Færgerute(r)
og operatør:
Esbjerg
- Newcastle - Göteborg
DFDS Seaways A/S,
København
Hjemsted: Hamburg
Kaldesignal:
70.1151.5
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
134,02
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
21,04
m |
Dybgang: |
4,92
m |
Bruttotonnage: |
7.933
rt |
Nettotonnage: |
4.321
rt |
TDW: |
1.778
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
250
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
702 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.040 pl. |
Forhistorie:
Leveret
som PRINS
OBERON 6. juni
1970 til AB Bonnierföretagen
(H. Meyer, Lion
Ferry), Halmstad.
Indsat på
ruten Bremerhaven
- Harwich. 1978:
Solgt til Deutche
Leasing A.G. (Prinzenlinien
Schiffahrtsges.
M.b.H. & Co.),
Bremen. Omdøbt
til "Prinz
Oberon".
1981: DFDS blev
1/5-medejer og over-
tog driften af Prinzenlinien
Schiffahrts- gesellschafft
M.b.H. & Co.
07-1981:
DFDS eneejer af
"Prinzen- linien".
17-12-1982: Ruten
Bremerhaven - Harwich
indstillet.
22-12-1982 - 10-02-1983:
Oplagt. 11-02
- 10-06-1983: Udchartret
til Stroomvart Maatschappij
Zeeland & Sealink
UK Ltd. Indsat på
ruten Hook van Holland
- Harwich. 11-06-1983:
Oplagt i Bremerhaven.
|
|
Konstruktionsværft:
Werft
Nobiskrug GmbH,
Rendsburg, BRD (#663)
Byggeår: |
1970 |
Køl
lagt: |
18-08-1969 |
Søsat: |
21-02-1970 |
Prøvetur: |
06-06-1970 |
Leveret
til
ejer: |
30-11-1983 |
Indsat: |
06-06-1984 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
19-08-1984 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Pielstick
16PC2V-400 |
16.000
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
22
knob |
Max.
passagerer: |
1.040 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Prins
Oberon: |
1970-1983 |
Nordic
Sun: |
1984-1986 |
Cruise
Muhibah: |
1986-1989 |
Munster: |
1989-1993 |
Ambassador: |
1993-1994 |
Ambassador
II: |
1994
- |
Historie:
30-11-1983:
Overtaget af DFDS
og atter omdøbt
"Prins
Oberon".
21-01-1984: Afgik
fra Bremerhaven
til København,
hvor færgen
igen blev oplagt.
06-06 - 22-06-1984:
Indsat på
ruten Esbjerg -
Newcastle - Göteborg.
23-06 - 19-08-1984:
Indsat på
ruten Göteborg
- Harwich - Cuxhaven.
08-10-1984: Ankomst
til København,
hvor skibet atter
lægges op.
14-11-1984: Solgt
til Trans-Nordic
Line, AB 50%. Rederi
AB Gotland 40 %
og Gotlandstrafikken
AB 10 %, Stockholm.
14-12-1984: Overtaget
af de nye ejere
ved Finnboda AB,
Stockholm. Om- døbt
til "Nordic
Sun".
Indsat på
ruten Trelleborg
- Travemünde.
1986: Solgt til
Perbadanan Nasional
shipping Line Berhad
(PNSL), Port Ke-
lang. Omdøbt
til "Cruise
Muhibah".
1989: Solgt til
EPA Ireland Ltd.
(EPA Invest A/S),
Dublin. Chartret
af B & I Line
PL.C., Dublin. Omdøbt
til "Munster".
Indsat på
ruten Rosslare -
Pembroke Dock.
06-1993: Solgt til
New Olympic Ferries
Ltd, Limassol, Cypern.
Omdøbt til
"Ambassador".
Indsat på
ruten Patras - Igoumenitsa
- Bari. 1994:
Overført
til EPA Investor
No II, Limassol,
Cypern. Omdøbt
til "Ambssador
II".
04-1997: Solgt til
International Ship-
ping Partners Inc,
Monrovia, Liberia.
1998: Ombygget til
Casino skib på
værft i England.
1999: Indsat for
Sterling Casino
Lines, trafik med
udgangshavn Port
Canaveral, Florida
USA.
|