Færgerute(r)
og operatør:
Dragør
- Limhamn SDS Öresund,
Malmö, Sverige Hjemsted:
Malmö
Kaldesignal:
- 68.0977.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
74,38
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
16,
84 m |
Dybgang: |
3,
81 m |
Bruttotonnage: |
3.678
t |
Nettotonnage: |
1.257
t |
Dwt: |
700
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastbilkapacitet: |
?
stk. |
Bil
kapacitet: |
85
stk.
|
Passagerpladser m.m.:
Restaurant: |
- pl. |
Cafeteria: |
- pl. |
Dækspladser: |
- pl. |
Passagerpladser
ialt: |
800 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Krögerwerft, Rendsburg, Tyskland.
(#1348)
Byggeår: |
1968 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
23-01-1968 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
25-11-1968 |
Indsat: |
17-01-1969 |
Ombygningsår: |
1988 |
Sidste
tur: |
24-12-1996 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Atlas-MAK
8M452AK
diesel.
|
2.354
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
14½
knob |
Max.
passagerer: |
800 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Historie:
Bestilt
af HH-Linjen for
at sættes
i trafik mellem
Helsingborg og Helsingør som M/F OFELIA.
Kom aldrig i trafik
på den rute
på grund af
at Direktøren
for rederiet omkom
tragisk i en bilulykke
26. februar 1968.
11-1968: Færgen
klargjort på
værftet og
straks oplagt der.
25-11-1968:
Solgt til Svenska
Rederi Ab Öresund,
Malmö.
17-01-1969: Indsat
på ruten
Malmö - København.
01-07-1969: Indsat
på ruten
Limhamn - Dragør.
1977: Overført
til Ab Sundfart,
Malmö.
12-1980: Solgt til
Scandinavian Ferry
Lines, Helsingborg.
(hjemmehavn: Malmö).
1986: Ombygget ved
Cityvarvet Öresund,
Landskrona, således at bilkapaciteten øgedes til 110.
10-1991: Overført
til SweFerry Ab.
24-12-1996: Sidste
dag i trafik, derefter
oplagt og til salg.
08-1997: Solgt til RAS Saarter Liinid, Roomassaare,
Estland. Navnet forblev uforandret.
1997: Indsat i Saaremaa's trafik på ruten Kuivastu -
Saaremaar.
|