Færgerute(r)
og operatør:
Göteborg
- Amsterdam/Felixstowe
DFDS Seaways A/S,
København
Hjemsted: København
Kaldesignal:
OVRY2 - 7361312
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
182,35
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
23,63
m |
Dybgang: |
6,30
m |
Bruttotonnage: |
14.905
rt |
Nettotonnage: |
7.933
rt |
TDW: |
3.335
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
440
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
1.234
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.357 pl. |
Forhistorie:
Leveret som M/S TOR BRITANNIA den 16. maj 1975
til Rederi AB Salénia
1/3, Salénre-derierna
AB 1/3 og Rederi
AB Transat-lantic
1/3 (Sven Christer
Salén), Göte-borg.
Indsat på ruterne Gøteborg -Amsterdam
og Gøteborg-Felixstowe.
1975: Salénrederierna
AB ændrer
navn til Saléninvest
AB. 1976: Driften
overtaget af Tor
Line AB. 1980:
Rederi AB
Salénia ændrer
navn til Salénia
AB. 1981: Rederi
AB Transatlantic´s
anpar-ter solgt
i lige store andele
til de to andre
ejere. 02-11-1981:
Solgt til
Scandinavian Sea-ways
(Bahamas) Ltd. (DFDS),
Nassau. Omdøbt
til "Scandinavian
Star".
10-11-1981: Overtaget
af de nye ejere
efter bundinspektion
ved Ålborg
Værft. Interiøret
ombygget. Indsat på ruten
Freeport
- Florida. 07-01-1982:
Afgik
fra Aalborg til
Køben-havn,
hvor skibet lagdes
op indtil 12-03-1982.
26-03-1982: Solgt
til DFDS,
Esbjerg (fra 20-11-1990:
København). Atter om-døbt til
"Tor Britannia".
29-03-1982: Atter indsat på ruterne
Gö-teborg
- Amsterdam/Felixstowe
(Fra 01-04-1983:
Harwich i stedet
for Felixstowe).
01-10-1983: Anløbene
af Amsterdam indstillet. 10-1983:
Tillige indsat
på
ruten Esbjerg -
Harwich.
23-06-1988: Overført
til Dansk
Interna-tionalt Skibsregister
(D.I.S.). 08-11 - 07-12-1988
og 07-11
- 14-12-1989: Indsat på ruten København
- Göteborg.
02-10-1989: Atter indsat på ruten Gö-teborg
- Amsterdam.
23-12-1989 - 15-03-1990: Anvendt
som hotelskib for
flygtninge i Malmö.
|
|
Konstruktionsværft:
Flender
Werft AG, Lübeck,
BRD (#607)
Byggeår: |
1975 |
Køl
lagt: |
21-01-1974 |
Søsat: |
10-10-1974 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
16-05-1975 |
Indsat: |
29-03-1982 |
Ombygningsår: |
1990/1997 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Pielstick
12PC3V
diesel |
45.600
HK |
Max.
hastighed: |
27½ knob |
Servicefart: |
24½
knob |
Max.
passagerer: |
1.357
|
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Tor
Britannia: |
1975-1981 |
Scandinavian
Star: |
1981-1982 |
Tor
Britannia: |
1982-1990 |
Prince
of Scandinavia: |
1990-2003 |
Moby
Drea: |
2003
- |
Historie:
08-11-1990 - 11-01-1991:
Ombygget
ved
Blohm & Voss,
Hamburg. Ny
Brt/ Nrt/ Tdw: 15.730/
8.119/ 2.459. Nyt
passagerantal: 1.543.
20-11-1990: Omdøbt
til "Prince
of Scandinavia".
16-03-1991:
Navngivningsceremoni
i Göteborg.
15-06 - 25-08-1991: Tillige indsat på ruten
Göteborg
- Newcastle.
1994: Rutefarten
ændret til
Göteborg
- Ijmuiden. Samtidig
introduceret på nu rute
Kristianssand
- Ijmuiden.
02-1995: Oplagt
og anvendt som
ho-telskib i København under FN- konference.
29-10-1995: Oplagt
i Göteborg.
04-1996: Udchartret
til Ministry
of De-fence, England
for transport mellem
Dundee og Norfolk.
15-05-1996: Afgik
fra Norfolk mod
Middelhavet.
28-05 - 10-1996: Udchartrt
til Cotunav,
Tunis, Tunesien.
Indsat på ruterne Genova -
Tunis/La Goulette,
samt Marseille -
Tunis/La Goulette.
Blev un-der charteren
omtalt som Le
Prince.
11-01-1996: Oplagt
i Göteborg.
28-02-1997: Indsat på ruten
Hamburg -
Harwich. 08-05-1997:
Gik
på grund
ved Elbe-mundingen.
12-1997 - 03-1998: Ombygget
ved
Remontowa værft,
Gdynia, Polen med
b.la. sidesponson
-tanke. 01 - 03-1998:
Indsat på ruten
Göte-borg
- Kristianssand
- Newcastle.
19-05-1998: Indsat på ruten
Hamburg -
Newcastle. 09-1999 - 02-2000:
Indsat på ruten
Gö-teborg
- Kristianssand
- Newcastle.
02-2000: Indsat på ruten
København
- Helsingborg -
Oslo. 04-2000: Indsat på ruten Hamburg - Harwich.
10-2003: Solgt
til Moby S.p.A.,
Italien, til overtagelse
i slutningen af
november.
27-11-2003:
Sidste
dag i trafik på ruten
Ijmuiden - Newcastle.
11-2003: Overtaget
af de nye ejere.
Omdøbt til
"MOBY DREA".
Registreret i Portugal,
Ny hjemmehavn: Madeira.
12-2003: Afgik
Newcastle
mod Italien.
11-12-2003: Ankomst
til Genova.
12-2003: Værftsbesøg
i Genova, Ita-lien,
hvor fartøjet
fik en kosmetisk
overhaling.
05-2004: Indsat
for Moby Lines
på ruten Livorno
- Olbia.
|