DSB Færger    

    

 

foto: Storebælt - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Romsø

Færgerute(r) og operatør:
Halsskov - Knudshoved "Storebælt"
DSB Færger, Københavnhavn
Hjemsted: Korsør

Kaldesignal: OXUI - 73.0147.7

Hoveddata: 

Længde over alt:

130,00 m

Length p p:

- m

Bredde:

17,70 m

Dybgang:

5,00 m

Bruttotonnage:

5.603 rt

Nettotonnage:

2.436 rt

Dwt:

1.604 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

5,00 m

Frihøjde hængedæk:

- m

Frihøjde øverste dæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

m

Bil kapacitet:

ca. 420 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Passagersaloner:

pl.

Passagerpladser ialt:

- pl.

 

 

M/F AGOAMAS. © foto Ralf Gierke.

 

 


Konstruktionsværft:
Helsingør Skibsværft A/S, DK (#402)

Byggeår:

1973

Køl lagt:

-

Søsat:

31-10-1972

Prøvetur:

10-02-1973

Leveret til ejer:

01-03-1973

Indsat:

1973

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

14-06-1998

Ophugget:

2006

Levetid:

33 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W DM 10U45HU diesel

11.000 HK

Max. hastighed:

18 knob

Servicefart:

16 knob

Max. passagerer:

-


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Romsø:

1973-2000

Agoamas:

2000-2006

Goam:

2006


Historie:
Leveret som M/F ROMSØ den 1. mars 1973 til DSB Rederidivision, Korsør.
03-
1973: Indsat på storebæltsruten Halskov - Knudshoved.
27-05-
1986: Kolliderede med M/S SPROGØ under indsejling til Halsskov færgehavn.
1987: Færgen fik en almindelig opfriskning.
21-01-
1993: Brand i maskinrummet.
14-09-
1993: Under vanskelige vind- og strømforhold kolliderede færgen med Vestbroen med store skader på overbygningen til følge. Repareret på Fredericia Skibsværft.
07-11-
1993: Atter i trafik.
14-06-
1998: Sidst tur på storebæts- ruten Knudshoved - Halsskov.
29-06-
1998: Oplagt i Nakskov med salg for øje.
20-12-
1999: Solgt til PT. Nusakom Perseda Nuansa, Jakarta, Indonesien for levering i februar 2000.
02-
2000: Omdøbt til AGOAMAS.
03-03-
2000: Afgik fra Nakskov mod Indonesien.
04 - 09-03-
2000: Færgen lå nogle gade i Kieler-kanalen med maskin- skada.
2000: Udchartret til P.T. Palni, Indone- sien for trafik mellem de indonesiske øer. Fik monteret sideporte.
2006: Oplagt i Pare-pare Beach, Indonesien.
05-
2006: Solgt til Snow-drop Co, Ltd, Ulan Bator, Mongoliet.
07-
2006: Overtaget af Seascape Mari- ne Ltd for en sidste rejs til skrotværf- tet.
07-
2006: Afgik fra Indonesien mod Alang, Indien. Omdøbt til GOAM.

search this site the web

search engine by freefind