Færgerute(r)
og operatør:
Gedser
- Warnemünde
(Østersøen)
DSB Færger,
København
Hjemsted: Gedser
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
86,87
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
18,75
m |
Dybgang: |
3,65
m |
Bruttotonnage: |
1.733
t |
Nettotonnage: |
- t |
Dwt: |
- t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1
(2)* |
Sporlængde: |
147*
m |
Lastkapacitet: |
17-18
godsv. |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
klasse
Herresalon: |
pl. |
1.
klasse
Damesalon: |
pl. |
3.
klasse
Salon: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser ialt: |
800 pl. |
*
- efter
ombygning |
- |
|
|
Konstruktionsværft:
F.
Schichau, Elbing,
D (#???)
Byggeår: |
1903 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
01-10-1903 |
Indsat: |
01-10-1903 |
Ombygningsår: |
1905 |
Sidste
tur: |
1935 |
Ophugget: |
1935 |
Levetid: |
32 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
3-Cyl.
dampmaskine |
2.140
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
13,8
knob |
Max.
passagerer: |
800 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Prinsesse Alexandrine: |
1903-1935 |
Historie: Leveret som H/F PRINSESSE ALEXANDRINE den 1. oktober 1903 til
De danske Statsbaner, København 01-10-1903: Indsat
på den nye
Østersøoverfart
mellem Gedser og
Warnemünde.
1905: Færgen
forlænget
med ca. 16 meter:
Ny længde:
101,75 m, ny BRT:
1.733 på Helsingør
Værft. Samtidig
blev ændret
fra 1-sporet til
2-sporet for at
give mere plads
til overførsel
af jernbanevogne
- f.eks. sovevognene
I "Berlin-Expressen".
Ombygningen gjorde
dog tillige færgen
mindre manøvredygtig.
1933: Udrangeret
efter påsejling.
1935: Solgt til
ophugning hos Petersen
& albeck, København.
|