DSB Færger    

    

 

foto: Esbjerg - Kai W. Mosgaard ©

        M/B Sønderho

Færgerute(r) og operatør:
Esbjerg - Sønderho (Fanø)
Sydfyenske A/S, Rudkøbing
Hjemsted: Esbjerg

Kaldesignal: OYVH - A 362

Hoveddata: 

Længde over alt:

26,30 m

Length p p:

- m

Bredde:

6,10 m

Dybgang:

1,13 m

Bruttoregistertons:

93,20 t

Nettoregistertons:

53,23 t

Dwt:

21 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

- m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Godsmængde ialt:

t

Bil kapacitet:

0


Passagerpladser:

Passagersalon:

190 pl.

Dækspladser:

- pl.

Passagerpladser ialt:

190 pl.

 

Forhistorie:
1962: Leveret som M/B SØNDERHO til Post & Telegrafvæsenet og indsat som postbåd på ruten Esbjerg – Fanø.

Konstruktionsværft:
A/S Esbjerg Jernstøberi & Maskinfabrik DK (#2)

Byggeår:

1962

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

-

Indsat:

1962

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 1 x Scania DSI1140A diesel

235 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

9½ knob

Max. passagerer:

190


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Post- & Telegrafvæsenet:

1962-1977

DSB Rederi:

1977-1997

Scandlines, Sydfyenske:

1998-200?

Nordic Ferry Services A/S:

200? -

:

-

Historie:
30-04-1977: DSB overtog driften af færgeoverfarten Fanø – Esbjerg.
1995:  Overgået til DSB Rederi A/S.
01-01-1998: Registeret for SFDS A/S Esbjerg, Danmark.
Motorbåden Sønderho sejler på Esbjerg - Fanø overfarten i spids- belastnings perioder, samt i perioder, hvor vandstanden i havnene umulig- gør anvendelse af de normale færger. Den har i de senere år også været benyttet til havnerundfart i Esbjerg i turistsæsonen. Den oprindelige hovedmotor er senere udskiftet med 1 stk. Scania type DSI 11 40 A22S på i alt 320 hk. Derved blev servicefarten ændret til 10,0 knob.

search this site the web

search engine by freefind