Scandlines    

    

 

foto: Fotografen ubekendt ©

        M/F Prins Joachim

Færgerute og operatør:
Gedser - Rostock
Scandlines Danmark A/S, København
Hjemsted: Korsør

Kaldesignal: OYDE2 - 78.0319.0

Hoveddata: 

Længde over alt:

152,00 m

Length p p:

145,50 m

Bredde:

23,70 m

Dybgang:

5,30 m

Bruttotonnage:

16.071 rt

Nettotonnage:

4.821 rt

Dwt:

1.800 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

4,90 m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

(4)

Sporlængde:

(494 m)

Lastkapacitet:

625 m

Bil kapacitet:

250 biler


Passagerpladser m.m.:

Cafeteriaer:

456 pl.

Panoramalounge:

117 pl.

Restaurant:

184 pl.

Café-er:

88 pl.

V.I.P.-Lounge:

16 pl.

Shopping Hall:

132 pl.

Dækspladser:

7 pl.

Passagerpladser ialt:

993 pl.

 

 

Forhistorie:
Leveret som M/F PRINS JOACHIM den 10. oktober 1980 til DSB Rederi, København. Indsat på ruten Korsør - Nyborg. Sejlede i en indkøringsperiode som ren godsfærge.
26-10-1980: Indsat på Korsør - Nyborg- overfarten som "Intercityfærge".

 

 

Konstruktionsværft:
Nakskov Skibsværft A/S, DK (#223)

Byggeår:

10-1980

Køl lagt:

22-08-1979

Søsat:

25-01-1980

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

10-10-1980

Indsat:

26-10-1980

Ombygningsår:

2000

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 6 x B&W/alpha 16U28LU

25.440 HK

Max. hastighed:

23 knob

Servicefart:

20½ knob

Max. passagerer:

1.000


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

2 x 4,30 m

Agterportens bredde:

 2 x 7,50 m


Andre navne/ejere: 

Danske Statsbaner:

1980-1997

Scandlines:

1997 -

:

-


Historie:
01-01-1997: Overført til Scandlines.
31-05-1997: Sidste tur på storebæltsru- ten, herefter lagt op i Nyborg, senere i Nakskov.
03-12-2000: Slæbt fra oplæggerplad- sen til Fredericia Skibsværft for om- bygning til bilfærge. Færgen skulle derefter indsættes på ruten Gedser - Rostock. Antal køretøjer: 210 personbi- ler, 38 lastvognstog, eller 42 busser. Antal passagerer på Østersøen: 1.400. Ny tonnage: 16.071 bt. 4.821 nt. 5.345 tdw.
29-03-2001: Indsat på Østersøruten Gedser - Rostock.
10-11-2001: Gik på en sandbanke ud for Gedser havn, sad fast på grunden i 13 timmer, inden den kom fri igen.
17-08-2004: Ankomst til Blohm + Voss, Hamburg for udskiftning af hovedmo- torer.
Nyt maskineri: 4 x MaK 8M32C + 2 x MaK 6M32 = 21.120 kW.
25-10-2004: Atter i trafik på ruten.

search this site the web

search engine by freefind