DFDS    

    

 

foto: DFDS ©

        M/S Prinsesse Margrethe

Færgerute og operatør:
København - Oslo
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: København

Kaldesignal: OWIQ

Hoveddata: 

Længde over alt:

121,03 m

Length p p:

m

Bredde:

16,18 m

Dybgang:

4,88 m

Bruttotonnage:

5.061 rt

Nettotonnage:

2.460 rt

TDW:

994 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Fragtkapacitet:

t

Bil kapacitet:

ca. 35 biler


Passagerpladser m.m.:

1. kl. Spisesalon:

pl.

1. kl. Rygesalon:

pl.

2. kl. Salon:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

køjepladser ialt:

395 pl.

Passagerpladser ialt:

1.200 pl.

 

Konstruktionsværft:
Helsingør Skibsværft A/S, DK (#332)

Byggeår:

1957

Køl lagt:

31-08-1956

Søsat:

20-12-1956

Prøvetur:

09/11-05-1957

Leveret til ejer:

24-05-1957

Indsat:

30-05-1957

Ombygningsår:

1970

Sidste tur:

28-09-1971

Ophugget:

1987

Levetid:

30 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 850-VBF-90 diesel

7.300 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

20,25 knob

Max. passagerer:

1.200


Ramper/Porte: 

Sideportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Prinsesse Margtethe:

1957-1968

Prinsessen:

1968-1971

Prinsessan:

1971-1977

Prinsen:

1977-1978

W.I.D.:

1980-1987

:

-


Historie:
Leveret som M/S PRINSESSE MARHRETHE den 24. maj 1957 til Rederiet DFDS, København
30-05-1957: Indsat frem til 21-09-1968 på ruten København - Oslo.
08 - 24-05-1968: Midlertidig indsat på ruten Landskrona - Oslo under tele-grafist og kahyt-personale strejke.
20-08-1968: Omdøbt til "Prinsessen" efter navngivning af ny "Prinsesse Margrethe".
21-12-1968 - 08-01-1969: Atter indsat på ruten København - Oslo.
30-06 - 21-09-1969: Indsat på ruten Esbjerg - Newcastle.
23-09-1969 - 10-056-1970: Indsat på ruten København - Aalborg.
02 - 22-04-1970: Skrogfarve ændret fra sort til grå under dokning i Helsingør.
22-04 - 10-05-1970: Indsat på ruten København - Aalborg.
10 - 28-05-1970: Indsat på ruten København - Aarhus.
05 - 10-06-1970: Indsat på ruten København - Oslo.
12-06 - 19-09-1970: Indsat på ruten Esbjerg - Newcastle.
01 - 12-02-1971: Indsat på ruten København - Oslo.
30-04 - 28-09-1971: Indsat på ruten Esbjerg - Newcastle.
18-10-1971: Ankomst til Frederikshavn for salgsdokning.
12-11-1971: Solgt til Rederi A/B Birka Line (v/ Bror Husell), Mariehamn.
1971: Overtaget af de nye ejere og omdøbt til "Prinsessan".
20-11-1971: Indsat i en-dags krydsfart på ruten Stockholm - Mariehamn.
1972: Overtaget af Rederi A/B Flipper (v/ Bror Husell), Mariehamn. Navn uændret.
1973: Overført til Birka Line A/B (v/ Bror Husell), Mariehamn. Navn fort-sat uændret.
13-12-1977: Omdøbt til "Prinsen".
30-05-1978: Slettet af det finske skibs-register og solgt til Fayez Trading & Shipping Establishment, Jeddah. Omdøbt til "W.I.D.".
1980:  Ramt af brand i kabyssen un-der reparation hos Malta Drydocks, Valletta. Senere istandsat igen.
1980: Afgik fra Valletta med kurs mod Suez. Indsat Suez - Jeddah.
28-03-1987: Ankomst til Gadani Beach for ophugning.

30-03-1987: Ophugningen indledt af   firmaet Molasses Trading & Export.

search this site the web

search engine by freefind