Scandlines    

    

 

foto: Fotografen ubekendt ©

        M/F Rügen

Færgerute(r) og operatør:
Trelleborg - Sassnitz
Rønne - Sassnitz
Scandlines Deutschland GmbH, Rostock
Hjemsted: Rostock

Kaldesignal: DQEN - 71.1166.4

Hoveddata: 

Længde over alt:

152,20 m

Length p p:

141,12 m

Bredde:

18,78 m

Dybgang:

5,80 m

Bruttotonnage:

12.289 t

Nettotonnage:

4.997 t

TDW:

2.362 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

4,85 m

Frihøjde bildæk:

4,00 m

Sporantal:

4

Sporlængde:

481 m

Lastkapacitet:

480 m

Bil kapacitet:

234 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

Kahytter:

22 stk.

Køjepladser ialt:

58 pl.

Passagerpladser ialt:

850 pl.

 

Forhistorie:
20-08-1972: Tekniske prøveture for bl.a. at teste færgeleje og ramper i Trelleborg.
Leveret som M/F 
RÜGEN de 15. sep-tember 1972 til Deutsche Reichsbahn, Sassnitz, DDR.
16-09-1972: Indsat på ruten Trelleborg - Sassnitz.
1989: Trafikerede tillige ruten Rønne - Sassnitz i sommersæssonen, øvrige tid var færgen oplagt eller reservefærge.
1992: Atter indsatt på ruten Sassnitz - Rønne.
15-09-1992: Prøveanløb i Rødby havn.
01-01-1993: Overført til Deutschen Fährgesellschaft Ostsee, GmbH, Rostock, Tyskland.
28-11 - 20-12-1996: Indsat på ruten Rostock - Gedser torsdag-fredag.
01-04-1998: Indsat på ruten mellan Rønne og Ystad.
01-1999: Indsat på ruten Sassnitz - Rønne.

 

Konstruktionsværft:
VEB Schiffswerft Neptun, Rostock, DDR (#121/1291)

Byggeår:

1972

Køl lagt:

-

Søsat:

19-06-1971

Prøvetur:

20-08-1972

Leveret til ejer:

15-09-1972

Indsat:

16-09-1972

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

-

Ophugget:

2005

Levetid:

33 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x M.A.N. R940/54 diesel

14.700 kW

Max. hastighed:

19½ knob

Servicefart:

17 knob

Max. passagerer:

850


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Deutsche Reichsbahn:

1972-1993

DFO GmbH:

1993-1999

Scandlines GmbH:

1999 -

:

-


Historie:
01-01-1999: Overført til Scandlines Deutschland GmbH, Warnemünde, Tyskland.
02-07-2001: Indsat på sin gamle rute mellem Sassnitz og Trelleborg som erstatning for den brandskadede "SASSNITZ".
05-07-2001: Brand i et elskab. Ilden blev slukket hurtigt; men færgen fik problemer med få agterporten op. Repareret senere og atter i trafik samme aften.
19-07-2001: Atter i trafik på ruten mellem Sassnitz og Rønne.
03-06-2003: Udchartret til Bornholms- trafikken for en tur Rønne - Ystad.
30-10-2004: Sidste dag i trafik på ruten Sassnitz - Rønne. Derefter oplagt i Sassnitz.

23-11-
2004: Ankomst til Rødby for videre oplægning.
09-05-
2005: Flyttet fra Rødby til Nakskov.
02-
2005: Solgt til Marwan Shipping & Trading, Forenede Arabiske Emirater. (Registreret i Wonsan, Nordkorea).
02-
2005: Omdøbt til REGENT 1.
02-03-
2005: Afgik fra Nakskov mod Det røde Hav.
04-
2005: Solgt til ophugning i Indien.
05-05-
2005: Ankomst til Alang, Indien.
06-
2005: Efter meget stærke protester fra bl.a. Scandlines - eftersom fær- gen ifølge salgsaftalen ikke skulle gå direkte till skrot - flyttet til Dubai. Hvad der i virkeligheden skete med færgen er fortsat uklart.
11-
2005: Solgt til Pakistanske ophug- gere. Omdøbt til BEAUPORT I.
21-11-
2005: Ankomst til Gadani Beach, Pakistan for ophugning.

search this site the web

search engine by freefind