DFDS    

    

 

foto: Fotografen ubekendt ©

        M/S Prince of Scandinavia

Færgerute(r) og operatør:
Göteborg - Amsterdam/Felixstowe
DFDS Seaways A/S, København
Hjemsted: København

Kaldesignal: OVRY2 - 7361312

Hoveddata: 

Længde over alt:

182,35 m

Length p p:

m

Bredde:

23,63 m

Dybgang:

6,30 m

Bruttotonnage:

14.905 rt

Nettotonnage:

7.933 rt

TDW:

3.335 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

m

Bil kapacitet:

440 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

1.234 pl.

Passagerpladser ialt:

1.357 pl.

 

Forhistorie:
Leveret som M/S TOR BRITANNIA den 16. maj 1975 til Rederi AB Salénia 1/3, Salénre-derierna AB 1/3 og Rederi AB Transat-lantic 1/3 (Sven Christer Salén), Göte-borg. Indsat på ruterne Gøteborg -Amsterdam og Gøteborg-Felixstowe.
1975: Salénrederierna AB ændrer navn til Saléninvest AB.
1976: Driften overtaget af Tor Line AB.
1980: Rederi AB Salénia ændrer navn til Salénia AB.
1981: Rederi AB Transatlantic´s anpar-ter solgt i lige store andele til de to andre ejere.
02-11-1981: Solgt til Scandinavian Sea-ways (Bahamas) Ltd. (DFDS), Nassau. Omdøbt til "Scandinavian Star".
10-11-1981: Overtaget af de nye ejere efter bundinspektion ved Ålborg Værft.  Interiøret ombygget. Indsat på ruten Freeport - Florida.
07-01-1982: Afgik fra Aalborg til Køben-havn, hvor skibet lagdes op indtil 12-03-1982.
26-03-1982: Solgt til DFDS, Esbjerg (fra 20-11-1990: København). Atter om-døbt til "Tor Britannia".
29-03-1982: Atter indsat på ruterne Gö-teborg - Amsterdam/Felixstowe (Fra 01-04-1983: Harwich i stedet for Felixstowe).
01-10-1983: Anløbene af Amsterdam indstillet.
10-1983: Tillige indsat på ruten Esbjerg - Harwich.
23-06-1988: Overført til Dansk Interna-tionalt Skibsregister (D.I.S.).
08-11 - 07-12-1988 og 07-11 - 14-12-1989: Indsat på ruten København - Göteborg.
02-10-1989: Atter indsat på ruten Gö-teborg - Amsterdam.
23-12-1989 - 15-03-1990: Anvendt som hotelskib for flygtninge i Malmö.

Konstruktionsværft:
Flender Werft AG, Lübeck, BRD (#607)

Byggeår:

1975

Køl lagt:

21-01-1974

Søsat:

10-10-1974

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

16-05-1975

Indsat:

29-03-1982

Ombygningsår:

1990/1997

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x Pielstick 12PC3V diesel

45.600 HK

Max. hastighed:

27½ knob

Servicefart:

24½ knob

Max. passagerer:

1.357


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Tor Britannia:

1975-1981

Scandinavian Star:

1981-1982

Tor Britannia:

1982-1990

Prince of Scandinavia:

1990-2003

Moby Drea:

2003 -


Historie:
08-11-1990 - 11-01-1991: Ombygget ved Blohm & Voss, Hamburg.  Ny Brt/ Nrt/ Tdw: 15.730/ 8.119/ 2.459.  Nyt passagerantal: 1.543.
20-11-1990:  Omdøbt til "Prince of Scandinavia".  
16-03-1991: Navngivningsceremoni i Göteborg.
15-06 - 25-08-1991: Tillige indsat på ruten Göteborg - Newcastle.
1994: Rutefarten ændret til Göteborg - Ijmuiden. Samtidig introduceret på nu rute Kristianssand - Ijmuiden.
02-1995: Oplagt og anvendt som ho-telskib i København under FN- konference.
29-10-1995: Oplagt i Göteborg.
04-1996: Udchartret til Ministry of De-fence, England for transport mellem Dundee og Norfolk.
15-05-1996: Afgik fra Norfolk mod Middelhavet.
28-05 - 10-1996: Udchartrt til Cotunav, Tunis, Tunesien. Indsat på ruterne Genova - Tunis/La Goulette, samt Marseille - Tunis/La Goulette. Blev un-der charteren omtalt som Le Prince.
11-01-1996: Oplagt i Göteborg.
28-02-1997: Indsat på ruten Hamburg - Harwich.
08-05-1997: Gik på grund ved Elbe-mundingen.
12-1997 - 03-1998: Ombygget ved Remontowa værft, Gdynia, Polen med b.la. sidesponson -tanke.
01 - 03-1998: Indsat på ruten Göte-borg - Kristianssand - Newcastle.
19-05-1998: Indsat på ruten Hamburg - Newcastle.
09-1999 - 02-2000: Indsat på ruten Gö-teborg - Kristianssand - Newcastle.
02-2000: Indsat på ruten København - Helsingborg - Oslo.
04-2000: Indsat på ruten Hamburg - Harwich.
10-2003: Solgt til Moby S.p.A., Italien, til overtagelse i slutningen af november.

27-11-2003: Sidste dag i trafik på ruten Ijmuiden - Newcastle.
11-2003: Overtaget af de nye ejere. Omdøbt til "MOBY DREA". Registreret i Portugal, Ny hjemmehavn: Madeira.
12-2003: Afgik Newcastle mod Italien.
11-12-2003: Ankomst til Genova.
12-2003: Værftsbesøg i Genova, Ita-lien, hvor fartøjet fik en kosmetisk overhaling.
05-2004: Indsat for Moby Lines på ruten Livorno - Olbia.

search this site the web

search engine by freefind