Færgerute
og operatør:
København - Oslo
Rederiet DFDS, København
Hjemsted: København
Kaldesignal:
OWIQ
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
121,03
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
16,18
m |
Dybgang: |
4,88
m |
Bruttotonnage: |
5.061
rt |
Nettotonnage: |
2.460
rt |
TDW: |
994
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Fragtkapacitet: |
t |
Bil
kapacitet: |
ca.
35 biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
kl.
Spisesalon: |
pl. |
1.
kl.
Rygesalon: |
pl. |
2.
kl.
Salon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
?? stk. |
køjepladser
ialt: |
395 pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.200 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#332)
Byggeår: |
1957 |
Køl
lagt: |
31-08-1956 |
Søsat: |
20-12-1956 |
Prøvetur: |
09/11-05-1957 |
Leveret
til
ejer: |
24-05-1957 |
Indsat: |
30-05-1957 |
Ombygningsår: |
1970 |
Sidste
tur: |
28-09-1971 |
Ophugget: |
1987 |
Levetid: |
30 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
850-VBF-90
diesel
|
7.300
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
20,25
knob |
Max.
passagerer: |
1.200 |
Ramper/Porte:
Sideportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Prinsesse Margtethe: |
1957-1968 |
Prinsessen: |
1968-1971 |
Prinsessan: |
1971-1977 |
Prinsen: |
1977-1978 |
W.I.D.: |
1980-1987 |
: |
- |
Historie:
Leveret som M/S PRINSESSE MARHRETHE den 24. maj 1957 til
Rederiet DFDS, København 30-05-1957: Indsat
frem til 21-09-1968 på ruten
København - Oslo.
08 - 24-05-1968: Midlertidig
indsat på ruten
Landskrona
- Oslo under tele-grafist
og kahyt-personale
strejke. 20-08-1968:
Omdøbt
til "Prinsessen"
efter navngivning
af ny "Prinsesse
Margrethe".
21-12-1968 - 08-01-1969: Atter indsat
på ruten København
- Oslo. 30-06 - 21-09-1969:
Indsat
på
ruten Esbjerg -
Newcastle. 23-09-1969 - 10-056-1970:
Indsat
på
ruten København
- Aalborg. 02 - 22-04-1970:
Skrogfarve
ændret
fra sort
til grå under
dokning i Helsingør.
22-04 - 10-05-1970: Indsat
på ruten København
- Aalborg. 10 - 28-05-1970:
Indsat
på
ruten København
- Aarhus. 05 - 10-06-1970:
Indsat på ruten
København
- Oslo. 12-06 - 19-09-1970:
Indsat
på
ruten Esbjerg -
Newcastle. 01 - 12-02-1971:
Indsat
på
ruten København
- Oslo. 30-04 - 28-09-1971:
Indsat
på
ruten Esbjerg -
Newcastle. 18-10-1971: Ankomst
til
Frederikshavn
for salgsdokning.
12-11-1971: Solgt
til Rederi
A/B Birka Line (v/ Bror
Husell), Mariehamn.
1971: Overtaget
af de nye ejere
og omdøbt
til "Prinsessan".
20-11-1971: Indsat i en-dags
krydsfart på ruten
Stockholm - Mariehamn.
1972: Overtaget
af Rederi A/B Flipper
(v/ Bror Husell), Mariehamn.
Navn uændret.
1973: Overført
til Birka Line A/B
(v/ Bror Husell), Mariehamn.
Navn fort-sat uændret.
13-12-1977: Omdøbt
til "Prinsen".
30-05-1978: Slettet
af det finske
skibs-register og
solgt til Fayez
Trading & Shipping
Establishment, Jeddah.
Omdøbt til
"W.I.D.".
1980: Ramt
af brand i kabyssen
un-der reparation
hos Malta Drydocks,
Valletta. Senere
istandsat igen.
1980: Afgik
fra Valletta med
kurs mod Suez. Indsat
Suez - Jeddah.
28-03-1987: Ankomst
til Gadani
Beach for ophugning.
30-03-1987:
Ophugningen
indledt af
firmaet Molasses
Trading & Export.
|