Færgerute(r)
og operatør:
Göteborg
- Kristiansand -
Newcastle DFDS
Seaways A/S, København
Hjemsted: Esbjerg
Kaldesignal:
OWEN2 - 73.6132.4
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
184,55
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
26,88
m |
Dybgang: |
6,30
m |
Bruttotonnage: |
22.528
t |
Nettotonnage: |
12.567
t |
TDW: |
3.050
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
720
m |
Bil
kapacitet: |
379
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Kahytter: |
348 stk. |
Køjepladser: |
1.539
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.704 pl. |
Forhistorie:
Leveret som M/S TOR SCANDINAVIA
den 12. april 1976 til: Rederi
A/B Salénia
1/3, Salénrederierna
A/B 1/3 og Rederi
A/B Transatlantic
1/3 (Sven Christer
Salén), Göteborg.
Indsat på ruterne
Göte-borg -
Felixstowe og Göteborg
- Amsterdam.
1976: Salénrederierna
A/B ændrer
navn til: Saléninvest
A/B. 1976: Driften
overtaget af Tor
Line AB. 1980:
Rederi A/B
Salénia ændrer
navn til Salënia
A/B. 1981: A/B
Transatlantic`s
andele solgt
til de to andre ejere.
01-12-1981: Solgt
til DFDS,
Esbjerg. 10-12-1981:
Overtaget
af DFDS.
10-12-1981: Indsat på ruten
Göteborg
- Felixstowe.
25-10-1982 - 25-02-1983: Omdøbt
til "World
Wide Expo"
mens den var i charter
til den hollandske
organisati-on af
samme navn. Sejlede
på havne i
østen som
udstillingsskib
for forskel-lige
europæiske
selskaber. 03-03-1983:
Indsat på ruten
Göteborg
- Felixstowe - Amsterdam.
01-04-1983: Anløb ændret til
Harwich
i stedet for Felixstowe.
24-09-1983: Anløb
af Amsterdam indstillet. 19-12-1983:
Solgt
til K/S Difko XXXIII
Esbjerg. I bareboat
charter til DFDS
for en 15 års
perioden med købs
option efter 5 år.
01-09-1988: Overføret
til DIS (Dansk
Internationalt Skibsregister).
25-09-1989: Under overfart
Göteborg -
Harwich blev skibet
ramt af en brand,
der opstod
i et linned-rum.
To passa-gerer omkom
af røgforgiftning.
An-kom senere
samme dag til Esbjerg
for egen kraft.
Repareret på
HDW-Nobis-krug GmbH,
Rendsburg, Tyskland.
14-01-1991: Tilbagekøbet
fra Difko
af DFDS, København.
17-01 - 11-03-1991: Ombygget
på Blom &
Voss værft,
Hamburg, Tyskland.
Ny Brt Nrt/ Tdw.:
15.730/ 8.119/ 2.427.
Antal passagerer:
1.543. Antal biler:
375 personbiler.
|
|
Konstruktionsværft:
Flender
Werft AG, Lübeck,
BRD (#608)
Byggeår: |
1976 |
Køl
lagt: |
02-04-1975 |
Søsat: |
04-11-1975 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
12-04-1976 |
Indsat: |
10-12-1981 |
Ombygningsår: |
1991/1998 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Pielstick
12PC3V
diesel |
33.538
kW |
Max.
hastighed: |
27,2
knob |
Servicefart: |
25,0
knob |
Max.
passagerer: |
1.704
|
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
-
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Tor
Scandinavia: |
1976-1982 |
World
Wide
Expo: |
1982-1983 |
Tor
Scandinavia: |
1983-1991 |
Princess
of Scandinavia: |
1991
- |
: |
|
Historie:
22-02-1991:
Omdøbt
til "Princess
of Scandinavia".
1991:
Anløb
nu Ijmuiden i stedet
for Amsterdam.
1994: Indsat på ruten
Kristiansand - Ijmuiden.
06-1994: Fik
problemer med den
ene propeller-aksel, så skibet
sejlede ef-terfølgende
med max. 15 knob.
30-06-1994: Ved
dokning på
Skibs-dokk Sör,
Kristianssand, Norge,
kæn-trede skibet
i dokken med betydelige
skader til følge.
1998: Indsat på ruterne
Göteborg
- Harwich, Göteborg
- København
(Ikke i sommersæsonen),
Göteborg
- Newcastle (Kun
i sommersæsonen)
1998: Ombygget
på Gdansk
Shipre-pairyard,
Polen med bl.a.
nye spon-son-tanke
for at opfylde de
nye SOLAS (Safety
Of Life At Sea)
krav om lægstabilitet.
09-1999: Ankomst
til Frederikshavn
Værft, hvor
hovedmotorerne reno-veredes.
02-2000: Indsat på ruten
Göteborg
- Kristiansand -
Newcastle. 17-05-2002:
Under overfart
Newcastle
- Kristiansand
med 758 passagerer
og 126 besætningsmedlemmer
ombord, udbryød
der kl. 22.30
brand i maskin-rum
og skorsten. Branden
blev dog hurtigt bekæmpet
af besætningen
og skibet kunne fortsætte
mod Kristiansand,
for nedsat fart.
Efterføl-gende
forsejlet til Fredericia
Værft for
reparation.
|