Færgerute(r)
og operatør:
Esbjerg
- Newcastle - Göteborg
DFDS Seaways A/S,
København
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
73.2033.2
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
118,73
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
18,55
m |
Dybgang: |
5,00
m |
Bruttotonnage: |
5.823
rt |
Nettotonnage: |
2.977
rt |
TDW: |
1.127
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
444
m |
Bil
kapacitet: |
225
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
572 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.100 pl. |
Forhistorie:
Leveret
som M/F PRINZ
HAMLET den 8. november 1973 til Prinzenline
Schiffahrtsge- sellschaft
M.b.H. & Co.,
Hamburg. Indsat
på ruterne
Hamburg - Harwich
og Bremerhaven -
Harwich. 1977:
Overtaget af Fährsciffgesell-
schaft "Prinz
Malcolm Kröger,
Dr. Prussmann &
Co"., Hamburg.
Navn og rutefart
uændret.
1983: Overtaget
af Prinzenlinien
Schiff- fahrtsgesellschafft
m.b.H. & Co.,
Hamburg. Navn og
rutefart uændret.
04-04-1987: Sidste
tur Hamburg - Harwich.
|
|
Konstruktionsværft:
Werft
Nobiskrug GmbH,
Rendsburg, BRD (#679)
Byggeår: |
1973 |
Køl
lagt: |
15-11-1972 |
Søsat: |
26-05-1973 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
04-05-1987 |
Indsat: |
13-05-1987 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
13-09-1988 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Stork-Werkspoor
6TM410 |
16.000
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
22
knob |
Max.
passagerer: |
1.100 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Prinz
Hamlet: |
1973-1987 |
Prins
Hamlet: |
1987-1988 |
Stena
Baltica: |
1988 |
Nieborrow: |
1988-2002 |
Sveti
Stefan
II: |
2002
- |
: |
- |
Historie:
04-05-1987:
Solgt til DFDS,
Esbjerg. Omdøbt
til "Prins
Hamlet".
13-05-1987: Indsat
på sommerruten
Esbjerg - Newcastle.
03-06 - 17-08-1987:
Tillige indsat på
ruten Newcastle
- Gøteborg.
21-11-1987 - 02-03-1988:
Indsat på
ruten Esbjerg -
Harwich (Kun gods).
03-03 - 28-04-1988:
Udchartret til B+I
Line. Indsat på
ruten Rosslare -
Pembroke.
11-05 - 13-09-1988:
Indsat på
ruten Esbjerg -
Newcastle. 08-06
- 12-09-1988: Tillige
indsat på
ruten Newcastle
- Gøteborg.
29-09-1988: Solgt
til Sail Pride Inc.
(Stena AB), Monrovia.
Omdøbt til
"Stena
Baltica".
11-1988: Udchartret
til Polish Baltic
Shipping Co. (Polska
Zegluga Baltyska).
Omdøbt til
"Nieborrow".
Indsat på
ruten Ystad - Swinoujscie.
11-1989: Solgt til
Polska Zeluga Baltycka,
Kolobrzeg, Polen.
Indsat på
ruterne Malmö
- Swinoujscie, Oxelösund
- Gdansk og Nynäs-
hamn-Gdansk.
1999: Overført
til Bahamas' flag.
1999: Indsat på
ruterne Nynäshamn
- Gdansk og Ystad
- Swinoujscie.
2002: Indsat på
ruten Ystad - Swinoujscie.
10-2002: Solgt til
Adriatic Lines SA,
Monaco. (Prekookeanska
Plovidba, Bar, Montenegro).
Omdøbt til
"Sveti
Stefan II".
31-10-2002: Afgik
fra Gdansk mod Bar.
26-01-2003:
Indsat på
ruten Bar - Bari.
|