Færgerute(r)
og operatør:
Halsskov
- Knudshoved "Storebælt"
DSB Færger,
Københavnhavn
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OXUI - 73.0147.7
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
130,00
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
17,70
m |
Dybgang: |
5,00
m |
Bruttotonnage: |
5.603
rt |
Nettotonnage: |
2.436
rt |
Dwt: |
1.604
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
5,00
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Frihøjde
øverste
dæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
ca.
420
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Passagersaloner: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
- pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#402)
Byggeår: |
1973 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
31-10-1972 |
Prøvetur: |
10-02-1973 |
Leveret
til
ejer: |
01-03-1973 |
Indsat: |
1973 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
14-06-1998 |
Ophugget: |
2006 |
Levetid: |
33 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
DM 10U45HU
diesel |
11.000
HK |
Max.
hastighed: |
18
knob |
Servicefart: |
16
knob |
Max.
passagerer: |
- |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Romsø: |
1973-2000 |
Agoamas: |
2000-2006 |
Goam: |
2006 |
Historie:
Leveret
som M/F ROMSØ
den 1. mars 1973 til
DSB Rederidivision,
Korsør.
03-1973:
Indsat på
storebæltsruten
Halskov - Knudshoved.
27-05-1986:
Kolliderede med
M/S SPROGØ
under indsejling
til Halsskov færgehavn.
1987:
Færgen fik
en almindelig opfriskning.
21-01-1993:
Brand i maskinrummet.
14-09-1993:
Under vanskelige
vind- og strømforhold
kolliderede færgen
med Vestbroen med
store skader på
overbygningen til
følge. Repareret
på Fredericia
Skibsværft.
07-11-1993:
Atter i trafik.
14-06-1998:
Sidst tur på
storebæts-
ruten Knudshoved
- Halsskov.
29-06-1998:
Oplagt i Nakskov
med salg for øje.
20-12-1999:
Solgt til PT. Nusakom
Perseda Nuansa,
Jakarta, Indonesien
for levering i februar
2000.
02-2000:
Omdøbt til
AGOAMAS.
03-03-2000:
Afgik fra Nakskov
mod Indonesien.
04 - 09-03-2000:
Færgen lå
nogle gade i Kieler-kanalen
med maskin- skada.
2000:
Udchartret til P.T.
Palni, Indone- sien
for trafik mellem
de indonesiske øer.
Fik monteret sideporte.
2006:
Oplagt i Pare-pare
Beach, Indonesien.
05-2006:
Solgt til Snow-drop
Co, Ltd, Ulan Bator,
Mongoliet.
07-2006:
Overtaget af Seascape
Mari- ne Ltd for
en sidste rejs til
skrotværf-
tet.
07-2006:
Afgik fra Indonesien
mod Alang, Indien.
Omdøbt til
GOAM.
|