Færgerute
og operatør:
Gedser
- Rostock Scandlines
Danmark A/S, København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OYDE2 - 78.0319.0
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
152,00
m |
Length
p p: |
145,50
m |
Bredde: |
23,70
m |
Dybgang: |
5,30
m |
Bruttotonnage: |
16.071
rt |
Nettotonnage: |
4.821
rt |
Dwt: |
1.800
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
4,90
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
(4) |
Sporlængde: |
(494
m) |
Lastkapacitet: |
625
m |
Bil
kapacitet: |
250
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Cafeteriaer: |
456
pl. |
Panoramalounge: |
117
pl. |
Restaurant: |
184
pl. |
Café-er: |
88
pl. |
V.I.P.-Lounge: |
16
pl. |
Shopping
Hall: |
132
pl. |
Dækspladser: |
7 pl. |
Passagerpladser ialt: |
993
pl. |

Forhistorie:
Leveret som M/F PRINS
JOACHIM
den 10. oktober 1980 til
DSB Rederi, København.
Indsat på
ruten Korsør
- Nyborg. Sejlede i en indkøringsperiode
som ren godsfærge.
26-10-1980: Indsat
på Korsør
- Nyborg- overfarten
som "Intercityfærge".
|

|
Konstruktionsværft:
Nakskov
Skibsværft
A/S, DK (#223)
Byggeår: |
10-1980 |
Køl
lagt: |
22-08-1979 |
Søsat: |
25-01-1980 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
10-10-1980 |
Indsat: |
26-10-1980 |
Ombygningsår: |
2000 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
6 x
B&W/alpha
16U28LU |
25.440
HK |
Max.
hastighed: |
23 knob |
Servicefart: |
20½
knob |
Max.
passagerer: |
1.000 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
2
x 4,30
m |
Agterportens
bredde: |
2
x 7,50
m |
Andre
navne/ejere:
Danske
Statsbaner: |
1980-1997 |
Scandlines: |
1997 - |
: |
- |
Historie: 01-01-1997:
Overført
til Scandlines.
31-05-1997: Sidste
tur på storebæltsru-
ten, herefter lagt
op i Nyborg, senere
i Nakskov. 03-12-2000:
Slæbt fra
oplæggerplad-
sen til Fredericia
Skibsværft
for om- bygning
til bilfærge.
Færgen skulle
derefter indsættes
på ruten Gedser
- Rostock. Antal
køretøjer:
210 personbi- ler,
38 lastvognstog,
eller 42 busser.
Antal passagerer
på Østersøen:
1.400. Ny tonnage:
16.071 bt. 4.821
nt. 5.345 tdw.
29-03-2001: Indsat
på Østersøruten
Gedser - Rostock.
10-11-2001: Gik
på en sandbanke
ud for Gedser havn,
sad fast på
grunden i 13 timmer,
inden den kom fri
igen. 17-08-2004:
Ankomst til Blohm
+ Voss, Hamburg
for udskiftning
af hovedmo- torer.
Nyt maskineri:
4 x MaK 8M32C +
2 x MaK 6M32 = 21.120
kW. 25-10-2004:
Atter i trafik på
ruten.
|