Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg (Storebælt)
København
- Malmö
DSB Færger,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
77,42
m |
Length
p p: |
76,20
m |
Bredde: |
17,68
m |
Dybgang: |
3,02
m |
Bruttotonnage: |
945
t |
Nettotonnage: |
382
t |
Dwt: |
- t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
2 |
Sporlængde: |
133,86
m |
Lastkapacitet: |
16
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
900 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Burmeister
& Wain, København,
DK (#???)
Byggeår: |
1887 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
01-03-1887 |
Indsat: |
01-03-1887 |
Ombygningsår: |
1909 |
Sidste
tur: |
1934 |
Ophugget: |
1935 |
Levetid: |
48 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
2-Cyl.
dampmaskine |
1.800
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
13
knob |
Max.
passagerer: |
900 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie: Leveret som H/F SJÆLLAND den 1. marts 1887 til
De danske Statsbaner, København 01-03-1887: Indsat på Storebælts-
overfaren Korsør
- Nyborg.
1909: Færgen
forlænget
med ca. 12 meter:
Ny længde:
89,46 m, ny BRT:
1.157 på B&W.
Passagerapteringen
for 3. klasse udviddet.
Ombygningen gjorde
dog færgen
mindre manøv-
redygtig og langsommere.
Den fik derfor tilføjet
øgenavnet
"Storebælt's
skræk".
Færgen anvendtes
desuden til enkelte
ture på ruten
København
- Malmö.
1934: Udrangeret
og solgt til ophugning.
1935: Ophugget.
|