Scandlines    

    

 

foto: Gedser, 20-05-2008 - 16:01, © Kai W. Mosgaard ©

        M/F Rostock

Færgerute(r) og operatør:
Gedser - Rostock
Scandlines A/S, København
Hjemsted: Rostock

Kaldesignal: 80.0022.6

Hoveddata: 

Længde over alt:

140,80 m

Length p p:

- m

Bredde:

24,80 m

Dybgang:

5,76 m

Bruttotonnage:

17.046 t

Nettotonnage:

7.729 t

TDW:

4.150 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

1.150 m

Bil kapacitet:

730/450 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

Kahytter:

80 stk.

Køjepladser:

284 pl.

Passagerpladser ialt:

1.800 pl.

 

Forhistorie:
Navngivet M/F TRAVEMÜNDE den 17. juni 1981 af Prinsesse Benedikte ved ceremoni i København.
19-06-1981:  Indsat på ruten Gedser – Travemünde.
18-06-1986:  Kollideret med bølgebryderen ved indsejlingen til Travemünde havn.
02-04-1986:  Rederiet ændrer navn til GT Linien A/S.
03-1987:  Selskabet gået konkurs, og færgen solgt til ASX 10969 A/S, Gedser. Navn og fart uændret.
26-04-1988:  Solgt til Sea-Link Ab, Nassau, Bahamas (Sea-Link Ab, Nacka, Sverige). Overført til GT Link A/S, Nassau, Bahamas.
28-04-1988:  Omdøbt til "Travemünde Link".
06-12-1988:  Solgt Rederi AB Gotland (Sally Line Ltd.), Nassau. Udchartret til Sally Line i en 5-års periode for trafik Ramsgate – Dunkirk fra 07-12. Omdøbt til "Sally Star".
20-12-1988:  Efter afgang fra Dunkerque, udbrød der brand i maskinrummet. Færgen bugseret ind til Ramsgate.
21-12-1988:  Færgen bugseret til Dunkerque for reparation.
27-01-1989:  Atter i normal fart.
25-08-1994:  Atter maskinrumsbrand under overfart mellem Ramsgate og Dunkerque. Bugseret til Ramsgate, hvor skibet blev tømt for last, senere bugseret til Arno Shipyard, Dunkerque for reparation.
14-10-1994.  Atter i normal fart.
09-03-1997:  Kollideret med katamaranen "Holyman Diamant" i Ramsgate. Afsejlet senere til Arno Shipyard, Dunkerque for reparation.
13-04-1997:  Har sejlet sidste tur på ruten Dunkerque - Ramsgate.
05-1997:  Overføret til Finland Levantlinjen Ab, Mariehamn, Finland. (Et konsortium bestående af også Rederi Ab Hoburgen, Visby, og Rederi Ab Gotland, Visby).
08-05 - 14-09-1997:  Udchartret til Silja Line, Åbo, Finland. I fart Vasa - Umeå under kunstnernavnet "Wasa Express".
15-09-1997:  Afsejlet fra Vasa mod Bremerhaven.
18-09-1997:  Ankomst til Lloyd-Werft, Bremerhaven for ombygning og indretning til den nye fart.
11-1997:  Overført til Rederi Ab Gotland, Visby, Omdøbt til "Thjelvar" i Bremerhaven under ombygning med bl.a. katalysatorer, sidesponsons rundt om agterskibet. Yderligere kahytter, ny cafeteria agter, samt almindeligt vedligehold.
14-12-1997:  Afsejlet fra værftet mod Visby.
01-01-1998:  Indsat i Destination Gotlands trafik mellem Oskarshamn og Visby. I sommerhalvåret også Oskarshamn - Visby - Nynäshamn.
1999:  I sommersæsonen -  kun i fart Visby - Nynäshamn.
2000:  I sommersæsonen -  kun i fart Visby - Nynäshamn
2001:  I sommersæsonen -  kun i fart Visby - Oskarshamn
2002:  I sommersæsonen -  kun i fart Visby - Oskarshamn
2003:  Bareboat-chartret af Color Line, Oslo. Overført til Norsk skibsregister.
30-11-2003:  Sidste dag fart for Destination Gotland mellem Visby - Oskarshamn.
15-12-2003: Overtaget af Color Line.
08-01-2004: Afgik fra Visby mod Fredericia for ombygning.
10-02-2004: Registreret for Thjelvar A/S, Larvik, Norge. Omdøbt til COLOR TRAVELLER

10-03-2004:  Efter værftsophold i Fredericia, indsat på ruten Hirtshals - Larvik. (medtog kun 150 passagerer i denna trafik).
21-04-2004: Prøvetur på ruten Larvik - Strömstad.
25-06 - 08-08-2004:   Indsat på ruten Frederikshavn - Larvik. (Medtog da 1.000 passagerer).
08-2004: Indsat på ruten Larvik - Hirtshals.
06 - 08-2005: Indsat på ruten Larvik - Frederikshavn. (Medtog da 1.000 passagerare).
08-2005: Indsat på ruten Larvik - Hirtshals.
15-12-2006: Sidste dag i trafik på ruten Larvik - Hirtshals.
15-12-2006: Afgik fra Larvik mod Fredericia.
19-12-2006: Afsluttet charter for Color Line og tilbageleveret til Rederi Ab Gotland, Visby. Atter omdøbt til THJELVAR. (Tilbageført til svensk flag.)
28-12-2006: Ankomst til Visby for oplægning. (leje 2).
17-02-2007: Forhalet til leje 3 i Visby.

Konstruktionsværft:
OY Wärtsilä AB, Helsinki, FIN (#432)

Byggeår:

1981

Køl lagt:

05-08-1980

Søsat:

30-01-1981

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

15-06-1981

Indsat:

25-06-2004

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

15-12-2006

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Wärtsilä 12V32 12-Cyl. diesel

7.420 kW

Max. hastighed:

19,4 knob

Servicefart:

17,0 knob

Max. passagerer:

1.800


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Trawemünde:

1981-88

Trawemünde Link:

1988

Sally Star:

1988-97

Tjelvar:

1997-2004

Color Traveller:

2004-2007

Rostock:

2007 -


Historie:
10-05-2007: Flyttet fra Visby til Slite for videre oplægning.
01-07-2007: Afgik fra Slite mod Öre-sundsvarvet, Landskrona for repara-tion af agterampe. 
08-2007: Udchartret til Scandlines.
01-10-2007: Omdøbt til ROSTOCK og overført til Tysk flag, hjemmehavn Rostock (Management: Scandlines A/S).
04-10-2007: Afgik fra Landskrona.
15-10-2007: indsat som lastbilfærge på ruten Gedser - Rostock.
08-11-2007: Indsat på en tur på ruten Rostock - Hangö - Rostock.
03-2008: Fik lettere bundkending på vej ind mod Gedser.
10-03-2008: Ankom til Ørskov, Frede-rikshavn for undersøgelse for even-tuelle skader.

search this site the web

search engine by freefind