Færgerute(r)
og operatør:
København
- Helsingborg -
Oslo Ijmuiden
- Newcastle upon
Tyne DFDS Seaways
A/S, København
Hjemsted: København
Kaldesignal:
OUSE6 - 79.1153.3
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
168,05
m |
Length
p p: |
154,70 m |
Bredde: |
29,00
m |
Dybgang: |
6,72
m |
Bruttotonnage: |
34.093
t |
Nettotonnage: |
17.471
t |
Dwt: |
3.200
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
1.050
m |
Bil
kapacitet: |
305
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Kahytter: |
603 stk. |
Køjepladser
ialt: |
1.650 pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.760 pl. |
Forhistorie:
Leveret
som M/S FINLANDIA den 30. marts 1981 til Finska Ångfartygs
A/B (EFFOA) (Finland
Steamship Co., Ltd.),
Helsingfors. Navngivet
samme dag af statsministerfrue
(Senere præsidentfrue) Mauno Koivisto´s
kone Tellervo Koivisto
i Åbo. Leverancen
blev forsinket p.g.a.
strejker og overtidsblokade. Skibet
var oprindelig tiltænkt
navnet "Skandia".
31-03-1981: Indsat
på ruten Helsinki
- Stockholm, for
Silja Line A/B.
12-04-1981: Præsentation
i Helsingfors.
10-01-1982: Ankomst
til Wärtsilä
Værft, Åbo,
hvor bovpartiet
blev ombygget. Fik
store skader under
efterårsstormene,
og har været
meget urolig i høj
sø. Årsagen
var, at man som
udgangspunkt ville
have så stort
et bildæk
som muligt Det viste
sig imidlertid at
gå ud over
skibets sødygtighed.
11-01-1982: Kollideret
i tæt tåge
med trawleren "Julanta"
ud for Gråhara.
Trawleren beskadiget,
men det lykkedes
at bjærge
den ind til Helsinki.
19-05-1984: Special-krydstogt
med Wärtsilä´s
personale i anledning
af værftets
150 års dag.
23-05-1984: Special-krydstogt
med Wärtsilä´s
indbudte gæster,
bl.a. præsident
parret Koivisto.
11-12-1987: Salgsaftale
med DFDS, København
underskrevet. Rederiet
skulle overtage
skibet, når
EFFOA fik leveret
en ny færge
fra Oy Wärtsilä.
1988: Solgt
til Soumen Yritysrahoitus
Oy-Finska Företagsfinans
Ab, Helsinki med
bareboatcharter
tilbage til EFFOA.
Navn og fart uændret.
|
|
Konstruktionsværft:
OY
Wärtsilä
Ab, Perno/Turku,
FI (#1251)
Byggeår: |
03-1981 |
Køl
lagt: |
18-02-1980 |
Søsat: |
25-??-1980 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
1981 |
Indsat: |
01-06-1990 |
Ombygningsår: |
2000 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Pielstick/Wärtsilä
12PC2V-5V-400 diesel |
22.948
kW |
Max.
hastighed: |
22 knob |
Servicefart: |
20
knob |
Max.
passagerer: |
1.760 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Finlandia: |
1981-1990 |
Queen
of Scandinavia: |
1990
- |
: |
- |
Historie:
1990:
Solgt til
DFDS, København.
Omdøbt til
"Queen
of Scandinavia".
15-05-1990: Overtaget
af DFDS. 01-06-1990:
Indsat på
ruten København
- Helsingborg -
Oslo. 01-2000:
Ombygget på
værft i Gdynia,
Polen. Helt nyt
stævnparti
og sidesponsontanke
påbygget.
BT: 34.093, NT:
17.471. 25-06-2001:
Har sejlet
sin sidste tur på
ruten Oslo - Helsingborg
- København.
28-06-2001: Indsat
på ruten Ijmuiden
- Newcastle.
30-06-2001: Præsentationstur
til Amsterdam.
01-2006:
Værftsbesøg
ved Verolme Shipyard,
Holland.
|