Færgerute(r)
og operatør:
Grimsby
hhv. Harwich - Esbjerg.
DFDS A/S,
København,
Danmark.
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
6708252.
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
111,60
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
17,02
m |
Dybgang: |
4,90
m |
Bruttotonnage: |
2.245
rt |
Nettotonnage: |
587
rt |
TDW: |
2.195
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
1.356
m |
Bil
kapacitet: |
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingørs
Skibsværft
og Maskinbyggeri
A/S,
DK (#381)
Byggeår: |
1967 |
Køl
lagt: |
13-08-1966 |
Søsat: |
24-01-1967 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
02-06-1967 |
Indsat: |
07-06-1967 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1984 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
1026-MTBF-40V
diesel |
6.600
hk |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
18
knob |
Max.
passagerer: |
- |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Stafford: |
1967-1984 |
Dana
Gloria: |
1984 |
Voyager: |
1984-1985 |
Monaco: |
1985-1988 |
Sitia: |
1988-1991 |
Tropic
Star: |
1991-1993 |
Pacific
Star: |
1993-1995 |
Aegaion
Star: |
1995-1997 |
New
York
Fortune
I: |
1997-2002 |
Atlantis: |
2002
- |
: |
- |
Historie:
Leveret som M/S STAFFORD den 2. juni 1967 til DFDS
A/S København,
Danmark .
07-06-1967:
Indsat i trafikken
mellem Danmark og
Storbritannien.
08-10-1969 -
29-10-1969: Ombygget
ved Helsingør
Skipsværft
med bl.a.
montering af containerkran.
28-12-1972 -
08-02-1973: Forlænget
ved Frederikshavn
Værft A/S.
Efter ombygning:
124,19 x 17,02 x
4,93 m., Brt. 2.602/
Nrt. 741/ Dwt. 2.947.
1.620 lastmeter.
03-1974:
Værftsbesøg
ved Frederikshavn
Værft A/S.
15-11-1983:
Oplagt i Esbjerg.
20-01-1984:
Omdøbt til
DANA
GLORIA.
28-11-1984:
Solgt til Tzmar
Voyage Ltd. (Fanis
Tzaveres), Limassol,
Cypern.
10-12-1984:
Omdøbt til
VOYAGER.
08-01-1985:
Udchartret til DFDS
A/S ffor en rejse
Esbjerg - Harwich.
25-02-1985:
Oplagt i Piræus.
1985:
Ombygget ved værftet
Drapetsona til kombineret
bil- og passagerfærge.
Efter ombygning:
Brt. 3.956/ Dwt.
2.169., 400 pass.,
400 køjer.
1985:
solgt til Cross
Med. Maritime Co.(Lelakis),
Piræus, Grækenland.
Omdøbt til
MONACO. Indsat
på ruten Patras
- Brindisi.
1987:
Nyt maskineri: 4
x Wärtsilä
6R32 diesel, Effekt:
5295 kW.
1987:
Indsat for Euroferries
på ruten Patras
- Brindisi.
1988:
Omdøbt til
SITIA. Indsat
på ruten Piræus
- Kreta.
1991:
Omdøbt til
TROPIC
STAR. Samtidig
ombygget til krydstogtskib
ved Chalkis værft.
24-07-1992:
Ankomst til Miami,
Florida. Indsat
på rute Miami
- Bimini - Freeport.
1993:
Omdøbt til
PACIFIC
STAR. 1995:
Udchartret til ukendt
græsk rederi,
omdøbt til
AEGAION
STAR. Indsat
på endags-krydstogter
fra Heraklion.
1995:
Oplagt i Avlis.
15-12-1997:
Solgt til Fortune
Shipping Investigate
Ltd., Panama. Omdøbt
til NEW
YORK FORTUNE I.
2002:
Omdøbt til
ATLANTIS. 2002.
Indsat på
endags-krydstogter
fra Heraklion til
Santorini.
|