DSB Færger    

    

 

foto: Storebælt - © Kai W. Mosgaard ©

        M/F Storebælt

Færgerute(r) og operatør:
Korsør - Nyborg
København - Malmø (afløserfærge)
DSB Færger, København
Hjemsted: Korsør

Kaldesignal: - 53.4161.7

Hoveddata: 

Længde over alt:

106,09 m

Length p p:

103,50 m

Bredde:

17,70 m

Dybgang:

4,00 m

Bruttotonnage:

2.942 rt

Nettotonnage:

1.208 rt

TDW:

775 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

5,00 m

Sporantal:

3

Sporlængde:

259,00 m

antal jernbaneenheder:

30 gsv.

Bil kapacitet:

ca. 75 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Rygersalon:

pl.

Ikke-rygersalon:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

1.500 pl.

 

Konstruktionsværft:
Helsingør Skibsværft, DK (#254)

Byggeår:

1939

Køl lagt:

-

Søsat:

20-12-1938

Prøvetur:

04-04-1939

Leveret til ejer:

13-04-1939

Indsat:

04-1939

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1980

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 650-VF-90 6-Cyl.

5.435 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

16½ knob

Max. passagerer:

1.500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Storebælt:

1938-1982

Bramble Carrier II:

1982-1983

Stone Carrier:

1983-??

:

-


Historie:
04-02-
1938: Kontraheret af DSB.
Leveret som M/F STOREBÆLT den 13. april 1939 til DSB, Korsør.
04-
1939: Indsat på ruten Korsør - Nyborg.
05-11-
1944: Det lykkedes danske modstandmænd at komme om- bord på færgen, for siden at kapre den og flygte til Helsingborg, hvor den blev lagt op.
05-
1945: Atter indsat på ruten Korsør - Nyborg.
1945 - 1980: På MF "Storebælt" blev der i årenes løb foretaget flere små ændringer, f.eks. bliver styrehuset ført helt frem på komandobroen, og redningsbådene fornyede. Ud over at sejle på Storebæltsoverfarterne har MF "Storebælt" gennem årene været anvendt som afløserfærge på ruten København - Malmö.
1980: Taget ud af trafik. Oplagt i Nyborg.

12-
1981: Solgt til Brøderne Sørensen, Stathelle, Norge.
02-
1982: Nedskåret til pram af Elmar Andersen, Ålborg.
1982: Omdøbt til BAMBLE CARRIER II.
03-
1983: Solgt til Stillingsöns schakt & transport Ab, Svanesund. Omdøbt til STONE CARRIER.
10-08-
1983: Ved havari endte prammen med bunden i vejret ud for Ramsgate med 2500 ton om- bord. Bugserbåden som drog prammen (Neg Chieftain) sank.
08-09-
1983: Vendt ret køl igen, men dog vandfylldt.
27-10-
1983: Lænsedes og førtes ind til Ramsgate.
1984: Prammen solgt på auktion. Derefter ingen oplysninger.

search this site the web

search engine by freefind