Færgerute(r)
og operatør:
Korsør - Nyborg
Rødby - Puttgarden
DSB Færger,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OWMW - 73.4696.0
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
132,70
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
17,70
m |
Dybgang: |
4,50
m |
Bruttotonnage: |
5.623
rt |
Nettotonnage: |
2.696
rt |
Dwt: |
2.300
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
4,70
m |
Frihøjde
øverste
dæk: |
2,05
m |
Sporantal: |
3 |
Sporlængde: |
320,71
m |
antal
jernbaneenheder: |
13psv./32gsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
210
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Passagersaloner: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Nakskov
Skibsværft
A/S, DK (#203)
Byggeår: |
1974 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
29-11-1973 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
15-05-1974 |
Indsat: |
05-1974 |
Ombygningsår: |
1981 |
Sidste
tur: |
04-12-1997 |
Ophugget: |
2007 |
Levetid: |
33 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
B&W
type
12U28LU-4 |
10.560
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
17
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
4,20
m |
Agterportens
bredde: |
8,90 m |
Andre
navne/ejere:
DSB Færger: |
1974-1997 |
Scandlines
DK A/S: |
1997-1999 |
Gioventu: |
1999-2004 |
Espresso
Durazzo: |
2004-2007
|
Esdresso
Durazzo: |
2007
|
Historie:
07-1972:
Kontraheret
af DSB. 15-05-1974:
Leveret som M/F PRINS HENRIK til DSB Færger, Korsør og indsat som
"intercityfærge"
på overfarten
Korsør -
Nyborg. 29-10-1980:
Ankomst til
Nakskov Skibsværft
for at blive ombygget
til brug på
Rødby - Puttgarden
overfarten, så
den kunne "matche"
MF "Danmark".
Færgen blev
bl.a. både
forlænget
og forhøjet.
25-09-1981: Afleveret
efter ombygning.
Ny længde:
144,56 m. Dybgang:
5,00 m. Brt / Nrt
/ Tdw. 6.211 / 2.856
/ 2.758. Antal personbiler:
310 på to
dæk. 27-09-1981:
Indsat på
overfarten Rødby
- Puttgarden.
01-01-1997: Overført
til Scandlines.
04-12-1997: Sejlede
sin sidste tur på
ruten. 12-1997:
Oplagt til
salg i Nakskov.
07-01-1999: Bugseret
til Rødby
for videre oplægning.
11-1999: Solgt
til Freedom Ferries
S.r.l. ( Traghetti
Isole Sarde T.R.I.S.
), Napoli, Italien.
29-11-1999: Omdøbt
til GIOVENTU.
03-12-1999: Afsejlet
fra Rødby
Havn mod Italien.
21-12-1999: Ankomst
til Genova.
16-06-2000: Indsat
på ruten Genova
- Palau - Porto
Vecchio. 2001:
Indsat på
ruten Genua - Porto
Torres - Propriano.
06 - 09-2002: Udchartret
til Happy Lines;
La Spezia, Italien.
Indsat på
ruten La Spezia
– Bastia. 12-09-2002:
Oplagt i Genova,
Italien. 2002:
T.R.I.S. gået
konkurs.
11-2003:
Solgt til
Di Maio Group, Italien.
11-2003: Afgik
fra Genova mod Palermo
for værftsbesøg.
2004: Omdøbt:
ESPRESSO
DURAZZO.
2004: Indsat
på rute mellan
Bari og Durres.
12-07-2004: registreret
for Di Maio &
Partners, Italien.
14-02-2005:
registreret for
Intesa Leasing S.p.A.,
Italien. 03-05-2005:
registreret i St
Vincent & Grenadines,
hjemmehavn: Kingstown.
19-12-2006: Solgt til Albany Shipping Inc, Panama.
2007: Omdøbt til ESDRESSO DURAZZO.
11-04-2007: Ankomst til Alang, Indien for ophugning.
|