Færgerute(r)
og operatør:
Hergen - Stavanger - Newcastle
DFDS Seaways
A/S, København
Hjemsted: København
Kaldesignal:
OXED2 - 85.0239.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
161,52
m |
Length
p p: |
144,00
m |
Bredde: |
27,60
m |
Dybgang: |
6,20
m |
Bruttotonnage: |
31.356
t |
Nettotonnage: |
16.111
t |
Dwt: |
4.110
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
1.410
m |
Bil
kapacitet: |
600
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Kahytter: |
477
stk. |
Køjepladser: |
1.279 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.279 pl. |
Forhistorie:
Leveret
som M/F PETER PAN den 30. maj 1986 till
TT-Line GmbH &
Co, Hamburg, Tyskland.
02-06-1986:
Indsat på
ruten Travemünde
- Trelleborg.
12-1990:
Solgt til Goverment
Of State, Tasmanien,
Australien for levering
i september 1993.
31-08-1993:
Sidste dag i trafik
på ruten Travemünde
- Trelleborg.
01-09-1993:
Overtaget af de
nye ejere. Ombygget
ved Lloyd werft.
Bremerhaven, Tyskland
30-09-1993:
Omdøbt til
SPIRIT OF TASMANIA.
01-10-1993:
Prøvetur.
10-1993:
Afgang fra Tyskland
mod Australien.
12-11-1993:
Ankomst til Devonport.
28-11-1993:
Indsat på
ruten Devonport
- Melbourne.
05-09-1999:
Under overfart fra
Devonport til Melbourne
fik færgen
maskinskade. Blev
repareret i Devonport.
21-09-1999:
Atter i trafik.
01-09-2002:
Sidste dag i trafik,
derefter oplagt
og sat til salg.
07-09-2002:
Ankomst til Sydney
for oplægning.
11-12-2002: Solgt til Kommanditt- selskapet Nordsjøferger K/S, Bergen, Norge for 260 millioner NOK for at blive sat ind i Fjord Lines trafik.
24-12-2002: Omdøbt til SPIR. Afgik fra Sydney via Colombo - Suez mod Frederikshavn.
28-01-2003: Ankomst til Ørskov Værft, Frederikshavn for ombygning for sin nye trafik som kom til at koste 95 millioner NOK.
03-04-2003: Omdøbt til FJORD NORWAY i Bergen.
08-04-2003: Indsat på ruten Bergen - Haugesund - Egersund - Hanstholm.
21-12-2003: Ved afgang fra Hanstholm blæste det kraftigt og uheldigvis kom en trosse ind i bovpropellen. Det gjorde at færgen var tvunget til at blive i havn til mandag, hvor en bugserbåd ankom og hjalp færgen ud af Hanstholm havn.
03-11-2005: Prøvetur på ruten Bergen - Stavanger - Newcastle.
17-11-2005: Tillige indsat på ruten Bergen - Stavanger - Newcastle.
|
|
Konstruktionsværft:
Seebeckwerft
AG, Bremerhaven,
D (#1058)
Byggeår: |
05-1986 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
30-11-1985 |
Prøvetur: |
05-1986 |
Leveret
til
ejer: |
30-06-1986 |
Indsat: |
09-11-2006 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
MaK/Krupp
8M552AK
8-Cyl.
diesel |
19.600
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
21½
knob |
Max.
passagerer: |
1.279 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Peter
Pan: |
1986-93 |
Spirit
of Tasmania: |
1993-2002 |
Spir: |
2002-03 |
Fjord
Norway: |
2003-06 |
Princess
of Norway: |
2006
- |
Historie: 06-09-2006:
Solgt til DFDS A/S,
København
for levering 16.
oktober.
12-10-2006:
Sidste dag i trafik
for Fjord Line.
14-10-2006:
Afgik fra Bergen
mod Frederikshavn.
15-10-2006:
Ankomst til Ørskov
Værft, Frederikshavn.
16-10-2006 kl.
16:30: Overtaget
af DFDS A/S, København.
Omdøbt til
PRINCESS
OF NORWAY. 06-11-2006:
Afgik fra Frederikshavn
mod Bergen. 08-11-2006:
Ankomst til Bergen,
samt "dåb".
09-11-2006:
Indsat på
ruten Bergen - Stavanger
- Newcastle.
30-12-2006 -
02-01-2007: "Nytårskryds"
Bergen - Göteborg
- Bergen.
22-01 - 04-02-2007:
Værftsbesøg
ved Ørskov
Værft, Frederikshavn.
|