Færgerute(r)
og operatør:
Aarhus
- Kalundborg
Holyman Ltd., Australien
(Scandlines)
Hjemsted: Aarhus
Kaldesignal:
90.4872.0
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
40,00
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
10,10
m |
Dybgang: |
1,50
m |
Bruttoregistertons: |
478
t |
Nettoregistertons: |
100
t |
TDW: |
-
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
antal
jernbaneenheder: |
0
gsv. |
Bil
kapacitet: |
0
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
- |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
296 pl. |
Forhistorie:
1992-06: Leveredes
som HSC SØLØVEN til Kværner Fjellstrand, Bergen,
Norge. (Værftet
så en chanse
for at prøve
en ny type af katamaran
for indenrigstrafikken
i Danmark).
1992: Udchartred
til Selskabet KatExpress,
Danmark. 1992-07:
Indsat mellem Århus
og Kalundborg.
1993: Solgt til
Ejendomsselskapet,
XVI A/S. Danmark.
|
|
Konstruktionsværft:
Kværner-Fjellstrand,
Omastrand, Norge
(#1611)
Byggeår: |
1992 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
1992 |
Indsat: |
1993 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1996 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
To
MTU
16V
396
TE74L
dieselmotorer.
|
3.998
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
33,5
knob |
Max.
passagerer: |
296 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Søløven: |
1992-93 |
Søbjørnen: |
1993-96 |
Sjöbjörnen: |
1996-2002 |
Snav
Orion: |
2002-05 |
Ferdinando
M: |
2005- |
: |
- |
Historie:
1993:
Først på
året udchartret
til DSB/DSØ.
Omdøbt til
SØBJØRNEN. Males
om til DSB IC-Færger
og indsat mellem
Århus og Kalundborg.
1994: Solgt til
A/S Damskipsselskabet
Øresund,
København.
1995: Trafikken
mellem Århus
og Kalundborg ophører.
1995: I stedet indsat
mellem København
og Malmö.
1996-06 - 1996-09:
Udchartret til Viking
Line, Mariehamn,
Finland. Omdøbt
til VIKING
EXPRESS III. Indsat
mellem Helsingfors
og Tallinn.
1996-09: Overført
til Sundfart A/B,
Malmö. Omdøbt
til SJÖBJÖRNEN. Indsat
i "flyvebådenes"
trafik mellem Malmö
og København.
2002-04-30:
Siste dag i trafik
mellem Malmö
og København.
2002-05: Solgt til
Snav Aliscafo, Napoli,
Italien. Omdøbt
til SNAV
ORION.
2002-05-18: Afgår
fra København
til Napoli, Italien.
2005-06: Solgt
til Ustica Lines
S..A. Italien. Omdøbt
til FERDINANDO
M.
|