Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg (Storebælt)
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OXLS
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
102,74
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
17,70
m |
Dybgang: |
4,05
m |
Bruttotonnage: |
2.593
rt |
Nettotonnage: |
1.319
rt |
Dwt: |
- t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
3 |
Sporlængde: |
248,36
m |
Lastkapacitet: |
33
godsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
70 biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Rygersalon: |
pl. |
Ikke-rygersalon: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1,500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#207)
Byggeår: |
1933 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
07-01-1933 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
10-05-1933 |
Indsat: |
1933 |
Ombygningsår: |
1944/45 |
Sidste
tur: |
1974 |
Ophugget: |
1979 |
Levetid: |
46 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
6-Cyl.
diesel |
4.450
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
15
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Sjælland: |
1933-1978
|
lagerpram
(Norge): |
1978-1979
|
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/F SJÆLLAND den 10. maj
1933 til DSB Korsør,
Danmark.
05-1933:
Indsat på
Storebælts-
overfarten Korsør
- Nyborg. 03-11-1943:
Udsat for
sabotage 03-11,
hvorved færgen
blev næsten
totalt ødelagt.
1944 - 1945: Repareret
og ombygget på
Nakskov Skibsværft.
Ændringerne
var yderst omfattende,
og færgen
kommer nu I høj
grad til at ligne
den i 1939 byggede
MF "Storebælt".
1974: Udrangeret,
foreløbig
oplagt i Korsør
Nor. 1978: Solgt
til et norsk papirfirma,
der i Skien benytter
den som flydende
papirlager.
11-1979: Påbegyndt
ophugning i Blyth,
England.
|