Færgerute(r)
og operatør:
Ventspils
- Nynäshamn
Scandlines Deutschland
AG, Rostock
Hjemsted: Monrovia,
Liberia
Kaldesignal:
A8EZ2 - 83.1188.3
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
190,80
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
28,00
m |
Dybgang: |
7,30
m |
Bruttotonnage: |
25.353
t |
Nettotonnage: |
7.606
t |
TDW: |
7.100
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
2x5
- 1.524
mm |
Sporlængde: |
1.539
m ~
???
godsvg. |
Lastkapacitet: |
1.440
m |
Bil
kapacitet: |
329
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Kahytter: |
??
stk. |
Køjepladser
ialt: |
140 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
- pl. |
Forhistorie:
Leveret
som M/F MUKRAN den 27. august
1986 till VEB Deutfracht
Seereederei, Rostock,
Østtyskland.
02-10-1986:
Indsat på
ruten Mukran - Klaipeda
som jernbanefærge.
18-06-1990:
Registreret for
Deutsche Seereederei
GmbH, Rostock.
08-1990:
Nederste færgedæk
anvendt som bildæk.
01-01-1994:
Registreret for
Eurosea- bridge
Schiffahrtsgesellschaft
mbH, Rostock KR.
Reederei F. Laeisz,
Tyskland.
30-01-1995:
Påbegyndt
ombygning ved Remontowa/
Gdansk Shiprepair
Yard, Gdansk, Polen.
Der påbyggedes
større passageraptering
og en æn-
dret agterrampe.
1995:
Solgt til MS "Petersburg"
Schif- fahrtsgesellschaft
mbH & Co. KG,
Rostock, Tyskland.
Omdøbt til
PETERSBURG. Udchartret
for 8 år til
Euroseabridge.
07-09-1995:
Tilbageleveret fra
værftet.
08-09-1995:
Indsat for Euroseabridge
på ruten Travemünde
- St. Petersborg.
01-1996:
Udchartret til det
tyske forsvarsministerium
for tre transporter
Emden - Kroatien
med militær
udrustning.
19-03-1996:
Indsat på
ruten Travemünde
- Klaipeda.
10-08 - 06-11-1996:
Indsat på
ruten Kiel - St.
Petersborg.
11-1996:
Indsat på
ruten Travemünde
- Klaipeda.
12-1996:
Indsat på
ruten Mukran - Klaipeda.
01-1997:
Registreret i Monrovia,
Liberia.
01-02-1997:
Indsat på
ruten Travemünde
- Klaipeda.
04-11-1997:
Indsat på
ruten Mukran - Klaipeda.
01-2001:
Indsat på
ruten Kiel - Klaipeda.
|
|
Konstruktionsværft:
VEB
Mathias-Thesen-Werft,
Wismar, DDR (#321)
Byggeår: |
1986 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
27-08-1985 |
Prøvetur: |
18-04-1986 |
Leveret
til
ejer: |
27-08-1986 |
Indsat: |
04-2003 |
Ombygningsår: |
1995 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
K.Liebknecht
6VDs48/42AL-2
diesel |
10.600
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
16
knob |
Max.
passagerer: |
- |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Mukran: |
1986-1995 |
Petersburg: |
1995
- |
: |
- |
Historie:
04-2003:
Indsat for Scandlines
på ruten Karlshamn
- Liepaja.
02-09-2003:
Efter afgang fra
Karls- hamn, udbrød
der brand I en af
færgens eltavler.
To personer skadedes
og færgen
blev umulig at manøvrere.
03-09-2003:
Bugseret ind til
Karlshamn.
05-09-2003:
Ankomst under bugsering
til Rostock.
18-12-2003:
Atter i trafik på
ruten Karlshamn
- Liepaja.
24-12-2003:
Kolliderede med
kajen (eller bølgebryderen)
i Liepaja i hårdt
vejr. Fik et hul
i skroget.
10-01-2004:
Atter i trafik.
01-10-2005:
indsat på
ruten Karlshamn
- Ventspils.
28-10-2005:
Indsat på
ruten Nynäshamn
- Ventspils.
15-01 - 02-02-2006:
Værftseftersyn.
|