Færgerute
og operatør:
Korsør
- Nyborg Danske
Statsbaner, København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OYDE - 78.0319.0
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
152,00
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
23,70
m |
Dybgang: |
6,00
m |
Bruttotonnage: |
10.607
rt |
Nettotonnage: |
5.088
rt |
TDW: |
5.029
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
?
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
4 |
Sporlængde: |
494
m |
antal
jernbaneenheder: |
ca.
60 gsv. |
Bil
kapacitet: |
200
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
2.820 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Nakskov
Skibsværft
A/S, DK (#223)
Byggeår: |
1980 |
Køl
lagt: |
22-08-1979 |
Søsat: |
25-01-1980 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
10-10-1980 |
Indsat: |
26-10-1980 |
Ombygningsår: |
2000 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
6 x
B&W/alpha
16U28LU |
25.440
HK |
Max.
hastighed: |
18,5
knob |
Servicefart: |
17,0
knob |
Max.
passagerer: |
2.000(2.280) |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
DSB
Rederi: |
1980-1997 |
Scandlines
A/S: |
1997
- |
: |
- |
Historie:
Leveret som M/F PRINS
JOACHIM
den 10. oktober 1980 til
DSB Rederi, København.
Indsat på
ruten Korsør
- Nyborg. Sejlede i en indkøringsperiode
som ren godsfærge.
26-10-1980: Indsat
på Korsør
- Nyborg- overfarten
som "Intercityfærge".
01-01-1997: Overført
til Scandlines.
31-05-1997: Sidste
tur på storebæltsru-
ten, herefter lagt
op i Nyborg, senere
i Nakskov. 03-12-2000:
Slæbt fra
oplæggerplad-
sen til Fredericia
Skibsværft
for om- bygning
til bilfærge.
Færgen skulle
derefter indsættes
på ruten Gedser
- Rostock. Antal
køretøjer:
210 personbi- ler,
38 lastvognstog,
eller 42 busser.
Antal passagerer
på Østersøen:
1.400. Ny tonnage:
16.071 bt. 4.821
nt. 4.500 tdw.
29-03-2001: Indsat
på Østersøruten
Gedser - Rostock.
10-11-2001: Gik
på en sandbanke
ud for Gedser havn,
sad fast på
grunden i 13 timmer,
inden den kom fri
igen. 17-08-2004:
Ankomst til Blohm
+ Voss, Hamburg
for udskiftning
af hovedmotorer.
25-10-2004:
Atter i trafik på
ruten. 18-01-2009: Kolliderede med molen i Rostock
og blev taget ud af trafik for reparation.
|