Færgerute(r)
og operatør:
København - Hälsingborg o.a.
DS Øresund, København
Hjemsted: København
Kaldesignal: -
50.4851.4
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
54,14
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
10,28
m |
Dybgang: |
2,73
m |
Bruttotonnage: |
527
t |
Nettotonnage: |
144 t |
Dwt: |
86 t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
- |
Sporlængde: |
-
m |
Lastkapacitet: |
-
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
18
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
- pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
- pl. |
3.
klasse
Salon: |
- pl. |
Dækspladser: |
- pl. |
Passagerpladser
ialt: |
425 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Frederikshavn Værft & Flydedok,
DK (#203)
Byggeår: |
1935 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
09-03-1935 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
14-05-1935 |
Indsat: |
19-05-1935 |
Ombygningsår: |
1967 |
Sidste
tur: |
1962 |
Sunket: |
2008 |
Levetid: |
73 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x 6-cyl. Klöckner-Humboldt-Deutz dieselmaskiner
|
1.130 HK
|
Max.
hastighed: |
- knob |
Servicefart: |
14
knob |
Max.
passagerer: |
425 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
- m |
Agterportens
bredde: |
- m |
Andre
navne/ejere:
Sankt Ibb: |
1935-1962 |
Bore I: |
1962-1968 |
Nordö: |
1968-1969 |
Öland: |
1969-1970 |
Equa: |
1970-2008 |
Historie:
Leveret som M/S SANKT IBB 14. maj 1935 til A/S Dampskibsselskabet
Öresund, København.
19-05-1935: Indsat på ruten København - Helsingborg -
Mölle.
04-1940: oplagt på grund af den tyske invasion af
Danmark.
1947: Indsat på ruten København - Malmö.
1949: Atter indsat på ruten København - Mölle.
06-1962: Solgt til Höyrylaiva Oy Bore-Ångfartygs Ab
Bore, Åbo, Finland.
19-06-1962: Overtaget i København af de nye ejere. Omdøbt til
BORE I.
29-06-1962: Indsat på ruten Stockholm -
Mariehamn.
1967: Nyt maskineri: To 7-cyl. 1.160 HK Atlas-Polar dieselmotorer installeret.
05-04-1968: Solgt til p/r for M/S NORD-Ö, Oskarshamn. (Ebert Pettersson med flere) Omdøbt til NORDÖ. Ombygget med rampe akter, så biler lettere kunne køres ombord.
06-1968: Indsat på ruten Oskarshamn -
Byxelkrok.
05-1969: Overført til p/r for M/S Ö-LAND, Oskarshamn
(Bengt Hammar-stedt med fler) Omdobt til ÖLAND. Indsat på ruten
Kalmar - Borgholm.
27-11-1969: 50% af aktierne i Rederiet for M/S ÖLAND
solgt til Rederi Ab Ölandssund, Kalmar. Indsat på ruten Kalmar -
Borgholm.
02-10-1970: Solgt til S.P.A.N. Socité Partenopea di
Navigazone S.p.A, Napoli, Italien. Omdøbt til
EQUA.
1971: Indsat på ruten Napoli - Pricia -
Ischia.
05-11-1975: Solgt til "Caremar" Campania Regionale Marittima S.p.A. Napoli, Italien.
1980: Solgt til Raffaele Savarese, Napoli,
Italien.
1980: Solgt til FILA S.p.A (Agostino Lauro), Napoli,
Italien.
1991: Overført til Agostino Lauro S.r.1 Napoli,
Italien.
1996: Solgt til Monia Lines, Taranto,
Italien.
2000: Oplagt på Sicilien.
10-2003: Solgt til italienske ophugge-re; men en
Italiensk forening nåede at gribe ind og fik reddet færgen fra ophugning.
200?: Solgt til Amici delle Navi a Vapore G.L.
Spinelli, Italien. Bugseret til Fiumicino fpr istandsættelse.
200?: Atter sat til salg.
2008: Først på året sank færgen i Tiberen ved Fiumicino, hvor den havde ligget i nogle år. Det lykkedes at bjærge færgen og pumpe den læns; men efter en tid sank den igen og lå nu med bagbords slagside. Det besluttedes at lade den ligge sådan, idet udgifterne til bjærgning ikke ville stå mål med skrotværdien af færgen.
|