Færgerute(r)
og operatør:
Trelleborg
- Sassnitz Rønne
- Sassnitz Scandlines
Deutschland GmbH,
Rostock Hjemsted:
Rostock
Kaldesignal:
DQEN - 71.1166.4
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
152,20
m |
Length
p p: |
141,12
m |
Bredde: |
18,78
m |
Dybgang: |
5,80
m |
Bruttotonnage: |
12.289
t |
Nettotonnage: |
4.997
t |
TDW: |
2.362
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
4,85
m |
Frihøjde
bildæk: |
4,00
m |
Sporantal: |
4 |
Sporlængde: |
481
m |
Lastkapacitet: |
480
m |
Bil
kapacitet: |
234
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Kahytter: |
22
stk. |
Køjepladser
ialt: |
58
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
850
pl. |
Forhistorie:
20-08-1972:
Tekniske prøveture
for bl.a. at teste
færgeleje
og ramper i Trelleborg.
Leveret som M/F RÜGEN de 15. sep-tember
1972 til Deutsche
Reichsbahn, Sassnitz,
DDR. 16-09-1972:
Indsat på
ruten Trelleborg
- Sassnitz.
1989: Trafikerede
tillige ruten Rønne
- Sassnitz i sommersæssonen,
øvrige tid
var færgen
oplagt eller reservefærge.
1992: Atter indsatt
på ruten Sassnitz
- Rønne.
15-09-1992: Prøveanløb
i Rødby havn.
01-01-1993: Overført
til Deutschen Fährgesellschaft
Ostsee, GmbH, Rostock,
Tyskland. 28-11
- 20-12-1996: Indsat
på ruten Rostock
- Gedser torsdag-fredag.
01-04-1998: Indsat
på ruten mellan
Rønne og
Ystad. 01-1999:
Indsat på
ruten Sassnitz -
Rønne.
|
|
Konstruktionsværft:
VEB
Schiffswerft Neptun,
Rostock, DDR (#121/1291)
Byggeår: |
1972 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
19-06-1971 |
Prøvetur: |
20-08-1972 |
Leveret
til
ejer: |
15-09-1972 |
Indsat: |
16-09-1972 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
2005 |
Levetid: |
33 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
M.A.N.
R940/54
diesel |
14.700
kW |
Max.
hastighed: |
19½
knob |
Servicefart: |
17
knob |
Max.
passagerer: |
850 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Deutsche
Reichsbahn: |
1972-1993 |
DFO
GmbH: |
1993-1999 |
Scandlines
GmbH: |
1999
- |
: |
- |
Historie:
01-01-1999:
Overført
til Scandlines Deutschland
GmbH, Warnemünde,
Tyskland. 02-07-2001:
Indsat på
sin gamle rute mellem
Sassnitz og Trelleborg
som erstatning for
den brandskadede
"SASSNITZ".
05-07-2001: Brand
i et elskab. Ilden
blev slukket hurtigt;
men færgen
fik problemer med
få agterporten
op. Repareret senere
og atter i trafik
samme aften.
19-07-2001: Atter
i trafik på
ruten mellem Sassnitz
og Rønne.
03-06-2003: Udchartret
til Bornholms- trafikken
for en tur Rønne
- Ystad. 30-10-2004:
Sidste dag i trafik
på ruten Sassnitz
- Rønne.
Derefter oplagt
i Sassnitz.
23-11-2004:
Ankomst til Rødby
for videre oplægning.
09-05-2005:
Flyttet fra Rødby
til Nakskov.
02-2005:
Solgt til Marwan
Shipping & Trading,
Forenede Arabiske
Emirater. (Registreret
i Wonsan, Nordkorea).
02-2005:
Omdøbt til
REGENT
1.
02-03-2005:
Afgik fra Nakskov
mod Det røde
Hav.
04-2005:
Solgt til ophugning
i Indien.
05-05-2005:
Ankomst til Alang,
Indien.
06-2005:
Efter meget stærke
protester fra bl.a.
Scandlines - eftersom
fær- gen ifølge
salgsaftalen ikke
skulle gå
direkte till skrot
- flyttet til Dubai.
Hvad der i virkeligheden
skete med færgen
er fortsat uklart.
11-2005:
Solgt til Pakistanske
ophug- gere. Omdøbt
til BEAUPORT
I.
21-11-2005:
Ankomst til Gadani
Beach, Pakistan
for ophugning.
|