Færgerute(r)
og operatør:
København
- (Helsingborg -)
Oslo DFDS Seaways
A/S, København
Hjemsted: København
Kaldesignal:
OWFU2 - 87.0167.4
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
178,40
m |
Length
p p: |
156,80
m |
Bredde: |
33,80
m |
Dybgang: |
6,22
m |
Bruttotonnage: |
40.039
t |
Nettotonnage: |
23.761
t |
Dwt: |
2.800
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
1.482
m |
Bil
kapacitet: |
350
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Kahytter: |
703 stk. |
Køjepladser
ialt: |
2.100 pl. |
Passagerpladser ialt: |
2.166 pl. |
Forhistorie:
Leveret
som M/S ATHENA den 18. april 1989 til Rederi
Ab Slite / Rederi
Ab Volo, Slite.
På skibets
bildæk styrbord
var indrettet med en
art "Forlystelses-land",
med navnet "Röda
Lund" (Senere
omdøbt til
"Silverland")
samt et diskotek
ved navn "Oktan".
Fremover på
bildækket
fandtes der parkeringspladser for skibets
medrejsende krydstogtgæster
1989: Præsentationstur
18-04 fra byggeværftet
til Slite, for at
blive præsenteret
for byens indbyggere.
24-04-1989: Indsat
for Viking
Line mel-lem Stockholm
og Mariehamn som
krydstogtskib.
15-04-1989:
Kl. ca. 4.42 udbrød
der en brand ombord.
Den lokaliseredes
til en kahyt på
dæk 9. Hver
gang bran-den blev
bekæmpet,
blussede den op igen.
Det viste sig, at
der i skottet gik
et rør med
brændevin!
"Spritten"
var til stadighed
under tryk, så
var-men fra den forrige
brand blev ved
med at antænde.
Det lykkedes dog
til sidst at få
lukket for "spritten",
og derved få
bekæmpet branden.
Sejle-de derefter
nogle uger med
kahyts-afsnit lukkede,
indtil alt ver repareret.
1993: Forår.
– Prøvetur
Stockholm - Riga.
04-1993: Rederi
Ab Slite
konkurs. Farten
fortsatte dog
under konkursforvalte-rens
kontrol. KK-Banken
ville dog ha-ve, at skibet
blev taget ud
af trafik, således
at en evt. salgsværdi
ikke blev forringet.
Rederen, Carl Bertil
Myrsten underrettede
besætningen
om konkursen.
25-04-1993: Påsat
brand ombord.
Branden opstod
i en papirkurv i
be-sætningsafdelingen.
16-08-1993: Ankomst
til Stockholm for
sidste gang.
Herefter oplagt
i Stock-holms frihavn.
Herefter begyndte
spe-kulationerne
om, hvem der ville
købe skibet.
Danske DFDS og britiske
P&O viste interesse,
men det endte dog
med, at det malaysiske
rederi Star Cruises
afgav det det
bedste tilbud.
09-1993: Solgt
på
auktion for 85 mio.
USD til North Lake
Ltd., Malaysia.
09-1993:
Afgik
fra Stockholm
til Åbo for
eftersyn inden rejsen
til Singapore. Omdøbt
til "Star Aquarius".
10-1993: Ankomst
til Sembavang
værftet i
Singapore, for ombygning
til den nye trafik.
1994: Omdøbt
til "Lankapuri
Star Aqu-arius".
Skibet havde fået swimming-pool på
agterdækket,
og hele interi-øret
var udskiftet.
Indvendig blev
sto-re dele af skibet
indrettet til spillekasi-no.
En restaurant ombord,
blev dog til minde
om skibets fortid,
døbt "Athena".
1994: Indsat på krydstogter
for Star Cruises
med udgangspunkt
i Singa-pore.
1998: Udgangshavnen
ændret til
Hong Kong.
|
|
Konstruktionsværft:
Wärtsilä
Marine OY, Turku,
FI (#1297)
Byggeår: |
04-1989 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
18-04-1989 |
Indsat: |
26-06-2001 |
Ombygningsår: |
1993/2001 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Wärtsilä/Sulzer
9ZAL40S |
23.760
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
21
knob |
Max.
passagerer: |
2.166 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Athena: |
1989-1993 |
Star
Aquarius: |
1993-2001 |
Langapuri: |
2001 |
Aquarius: |
2001-2002 |
Pearl
of Scandinavia: |
2002
- |
Historie:
11-01-2001:
Solgt
til DFDS Seaways,
København.
Overtaget i Bangkok
26-02 og omdøbt
til AQUARIUS.
Ombyg-get dels langs
kaj i Ålborg
og på værft
i Hamburg. Fik
ved samme lej-lighed
bl.a. påbygget
agter spon-son-tanke,
hvilket gav skibet
følgen-de
nye mål. Længde:
177,8 m. Bred-de:
29,6 m. Skibets
bildæk blev
også reetableret.
Bovporten forblev
dog tilsvejset,
så al trafik
foregår gennem
agterportene.
26-06-2001: Omdøbt til PEARL OF SCANDINAVIA og indsat på
ruten København
- Helsingborg -
Oslo.
|