DSB Færger    

    

 

foto: Aarhus - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Prinsesse Anne-Marie

Færgerute(r) og operatør:
Aarhus - Kalundborg "Hurtigruten"
Helsingør - Helsingborg (fra 1987)
Danske Statsbaner, København
Hjemsted: Aarhus

Kaldesignal: OXYY - 52.8544.7

Hoveddata: 

Længde over alt:

104,64 m

Length p p:

- m

Bredde:

17,70 m

Dybgang:

4,60 m

Bruttotonnage:

3.486 rt

Nettotonnage:

1.197 rt

Dwt:

1.185 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

m

Bil kapacitet:

ca. 100 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Passagersaloner:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

1.500 pl.

 

 

 

 

Konstruktionsværft:
Aalborg Værft A/S, DK (#119)

Byggeår:

1960

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

1960

Indsat:

15-10-1960

Ombygningsår:

1977/1993

Sidste tur:

1997

Ophugget:

2004

Levetid:

44 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 950-VBF-90 diesel

11.200 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

18 knob

Max. passagerer:

1.500/1.200


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Prinsesse Anne-Marie:

1960-1998

Jochen Steffen:

1998-2002

Mariam:

2002-2004

Jochen:

2004

Mariam:

2004

Mariam 4:

2004


Historie:
Leveret som M/F PRINSESSE ANNE-MARIE
i oktober 1960 til De danske Stats- baner, Københan.
15-10-
1960: Indsat på "Hurtigruten" Århus - Kalundborg.
1977: Ombygget på Dannebrog Værft, Århus. Overbygningen blev hævet ca. ½ m. og hængedæk installeret. Ny kapacitet ca. 180 personbiler.
10-1985: Sidste tur på overfarten Aarhus - Kalundborg. Oplagt i Knudshoved.
1987: Ombygget på HDW, Kiel, Tyskland.
05-06-1987: Indsat på Øresunds- overfarten Helsingør - Helsingborg.
1993: Ombygget på Helsingør Reparationsværft.
09-1993: Indsat på ny rute Køge – Karlskrona - Riga.
06-1994: Indsat på ruten Grenå - Hundested. I juli måned blev færgen ramt af en brand i hovedstrømtav- len, og måtte tages ud af drift i ca. 3 uger. Sejlede herefter på ruten til udgangen af oktober.
1995: Hovedsagelig beskæftiget på ruten Helsingør  - Helsingborg, men har under tiden også afløst på Storebælt.
1997: Oplagt i Nakskov.
04-1998: Solgt til Egon H. Harms (Harmsgruppen i Bremerhaven). Omdøbt til "Jochen Steffen".
1999: Indsat for "Nord Elbe Ferry" G.m.b.H. på ruten Brunsbüttel - Cuxhaven.
08-03-2001: Sejladsen indstillet. Oplagt i Cuxhaven.
13-06-2001: Flyttet til Bremerhaven for videre oplægning.
11-2002: Solgt til Mariam Shipmana- gement S.A, Wonsan, Nordkorea. Omdøbt til "Mariam" Handelen blev dog senere annulleret.
2004: Solgt til indiske ophuggere. Omdøbt til "Jochen". Registreret i Mongoliet med Ulan Bator som hjemhavn!
29-03-2004: Omdøbt til "Mariam".
30-04-2004: Omdøbt til "Mariam 4". Registreret i Nordkorea med Wonsan som hjemhavn - før sidste rejse mod skrotpladsen i Indien.
07-04-2004: Afgik fra Bremerhaven mod Suez.

08-05-2004: Anbragt på stranden i Alang, Indien, for ophugning.

search this site the web

search engine by freefind