Færgerute(r)
og operatør:
Gedser
- Warnemünde
København
- Malmø (fra
1923) DSB Færger, København
Hjemsted: Gedser
(København
f. 1923)
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
86,87
m |
Length
p p: |
85,65
m |
Bredde: |
17,68
m |
Dybgang: |
4,40
m |
Bruttotonnage: |
1.824
t |
Nettotonnage: |
686
t |
Dwt: |
-
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
2 |
Sporlængde: |
128,56
m |
antal
jernbaneenheder: |
16-17
gsv. |
Bil
kapacitet: |
?
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
&
2. klasse
spisesalon: |
pl. |
Saloner
under
dæk
ialt: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
950 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Værft, DK
(#94)
Byggeår: |
1903 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
16-05-1903 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
18-09-1903 |
Indsat: |
01-10-1903 |
Ombygningsår: |
1922 |
Sidste
tur: |
1954 |
Ophugget: |
1955 |
Levetid: |
52 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
3-Cyl.
(H-M-L)
damp.
|
2.200
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
13,75
knob |
Max.
passagerer: |
950 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Prins Christian: |
1903-1955 |
: |
- |
Historie:
01-10-1903:
Leveret som D/F PRINS CHRISTIAN og indsat på
Østersøen
mellem Gedser og
Warnemünde.
1922:
Forlænget
och ombygget. Efter
ombygning: 90,83
m/1,901 brt/ 745
nrt/ 1.150 pass.
Sporlængde
efter ombygning
168 meter.
1923:
Nyt hjemsted:
København.
1923:
Indsat på
Øresund mellem
Malmö og København.
1940:
Reservefærge
på overfarten
Gedser - Warnemünde.
09-04-1940:
Færgen lå
til eftersyn på
Orvogsværftet,
København.
Den blev derfor
beslaglagt af den
tyske besættelsesmagt.
Sendt til Gedser
for at fragte tyske
soldater. Anvendtes
tilige til at fragte
tyske tropper til
Norge og Rusland.
1945:
Færgen
atter indsat i sin
ordinære trafik.
1946:
Rekvireret
af den Danske Marine
for transport af
Danske soldater
til Bornholm.
1954:
Oplagt.
1955:
Solgt til
Petersen og Albeck,
København
for ophugning.
|