Scandlines    

    

 

foto: © Patrick Nylin ©

        M/F Petersburg

Færgerute(r) og operatør:
Ventspils - Nynäshamn
Scandlines Deutschland AG, Rostock
Hjemsted: Monrovia, Liberia

Kaldesignal: A8EZ2 - 83.1188.3

Hoveddata: 

Længde over alt:

190,80 m

Length p p:

- m

Bredde:

28,00 m

Dybgang:

7,30 m

Bruttotonnage:

25.353 t

Nettotonnage:

7.606 t

TDW:

7.100 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

2x5 - 1.524 mm

Sporlængde:

1.539 m ~ ??? godsvg.

Lastkapacitet:

1.440 m

Bil kapacitet:

329 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

Kahytter:

?? stk.

Køjepladser ialt:

140 pl.

Passagerpladser ialt:

- pl.

 

Forhistorie:
Leveret som M/F MUKRAN den 27. august 1986 till VEB Deutfracht Seereederei, Rostock, Østtyskland.
02-10-
1986: Indsat på ruten Mukran - Klaipeda som jernbanefærge.
18-06-
1990: Registreret for Deutsche Seereederei GmbH, Rostock.
08-
1990: Nederste færgedæk anvendt som bildæk.
01-01-
1994: Registreret for Eurosea- bridge Schiffahrtsgesellschaft mbH, Rostock KR. Reederei F. Laeisz, Tyskland.
30-01-
1995: Påbegyndt ombygning ved Remontowa/ Gdansk Shiprepair Yard, Gdansk, Polen. Der påbyggedes større passageraptering og en æn- dret agterrampe.
1995: Solgt til MS "Petersburg" Schif- fahrtsgesellschaft mbH & Co. KG, Rostock, Tyskland. Omdøbt til PETERSBURG. Udchartret for 8 år til Euroseabridge.
07-09-
1995: Tilbageleveret fra værftet.
08-09-
1995: Indsat for Euroseabridge på ruten Travemünde - St. Petersborg.
01-
1996: Udchartret til det tyske forsvarsministerium for tre transporter Emden - Kroatien med militær udrustning.
19-03-
1996: Indsat på ruten Travemünde - Klaipeda.
10-08 - 06-11-
1996: Indsat på ruten Kiel - St. Petersborg.
11-
1996: Indsat på ruten Travemünde - Klaipeda.
12-
1996: Indsat på ruten Mukran - Klaipeda.
01-
1997: Registreret i Monrovia, Liberia.
01-02-
1997: Indsat på ruten Travemünde - Klaipeda.
04-11-
1997: Indsat på ruten Mukran - Klaipeda.
01-
2001: Indsat på ruten Kiel - Klaipeda.

Konstruktionsværft:
VEB Mathias-Thesen-Werft, Wismar, DDR (#321)

Byggeår:

1986

Køl lagt:

-

Søsat:

27-08-1985

Prøvetur:

18-04-1986

Leveret til ejer:

27-08-1986

Indsat:

04-2003

Ombygningsår:

1995

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x K.Liebknecht 6VDs48/42AL-2 diesel

10.600 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

16 knob

Max. passagerer:

-


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Mukran:

1986-1995

Petersburg:

1995 -

:

-


Historie:
04-
2003: Indsat for Scandlines på ruten Karlshamn - Liepaja.
02-09-
2003: Efter afgang fra Karls- hamn, udbrød der brand I en af færgens eltavler. To personer skadedes og færgen blev umulig at manøvrere.
03-09-
2003: Bugseret ind til Karlshamn.
05-09-
2003: Ankomst under bugsering til Rostock.
18-12-
2003: Atter i trafik på ruten Karlshamn - Liepaja.
24-12-
2003: Kolliderede med kajen (eller bølgebryderen) i Liepaja i hårdt vejr. Fik et hul i skroget.
10-01-
2004: Atter i trafik.
01-10-
2005: indsat på ruten Karlshamn - Ventspils.
28-10-
2005: Indsat på ruten Nynäshamn - Ventspils.
15-01 - 02-02-
2006: Værftseftersyn.

search this site the web

search engine by freefind