Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg København
- Malmø (afløserfærge)
DSB Færger,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
- 53.4161.7
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
106,09
m |
Length
p p: |
103,50
m |
Bredde: |
17,70
m |
Dybgang: |
4,00
m |
Bruttotonnage: |
2.942
rt |
Nettotonnage: |
1.208
rt |
TDW: |
775
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
5,00
m |
Sporantal: |
3 |
Sporlængde: |
259,00
m |
antal
jernbaneenheder: |
30
gsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
75 biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Rygersalon: |
pl. |
Ikke-rygersalon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft,
DK (#254)
Byggeår: |
1939 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
20-12-1938 |
Prøvetur: |
04-04-1939 |
Leveret
til
ejer: |
13-04-1939 |
Indsat: |
04-1939 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1980 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
650-VF-90
6-Cyl.
|
5.435
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
16½
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Storebælt: |
1938-1982 |
Bramble
Carrier
II: |
1982-1983 |
Stone
Carrier: |
1983-?? |
: |
- |
Historie:
04-02-1938:
Kontraheret af DSB.
Leveret
som M/F STOREBÆLT den 13. april
1939 til DSB, Korsør.
04-1939:
Indsat på
ruten Korsør
- Nyborg.
05-11-1944:
Det lykkedes danske
modstandmænd
at komme om- bord
på færgen,
for siden at kapre
den og flygte til
Helsingborg, hvor
den blev lagt op.
05-1945:
Atter indsat på
ruten Korsør
- Nyborg.
1945 -
1980: På MF
"Storebælt"
blev der i årenes
løb foretaget
flere små
ændringer,
f.eks. bliver styrehuset
ført helt
frem på komandobroen,
og redningsbådene
fornyede. Ud over
at sejle på
Storebæltsoverfarterne
har MF "Storebælt"
gennem årene
været anvendt
som afløserfærge
på ruten København
- Malmö.
1980: Taget ud af
trafik. Oplagt i
Nyborg.
12-1981:
Solgt til Brøderne
Sørensen,
Stathelle, Norge.
02-1982:
Nedskåret
til pram af Elmar
Andersen, Ålborg.
1982:
Omdøbt til
BAMBLE
CARRIER II.
03-1983:
Solgt til Stillingsöns
schakt & transport
Ab, Svanesund. Omdøbt
til STONE
CARRIER.
10-08-1983:
Ved havari endte
prammen med bunden
i vejret ud for
Ramsgate med 2500
ton om- bord. Bugserbåden
som drog prammen
(Neg Chieftain)
sank.
08-09-1983:
Vendt ret køl
igen, men dog vandfylldt.
27-10-1983:
Lænsedes og
førtes ind
til Ramsgate.
1984:
Prammen solgt på
auktion. Derefter
ingen oplysninger.
|