Færgerute(r)
og operatør:
Korsør
- Nyborg København
- Malmø (afløserfærge)
Danske Statsbaner,
København
Hjemsted: Korsør
Kaldesignal:
OXAB - 52.8545.9
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
110,10
m |
Length
p p: |
108,03
m |
Bredde: |
17,70
m |
Dybgang: |
4,50
m |
Bruttotonnage: |
3.668
rt |
Nettotonnage: |
1.108
rt |
TDW: |
1.147
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
4,80
m |
Sporantal: |
3 |
Sporlængde: |
255,68
m |
antal
jernbaneenheder: |
13psv./30gsv. |
Bil
kapacitet: |
ca.
110
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Passagersaloner: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Skibsværft
A/S, DK (#324)
Byggeår: |
1959 |
Køl
lagt: |
17-06-1958 |
Søsat: |
31-10-1958 |
Prøvetur: |
12-03-1959 |
Leveret
til
ejer: |
20-03-1959 |
Indsat: |
20-03-1959 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1987 |
Ophugget: |
2001 |
Levetid: |
42 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2
stk.
HSM/B&W
750-VBF-90
dieselmotorer |
8.700
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
18
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Prinsesse
Benedikte: |
1988-1993 |
Victory
I: |
1988-1993 |
Al
Nasr
I: |
1993-1994 |
Phoenican
Sea: |
1994-1995 |
Carla: |
1995-1996 |
Salem
Moon: |
1996-1997 |
Salem
Flower: |
1997-2001 |
Historie:
30-11-1956:
Kontraheret
af DSB. Leveret
som M/F PRINSESSE
BENEDIKTE den 20. marts
1959 til De danske
Stats- baner, København
1959:
Indsat på
Storebæltsover-
farten Korsør
- Nyborg. Reservefærge
på Halsskov
- Knudshoved.
1961: Fra dette
år afløserfærge
i værftsperioder
på "hurtigruten"
Kalundborg - Arhus.
27-05-1963: Indsat
på "hurtigruten"
Kalundborg - Århus.
17-03-1964: Afløst
på denne rute
af nybygningen "Prinsesse
Elisabeth".
05-03 - 27-03-1968:
Afløserfærge
ruten Kalundborg
- Århus.
01-10 - 03-11-1986:
Afløserfærge
på København
- Malmö overfarten.
Afgik som sidste
jernbanefærge
mellem Malmö
og København
03-11. Derefter
overgik jernbanegodstra-
fikken til den nye
"DanLink"
rute København
- Helsingborg.
1987: Indsat på
ruten Rødby
Havn - Puttgarden.
10-1988: Solgt til
Royal Shipping Co.
Ltd., Valletta,
Malta. Omdøbt
til "VICTORY
I".
1989: Indsat
for Nausimar Shipping
S.A, Pireus, Grækenland
på ruten Brindisi
- Korfu - Igoumenitsa.
1993: Solgt
til Socomare Shipping
Co. Ltd, Valletta,
Malta. Omdøbt
till "AL
NASR I".
1994: Indsat
i trafik Grækenland
- Cypern - Libanon.
1994: Solgt
til Safir Maritime,
Vallet- ta, Malta.
Omdøbt til
"PHOENICAN
SEA".
Indsat på
ruter mellem Ægypten
og Jordan. 1995:
Solgt til Phoencian
Maritime S.A, Panama.
Omdøbt til
"CARLA".
1996: Solgt til
Salem Moon S.A,
Panama. Omdøbt
til "SALEM
MOON".
Indsat i Pilgrimsfart
mellan Suez og Jeddah.
1997: Solgt
til Samatour Shipping
Co, Panama. Omdøbt
til "SALEM
FLOWER".
1997: Oplagt i Suez.
11-2001: Solgt til
ophugning i Indien.
23-11-2001: Ankomst
til Alang, Indien
for ophugning.
|