Nyt passagerantal: 1.543.
20-11-1990: Omdøbt til PRINCE OF SCANDINAVIA. 16-03-1991: Navngivningsceremoni i Göteborg.
15-06 - 25-08-1991: Tillige indsat på ruten Göteborg - Newcastle.
1994: Rutefarten ændret til Göteborg - Ijmuiden. Samtidig introduceret på nu rute
Kristianssand - Ijmuiden.
02-1995: Oplagt og anvendt som ho-telskib i København under FN- konference.
29-10-1995: Oplagt i Göteborg.
04-1996: Udchartret
til Ministry of De-fence, England for transport mellem Dundee og Norfolk.
15-05-1996: Afgik fra Norfolk mod
Middelhavet.
28-05 - 10-1996: Udchartrt
til Cotunav, Tunis, Tunesien. Indsat på ruterne Genova - Tunis/La Goulette, samt Marseille - Tunis/La Goulette. Blev un-der charteren omtalt som Le Prince.
11-01-1996: Oplagt
i Göteborg.
28-02-1997: Indsat på ruten
Hamburg - Harwich. 08-05-1997: Gik på grund ved Elbe-mundingen.
12-1997 - 03-1998: Ombygget
ved Remontowa værft, Gdynia, Polen med b.la. sidesponson
-tanke. 01 - 03-1998: Indsat på ruten
Göte-borg - Kristianssand - Newcastle.
19-05-1998: Indsat på ruten
Hamburg - Newcastle. 09-1999 - 02-2000: Indsat på ruten Gö-teborg - Kristianssand - Newcastle.
02-2000: Indsat på ruten
København - Helsingborg - Oslo. 04-2000: Indsat på ruten Hamburg - Harwich. 10-2003: Solgt til Moby S.p.A., Italien, til overtagelse i slutningen af november.
27-11-2003: Sidste dag i trafik på ruten Ijmuiden - Newcastle.
11-2003: Overtagetaf de nye ejere. Omdøbt til MOBY DREA. Registre-ret i Portugal, Ny hjemmehavn: Madeira.
12-2003: Afgik
Newcastle mod Italien.
11-12-2003: Ankomst
til Genova.
12-2003: Værftsbesøg i Genova, Ita-lien, hvor fartøjet fik en kosmetisk overhaling.
05-2004: Indsat for Moby Lines på ruten Livorno - Olbia.
|